جستجو
Close this search box.
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

پنجشنبه هفته گذشته، گروهی از ساکنان ولایت دایکندی که به استقبال زائران کربلا می‌رفتند، در منطقه مرزی با ولایت غور هدف حمله گروه داعش قرار گرفتند و دست‌کم ۱۴ نفر به شهادت رسیدند. درست ده روز قبل از این جنایت، حمله تروریستی در مقابل لوی ثارنوالی در دارالامان کابل رخ داد که در نتیجه آن حدود ۲۰ نفر کشته و زخمی شدند که باز هم مسئولیت این حمله را تروریستان داعشی برعهده گرفتند.

اما سوال اینجاست که چه شد گروه تروریستی داعش مجددا توانایی عملیاتی پیدا کرده و در بین ده روز، دو جنایت بزرگ را مرتکب شد؟

  • بازگشتِ بازی خطرناکِ همسایه

در طول سه سال گذشته، گروه طالبان بارها ادعا کرده اند که تروریستان داعشی سرکوب شده و یک تهدید جدی به حساب نمی‌آیند. الحق و الانصاف عملیات‌هایی که از سوی گروه حاکم علیه این تروریستان انجام شد، ضربات کوبنده‌ای را به داعش وارد کرد و شمار زیادی از چهره‌های درجه یک این گروه به‌هلاکت رسیدند. اما اصل ماجرا بر می‌گردد به تغییر تاکتیک همسایه. همسایه‌ای که در طول این مدت تلاشی زیادی کرد تا خواسته‌های خود را به طالبان بقبولاند و دخالت مستقیمی بر سیاست‌گذاری حکومت داشته باشد.

ولی طالبان به این دخالت‌ها پاسخ منفی داده و علیه آنها ایستادند. همسایه که در دوران جمهوریت نیز خاک خود را به جولانگاه و پرورشگاه تروریستان تبدیل کرده بود و از آن بر علیه حکومت‌های وقت افغانستان استفاده می‌کرد تا دخالت‌های خود را داشته باشد، اکنون نیز به همان تاکتیک برگشته و در حالتی که داعش در حالت احتضار قرار داشت، دست این تروریستان را گرفته و دوباره تقویت شان نموده است.

بازی خطرناک همسایه از چند جهت به مرحله اجرایی درآمده و به‌نظر میرسد که با هدف قراردادن شیعیان در یک جهت و هدف قراردادن کارمندان نهادهای حکومتی و همین‌طور افراد طالبان در جهت دیگر، می‌خواهد طالبان را تحت فرار قرار دهد تا تابع خود نماید. جنایات داعش در دایکندی و کابل، سند محکمی بر این موضوع است و نشان می‌دهد که بازی خطرناک همسایه آغاز شده و می‌خواهد این‌بار از طریق داعش بالای طالبان فشار وارد نماید و این گروه و حکومتش را منزوی نماید.

در بازی خطرناک همسایه علیه افغانستان، به خوبی رد پای امریکا نیز دیده می‌شود. امریکا از بنیان‌گذاران گروه تروریستی داعش بوده و پس از اینکه داعش در عراق و سوریه نتوانست پیشرفتی داشته باشد، واشنگتن تلاش زیادی کرد تا این گروه را در افغانستان احیا نماید. تربیت و تقویت داعش در کشور همسایه صورت گرفت و پس از اینکه طالبان علیه این پروژه تروریستی ایستادند، تلاش‌ها بر این است که داعش دوباره تقویت شود.

  • حملات دایکندی و کابل؛ بازی هدفمند

به هر حال بازی کثیفی بر علیه افغانستان راه‌اندازی شده که قربانی آن نه‌تنها شیعیان، بلکه همه اقوام و اقشار مردم افغانستان هستند. تیرباران کردن مردم بی‌گناه در دایکندی و حمله انتحاری در کابل هر دو جنایت بودند که توسط داعش انجام شد و این پیام روشنی به طالبان می‌دهد. عملیات‌های مهمی باید علیه این گروه تروریستی راه‌اندازی شود و در کنار آن اقدامات لازم برای تامین امنیت اقشار آسیب‌پذیر کشور مخصوصا شیعیان که یکی از اهداف اصلی تروریستان داعشی هستند، انجام شود.

جنایات دایکندی و کابل، خط بطلانی بود بر این ادعای مقامات طالبان که داعش در افغانستان وجود ندارد. بدون شک هدف امروز داعش، منزوی کردن طالبان با حمایت‌های همسایه و امریکا و هدف فردا، ناامن ساختن کل خاورمیانه است. بناءً در زمینه مبارزه با داعش خراسان، طالبان باید از کشورهای منطقه نیز کمک بگیرند، چرا که تمامی اسناد و شواهد نشان می‌دهند که این گروه تروریستی با پشتوانه قوی خارجی وارد عمل شده و نابودی آن با عملیات‌های گسترده با همکاری کشورهای منطقه امکان‌پذیر خواهد بود.

دایکندی
حملات تروریستی در دایکندی و کابل بازی هدفمندی را دنبال می کند

الیاس احمدی

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=6669

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *