جستجو
Close this search box.

تداوم اعمال تروریستی؛ آیا طالبان ناتوان هستند؟

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

تغییر ساختار سیاسی در افغانستان، با آنکه شوک و ناملایماتی را به‌وجود آورده بود، ولی با حاکم شدن طالبان، انتظار مردم بر این بود که این گروه بتواند/ می‌تواند امنیت افغانستان را تامین کند و همانطور که ادعا می‌کردند، حالا در نبود امریکا یک کشور آزاد و آباد را بسازند.

این انتظار یا انتظارها اما به ناامیدی تبدیل شد و در ادامه سریال انتحاری و کشتار مردم افغانستان، این سریال ادامه یافت و مصئونیت به‌ گمشده تبدیل گشت.

گروه تروریستی داعش چندین حملات تروریستی را ترتیب و عملی کرد که در نتیجه آن صدها تن شهید و زخمی شدند، اما آخرین باری وجود نداشت و طالبان نتوانستند یا نخواستند اقدامات جدی را بر علیه داعش انجام دهند و امنیت افغانستان را تامین کنند.

  • طالبان نسبت به داعش و امنیت افغانستان بی‌تفاوت هستند                                                                             

روز دوشنبه ۵ ماه ثور سال جاری ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست طالبان در خصوص حضور داعش در افغانستان گفت که بدون شک گروه داعش شکست خورده و سرکوب شده است، انفجار در مسجد، بمب گذاری در مکتب و ماین گذاشتن در گلدان همه نشانه شکست و ضعف است، داعش هیچ جا جبهه ندارد، حضور ندارد و ثبوتی هم از حضور داعش وجود ندارد.

کشورهای منطقه از حضور داعش در افغانستان نگران هستند و بدون شک اقدامات ویرانگرانه‌ای که طی این یک و نیم سال در این کشور توسط داعش انجام گرفته، به خوبی نشان می‌دهد که ابراز نگرانی‌های شهروندان و کشورهای همسایه از ناامنی در این کشور بی مورد هم نیست.

امنیت افغانستان
با ناتونی طالبان در تامین امنیت افغانستان، ابراز نگرانی های کشورهای منطقه از حضور داعش در منطقه بی مورد نیست.

طالبان بر خلاف انتظار مردم، داعش را یک رقیب برای خود نمی‌دانند، ولی این گونه خیال و بی‌تفاوتی‌ها، توام با غرور کاذب، افغانستان را به قهقرا می‌برد. داعش به‌خوبی نشان داده یک پروژه غربی است و برای اهداف غرب در منطقه می‌جنگد، پس هدف قرار دادن نیروهای طالبان و ضربه زدن به این گروه هم عجیب نیست، زیرا اولین هدف داعش برای آشوب به‌پا کردن در منطقه حذف حکومت طالبان است.

داعش مهره جدید بازی آمریکا در افغانستان است.

  • ناتوانی طالبان در تامین امنیت افغانستان و ستیز با داعش

یکی از مواردی که طالبان آنرا زیب سخنان شان می‌ساختند، تامین امنیت شهروندان کشور از جمله شیعیان بود که در طول ۲۰ سال گذشته از آسیب‌پذیر مردمان این سرزمین بودند. با این وجود اما بیشتر تمرکز داعش، هدف قرار دادن شیعیان بوده و طالبان نتوانسته‌اند امنیت افغانستان را تامین کنند.

آخرین رخداد انتحاری داعش در مزارشریف بود که مرکز فرهنگی تبیان را هدف قرار داد و در نتیجه آن چندین تن زخمی و شهید شدند. هرچند هدف قراردادن سیستماتیک شیعیان اهداف زیادی را در عقب خود دارد و بانیان داعش تلاش دارند از این طریق، تضادهای مذهبی را راه‌اندازی کنند، ولی افغان‌ها به این آگاهی رسیده اند که شیعه و سنی جان همدیگر هستند و نفاق در بین شان وجود ندارد.

امنیت افغانستان
در جدیدترین حمله داعش در افغانستان به مرکز فرهنگی تبیان در مزار شریف، چندین نفر کشته و زخمی شدند.

روی همین منظور طالبان باید متوجه باشند چنانچه همچنان داعش را دست کم بگیرد، در واقع از سوی افکار عمومی و جهان شریک جرم آنها شناخته می‌شوند، زیرا زمانی که یک گروه به عنوان مسئول امنیت کشور مطرح می‌شود، نباید در حفظ جان مردم و تامین امنیت کوتاهی کند و اگر کوتاهی کرد، خود نیز مسئول آن است.
طالبان باید مکتب وحدت مذاهب و اقوام را تقویت کرده و علیه تکفیر و وهابیت ایستادگی کنند.

  • تامین امنیت، رفتن از شعار به عمل

 

دو مورد مهم در خصوص عمل کردن طالبان برای مقابله با داعش وجود دارد. اول اینکه اگر طالبان داعش را ارزشی نمی‌دهند، خیالیست باطل، زیرا داعش به خوبی اثبات کرده که نه تنها برای افغانستان، بلکه برای کل منطقه یک تهدید جدی است و به‌عنوان پروژه تروریستی غرب برای منطقه وارد عمل شده است.

امنیت افغانستان
داعش اثبات کرده نه تنها برای امنیت افغانستان، بلکه برای منطقه تهدیدی جدی به شمار می رود.

دوم هم اگر طالبان توانایی لازم را برای مهار داعش و نابودی این گروه وحشی ندارد، بهترین فرصت است تا از کشورهای همسایه در این خصوص کمک بگیرد.

ایران در این باره آمادگی خود را اعلام کرده و روسیه هم بی‌تمایل به این موضوع نیست، زیرا گسترش فعالیت داعش در افغانستان به معنای ناامن شدن کل منطقه خواهد بود.

طالبان می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و بانی اجماع منطقه‌ای علیه داعش شوند.

 

الیاس احمدی، تحلیلگر افغانستانی

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=2004

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات