جستجو
Close this search box.
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

امنیت و شریعت در حکومت طالبان

دقیقا سه سال پیش، امریکا و نیروهای ناتو پس از اینکه در جنگ افغانستان شکست خوردند و با طالبان مذاکره کردند، از افغانستان خارج شدند. نظام جمهوریت تحت رهبری اشرف غنی سقوط کرد و طالبان توانستند قدرت را بدست بیاورند. در این مدت بحث امنیت و ثبات و نیز بحث شریعت حول و حاشیه های زیادی داشت که در این مقاله به آن پرداخته می شود.

  • امنیت در حکومت طالبان

با قدرت گرفتن طالبان، سطح ناامنی گسترش یافت و گروه تروریستی داعش حملات زیاد و خونینی را انجام داد که در نتیجه آن صدها و هزاران افغانستانی بی گناه جان های خود را از دست دادند و شهید شدند. طالبان در ابتدا در برابر این حملات ناتوان بودند، ولی پس از گذشت حدود یکسال، این گروه عملیات هایی را علیه داعش و پایگاه های داعش راه اندازی کرد و شماری از فرماندهان ارشد این گروه تروریستی را نابود کردند.

مثلا در 15 ثور 1401 معاون شاخه خراسان داعش توسط طالبان در شکردره کابل هلاک شد و قبل از آنهم ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که نیروهای این گروه، قاری فاتح، فرمانده ارشد اطلاعاتی و عملیاتی منطقه‌ای گروه تروریستی داعش را کشته‌اند.

رفته رفته، با عملیات های طالبان علیه داعش، داعش ناتوان تر شد و امنیت بهبود پیدا کرد. به این معنی که طالبان توانستد ثبات و امنیت را تا حدود زیادی در کشور حاکم نمایند. اگرچه هنوز داعش به طور کامل نابود نشده، ولی به شدت سرکوب گردیده و قدرت عملیاتی این گروه به شدت ضعیف شده است که یک دستاورد بزرگ برای حکومت سرپرست به شمار می آید.

شریعت در حکومت طالبان
داعش تضعیف شده، اما کاملا سرکوب نشده است
  • فرهنگ و شریعت در حکومت طالبان

طالبان ادعای تطبیق شریعت را داشتند و دارند و می گویند که یک نظام اسلامی و بر اساس شریعت بنا می کنند. مردم نسبت به این مورد استقبال داشتند، چرا که 99.9 درصد از افغان ها مسلمان و پیرو دین مبین اسلام هستند و یقینا یک حکومت شریعت پیشه می تواند جوابگوی نیازهای جامعه باشد.

ولی محروم ساختن زنان از کار و بستن مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم بر اساس شریعت نبوده و هرچند طالبان ادعا می کنند که این اقدام را برای نظم دهی به جامعه انجام داده اند و همینطور دختران در مکتب ها حجاب اسلامی را رعایت نکردند، ولی شریعت اسلامی چنین اقدامی را نمی پذیرد، چرا که پیامبر اسلام گفته است: طلب علم بر هر مرد و زن مسلمان فرض است.

اگر مشکلی در حجاب دختران و زنان وجود داشته، طالبان می توانستند با فرهنگ سازی درست و اسلامی، اصلاحات به وجود بیاورند، نه اینکه جلو کار و مکتب دختران را بگیرند. حجاب اسلامی از ضرورت های یک جامعه اسلامی است و مردم افغانستان هیچگاه مخالف حجاب نبوده و نیستند، پس روایت طالبان با واقعیت جامعه همخوانی نداشته و نیاز بود به جای اقدامات زن ستیزانه خود، فرهنگ حجاب اسلامی را به شکل مسالمت آمیز تقویت و تطبیق میکرد.

در گفتمان مذهبی نیز طالبان بارها تاکید کرده اند که شیعه و سنی با هم برادر بوده و وحدت بین دو مذهب برقرار است، مگر در عمل رهبر طالبان اعلام کرد که تمام قوانین بر اساس فقه جعفری تطبیق و عملی می شود، در حالیکه حدود 10 میلیون شهروند کشور پیرو مذهب جعفری هستند. رسمیت مذهب جعفری هنوز معلوم نیست و با وجود درخواست های مکرر شیعیان، ولی تا حالا به این موضوع رسیدگی و گام عملی برداشته نشده است.

مردم از بهبود امنیت راضی هستند، از تعامل طالبان با کشورهای منطقه رضایت دارند و از سیاست های اشغال ستیزانه این گروه حمایت می کنند، ولی لازم به ذکر است که تا نابودی کامل داعش، خلاء به نام ناامنی وجود خواهد داشت و به همین گونه تا وقتی که زنان و دختران از جامعه محروم باشند و تضادهای مذهبی حل نشود و ذهن های بسته مذهبی بعضی از اعضای طالبان تغییر نکند، نمی شود گفت که امنیت کاملا برقرار است و شریعت در کشور وجود دارد.

شریعت در حکومت طالبان
امنیت و شریعت در حکومت طالبان، نقاط قوت و ضعف افغانستان هستند

زهرا محمدی

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=6493

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *