جستجو
Close this search box.
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

توریسم در افغانستان

همه ساله گردشگران زیادی از کشورهای مختلف جهان به افغانستان می‌آیند و از مکان‌های مختلف تاریخی و تفریحی دیدن می‌کنند و این صنعت در دوره حاکمیت طالبان رونق نسبتا خوبی گرفته است، اما چالش‌هایی فراروی آن قرار دارد که سبب شده ترس و هراس هایی بر جان گردشگران خارجی بیفتد تا آنها را برای آمدن به افغانستان مردد کند.

  • ناامنی مهمترین دغدغه

اخیرا یکی از مقامات امارت اسلامی طالبان اعلام کرد که گردشگران خارجی بدون هیچ واهمه‌ای می‌توانند به افغانستان سفر کرده و امنیت‌شان تامین خواهد شد. در همین حال طالبان به این باور هستند که امنیت در کشور تامین و ثبات برقرار است، اما چندی قبل بود که شماری از گردشگران خارجی در ولایت بامیان هدف تیراندازی افراد داعش قرار گرفتند که در نتیجه 6 تن از آنان جان باخته و تعدادی نیز زخمی شدند. این نشان می دهد که هنوز مشکلی به نام امنیت، فراروی صنعت گردشگری در کشور وجود دارد.

  • مزیت‌های گردشگری برای افغانستان

توریسم در افغانستان و سفر گردشگران خارجی به کشور در کنار اینکه می تواند سرمایه هنگفتی را به خزانه دولت واریز کند، در صورتیکه امنیت تامین باشد و گردشگران آزادانه بتوانند به نقاط مختلف کشور سفر کنند، چهره واقعی افغانستان را به جهانیان به نمایش می گذارد. آنچه تا به امروز از کشور به جهانیان توسط رسانه نمایش داده شده، جنگ ، بدبختی و فقر و فلاکت بوده است.

افغانستان با دارا بودن تاریخ و گذشته درخشان می‌تواند تبدیل به یکی از قطب‌های گردشگری تاریخی باشد. وجود آثار باستانی متعدد همچون بت‌های بامیان، شهر تاریخی غلغله، زیارتگاه مزارشریف، شهر هرات که معدن آثار تاریخی است و … می‌تواند مقصد توریستان داخلی و خارجی باشد. در کنار این نباید از طبیعت زیبای افغانستان هم به سادگی گذشت.

همه اینها به این معناست که افغانستان کشور جنگ و بدبختی نیست، بلکه کشور زیبا با تاریخ درخشان و آثار تاریخی ارزشمند و همین طور مردمان مهمان نواز است و این چهره باید نمایش داده شود که یکی از راه های آن توجه به گردشگری و تامین امنیت گردشگران است.

توریسم در افغانستان
توریسم در افغانستان باید به جهانیان معرفی شود تا چهره ای که از افغانستان ساخته شده پاک شود
  • توریسم در افغانستان در جمهوریت

در دو دهه جمهوریت هرچند عده ای آنرا دوران نوین معرفی می کردند، ولی دور از بحث های سیاسی و امنیتی و ….، به صنعت گردشگری کوچکترین توجهی نمی شد. در حالیکه افغانستان آثار و ارزش های زیادی را در درون خود جا داده، ولی حاکمان جمهوریتی، در خود و در سیاست های ناپخته خود غرق بودند و همانطور که یاد شد، توجهی به این صنعت نداشتند.

از جانب دیگر در دوره جمهوریت به دلیل جنگ و ناامنی که وجود داشت، گردشگران نمی توانستند به نقاط مختلف کشور سفر کنند و حتا همین بامیان که یکی از ولایات مرکزی است و آثاری مثل صلصال و شهمامه و بند امیر را در خود جا داده، گردشگران و حتا شهروندان کشور نیز نمی توانستند به سادگی به این ولایت سفر کنند.

در حال حاضر امنیت نسبتا خوبی در کشور حاکم است و گردشگران از کابل و بامیان گرفته تا نورستان و قندهار و خیلی از ولایات دیگر سفر می کنند. در این شکی نیست که گروه هایی با حمله و تبلیغات منفی در مورد گردشگری، تلاش دارند از افغانستان فقط سیاه نمایی نشان دهند، ولی طالبان اگر می خواهند چهره جدیدی و خوبی از خود و از افغانستان به جهانیان نشان دهند، باید امنیت را تامین و به صنعت گردشگری توجه ویژه ای کنند، چرا که این صنعت در رگ رگ ابعاد سیاسی و امنیتی ریشه دارد و توجه به آن یعنی دوره نوینی برای افغانستانِ متفاوت و زیبا خواهد بود.

توریسم در افغانستان
توریسم در افغانستان می تواند اقتصاد کشور را رونق بخشد

زهرا محمدی

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=6421

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *