جستجو
Close this search box.

انتظار اعلام همبستگی مردم افغانستان با فلسطینیان در روز جهانی قدس

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

آخرین جمعه ماه مبارک رمضان موسوم به روز جهانی قدس است. آرمان اصلی نامگذاری روز جهانی قدس، حمایت عمومی مردم و کشورهای اسلامی از ملت بی دفاع فلسطین در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی است.

با توجه به جنایات وحشیانه اسرائیل در غزه، ضروری است که همه مردمان و کشورهای اسلامی حمایت و همبستگی کامل شان را با مردم فلسطین اعلام نمایند و البته از مردم افغانستان و دیگر کشورهای که شرایط زیست مشابه با فلسطینیان دارند انتظار می ­رود که با جدیت و قاطعیت بیشتر در حمایت از فلسطینیان ظاهر گردند؛ چرایی این انتظار در ذیل به بررسی گرفته می ­شود.

  • انتظار حمایت جدی مردم افغانستان از فلسطینیان در روز جهانی قدس

روز جمعه پیش رو (25 رمضان برابر با 17 حمل سال جاری) روز جهانی قدس است، انتظار می ­رود مردم افغانستان با پرپایی تظاهرات در سرک­ ها، همچنین از طریق رسانه ­های شنیداری و دیداری و فضای مجازی همبستگی کامل و حمایت قاطع خویش را از مردم فلسطین اعلام نمایند. دلایل این انتظار بدین قرار است:

1. تجربه زیسته مشابه مردم افغانستان و فلسطینیان

افغانستان بیش از چهار دهه است که در گیر جنگ و نزاع ­های خانمان سوز بوده است. در این برهه­ زمانی مردمان این جغرافیا حداقل دوبار تجربه اشغال سرزمین شان توسط قدرت­ های متجاوز بیرونی را دارند. آثار و عوارض ویرانگر زمان اشغال و پس از اشغال را با تمام وجود حس کرده ­اند؛ لذا طبیعی است که این مردم احساس نفرت بیشتری نسبت به اشغال، تجاوز و تصرف اراضی داشته باشند تا دیگر ملت ­های که چنین تجربه ­ای در زندگی خویش ندارند؛ بدین جهت است که می­ گویم انتظار می ­رود مردم افغانستان متفاوت ­تر از دیگر ملت های مسلمان از مردم بی­ دفاع فلسطین حمایت کنند.

روز جهانی قدس
در روز جهانی قدس از مردم افغانستان انتظار حمایت می رود، زیرا مردم افغانستان نیز سابقه تجاوز و اشغالگری کشورشان را دارند

2. درک و تحلیل درست وضعیت اشغال توسط مردم افغانستان

موقف­ گیری در مورد هر پدیده و تحسین و تقبیح و یا حمایت، مخالفت، و چه بسا بی ­تفاوت بودن در برابر آن، اصولا زاده شناخت است. وضعیت فلسطین نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ لذا حمایت از فلسطینیان و اعلام همبستگی با این مردم پیوند مستقیم با درک وضعیت و شرایط زیست فلسطینان است.

بدون شک مردمی که تجربه زیست مشابه دارند، بهتر از دیگران می­ توانند مردم فلسطین را درک کنند و به موازات آن انتظار می ­رود بیشتر از دیگران احساس همبستگی با فلسطینیان داشته باشند؛ بدین جهت است که از دیدگاه مردمان دارای تجربه زیسته مشابه، راه حل بنیادی پایان اشغال و تجاوزگری است؛ اما دیگران که نمی ­دانند اشغال چیست؟ اشغالگر کیست؟ اشغالگران چه می­ کنند؟ چه رنج عظیمی را بر مردمان بومی تحمیل می­ کنند؟ به راحتی پیشنهاد پذیرش حاکمیت رژیم صهیونیستی را برای فلسطینیان می­ دهند! این تفاوت دیدگاه ریشه معرفتی دارد و بیانگر حاصل درک واقعی و درک روایی توأم با حدسیات از وضعیت اشغال است.

3. تجربه زیسته پس از اشغال

هرچند خروج غیرمسئولانه آمریکا عواقب و عوارضی ناگواری بر مردم افغانستان تحمیل کرد که از آن جمله می­ توان به فروپاشی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و در نتیجه مهاجرت ­های گسترده اشاره کرد، باوجود مشکلات پیش­گفته پایان اشغال، امید به بهبود اوضاع و خود ارادیت را به مردم افغانستان برگرداند که البته تقویت این امید و رساندن مردم به زندگی شایسته شان، بستگی به درایت و زیرکی مسئولین امر دارد که خود مقوله دیگر است.

این بعد مسئله هم می ­تواند انگیزه ­ای باشد که مردم افغانستان بیشتر و بهتر از دیگران در حمایت از مردم بی ­دفاع و تحت اشغال فلسطین وارد عمل شوند.

روز جهانی قدس
تجربه زیسته بعد از اشغال، مردم افغانستان را برای شرکت در روز جهانی قدس مصمم تر خواهد کرد

جاوید یوسفی

 

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=5387

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات