جستجو
Close this search box.

همبستگی تاریخی مردم افغانستان و فلسطینیان

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

از منظر جغرافیایی افغانستان و فلسطین بسیار از هم دور افتاده است. خط کشی های سیاسی و مرزی، زمین را از فلسطین تا افغانستان به چندین قطعه تقسیم بندی نموده است. با این وجود اما، ملت افغانستان و ملت فلسطین از منظر اعتقادی و ایمانی پیرو دین و آئین پاک محمدی (ص) است و به صورت غم انگیزی سرنوشت مشابه داشته و دارند و افزون بر این هر دو ملت از تاریخ مشترک و مشابه برخوردارند. هیچ ملتی به اندازه­ ی افغانستان و فلسطین طعم تلخ اشغالگری و ظلم و ستم را ندیده و نچشیده اند.

مردم افغانستان و مردم فلسطین سالهاست که با هیولای اشغال گر، ظالم و ستم­گر مقابله می کنند.  هم­نوایی و هم صدایی پوست کنده و پوست کننده ­ای مردم افغانستان و بسیاری از مقامات حکومتی و رهبران با نفوذ در این کشور در قبال وضعیت تراژدیک فلسطین، بیانگرِ عمق روابط تنگاتنگ تاریخی و هم سرنوشتی این دو ملت است. باتوجه به این­که مقاومت مردم افغانستان در قبال اشغالگری به نحوی الهام بخش برای مردم فلسطین بوده است، در این نوشته همبستگی ملت افغانستان و ملت فلسطین مورد تحلیل و ارزیابی قرار می گیرد.

  • افغانستان و فلسطین
    سرنوشت مردم افغانستان

افغانستان کم­ وبیش یک قرن کامل درگیر مقابله با استعمار پیر (بریتانیایی کبیر)، بود. مقاومت مردم افغانستان به صورت خستگی ناپذیر ادامه یافت تا اینکه سایه ­ی شوم این هیولایی وحشی را از سر شان دور کرد. اما دیر طول نکشید که شوروی سابق و آمریکا با چنگ و دندان به جان مردم افغانستان افتادند.

تجاوز شوروی و مقابله­ ی افغان­ها با ارتش سرخ تا اخراج کامل سرزبان شوروی و اختتام اشغال گری آنها تقریبا چندین دهه را در برگرفت و سرانجام، مردم افغانستان موفق گردید که کشورشان را در اختیار بگیرند. اما متاسفانه با توجه به اختلافات داخلی و جنگ­های خانمان سوزی که در افغانستان اتفاق افتاد، باعث گردید که متجاوز بی رحمی چون آمریکا به افغانستان ورود نماید و بیش از دو دهه این کشور را به صورت کامل در اشغال خود داشته باشد.

در طول دهه ­ها و حتی  قرن­ها که افغانستان مورد اشغال بیگانگان بوده اند، گذشته از اینکه میلیون­ها انسان کشته و آواره شده اند و سرزمین افغانستان به تاراج رفته اند، بزرگترین صدمات زیربنایی و اقتصادی نیز به این کشور وارد گردیده اند. در حال حاضر که میلیون­ها افغان آواره و بی سرنوشت و مهاجراند فقط بخاطر اشغالگری و تجاوزات پیاپی استند که افغانستان متحمل گردیده است.

افغانستان و فلسطین
افغانستان سالها مورد اشغال بیگانگان بوده است
  • سرنوشت مردم فلسطین

برپایه­ ی تاریخ، آنچه که بر مردم فلسطین رفته است، دقیقا همان چیزی است که مردم افغانستان متحمل گردیده اند. فلسطین نیز سالها از سوی ابرقدرت­های استعماری به استعمار گرفته شده است و متاسفانه سر انجام با دسیسه سازی و هزاران نوع مکر و فریب، بریتانیایی کبیر از طریق یهودیان اقدام به اشغال دائیمی زمین فلسطین نمودند.

تاریخ مردم فلسطین دقیقا همانند مردم افغانستان سرتاسر مملو از مقاومت علیه اشغالگران است. از زمانی که قدرت ­های جهان دست به دست هم داد و یهودیان را به عنوان مزاحمان و اشغال گران دائیمی به جان مردم فلسطین انداخت، تقریبا هشت دهه می گذرد. در طول بیش از هفتادوپنج سال، تقریبا، یک نسل کامل از فلسطینیان در مقاومت و مقابله با اشغالگران درگیر بوده اند.

  • همبستگی مردم افغانستان با مردم فلسطین

بر پایه­ ی آنچه که گفته شد، هیچ ملتی مانند ملت افغانستان و فلسطین دارای سرنوشت مشترک و مشابه نبوده و نیستند. افغانستان و فلسطین با آنکه از نظر جغرافیایی از هم فاصله دارند، اما با کمال تعجب، سرنوشت و تاریخ دقیق، مشابه و مشترک دارند. به همین دلیل در میان تمام ملت­ها و جوامعی که در طول تاریخ در حمایت از فلسطین صدا بلند نموده اند، صدای مردم افغانستان حقیقی ­تر و مشخص ­تر و البته ادراک پذیرتر بوده اند.

ملت­های که در شهرهای مختلف جهان در قبال جنایات رژیم کودک کش اسرائیل اعتراض کرده ­اند و رفتار غیر انسانی این رژیم را در غزه محکوم کرده اند، هیچ کدام درکی از عمق فاجعه نداشته اند. آنها فقط ظاهر جنایاتی رفته بر فلسطینیان را نظاره کرده اند. اما مردم افغانستان، میزان و حجم دردِ تولید شده از سلاخی کودکان را درک می کنند.

افغانستان و فلسطین
افغانستان و فلسطین تجربه مشترک دارند و مردم افغانستان درد مردم فلسطین را عمیق تر از دیگران درک می کنند

همانگونه که رژیم کودک کش اسرائیل در شفاخانه شفاء در غزه کودکان و نوزادان را سلاخی کرده اند، سال­های قبل قاتلان و جلادان، کودکان دشت برچی (کابل) را در شفاخانه از دم تیغ گذرانده ­اند. همانگونه که اسرائیل مکاتب و مساجد را در غزه هدف قرار می دهند و متعلمین را سلاخی می کنند، متعلمین و شاگردان مکاتب و کورس های آموزشی در کابل سلاخی و از بین برده می شوند.

شباهت سرنوشت غم انگیز ملت افغانستان و ملت فلسطین به طور غیر قابل ادراک همچنان تداوم یافته اند و در روزگار کنونی قاتلان هر دو ملت عاملان و مزدوران آمریکایی استند. اسرائیل و داعش دو روی یک سکه اند. هردو مزدور و هردو قاتل غیر نظامیان و کودکان استند. هردو از سوی آمریکا حمایت و تمویل می گردند.

بنابراین پروژه­ ی خبیث غرب و آمریکا در حال رشد و نمود است. این پروژه حداقل در کوتاه مدت همچنان قربانی می گیرند. ترس و ارعاب را با سلاخی کردن نوزادان و کودکان در افغانستان و در فلسطین به صورت عریان در متن دو جامعه رها کرده اند. تا دیوانه وار خون بریزند. از این­رو حاکمان کنونی افغانستان بایستی بیشتر از همیشه به هوش باشند و نگذارند که هیولایی آمریکایی فجایعی را که قبلا در افغانستان و اکنون در غزه خلق کرده اند، دوباره در افغانستان خلق کنند.

در این میان کشورهای منطقه و دولت های جهان نیز بایستی آگاه باشند که آمریکا همانگونه افغانستان را ویران کردند و همانگونه که اوکراین را در لبه­ ی پرتگاه سوق داده اند، آنها نیز در امان نخواهد بود. دولت های منطقه و جهان نیز بایستی برنامه ای برای فردای مواجهه با عاملان آمریکایی مانند داعش و اسرائیل را داشته باشند و یا اینکه از همین اکنون جلوگیری از توسعه و گسترش پروژه آمریکایی و غربی را روی دست گیرند.

اگر امروز رهبران کاخ سفید و پنتاگون لگام زده نشوند، فردا اسرائیل و داعش تمام کشورها را درگیر خواهد نمود.

افغانستان و فلسطین
همبستگی امروز افغانستان و فلسطین، نیاز فردا

حبیبه احمدی

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=4131

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات