جستجو
Close this search box.

افغانها و فلسطینی ­ها؛ نقدِ بر رفتار افغانها در قبال غزه؛ ما انسانیم و ما مسئولیم؛ هَله برخیز که اندیشه­ ی دیگر باید کرد

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

افغانها و فلسطینی ­ها

انسان صرف نظر از تعلقات مذهبی و دینی، صرفا به خاطر که انسان است، در قبال فجایع هولناک غزه مسئول اند. تظاهرات جامعه جهانی هم­پای حملات بی امانِ شش ماهه ­ی رژیم کودک کش به غزه، نشاندهنده ­ی انسانیتِ انسان­های کره زمین است. اما متاسفانه به رغم اینکه افغان­ها سرنوشت غم انگیز و مشترک با فلسطینی ها دارند، آنگونه که انتظار می ­روند، مسئولیت انسانی شان را در قبال فجایع غزه انجام نداده اند.

انفعال افغانها و احتیاط طالبان به عنوان حاکمان افغانستان در قبال فجایع غزه، تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست. از این رو لازم است تا در این رابطه توضیحات کافی داده شود و ابعاد این وضعیت مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد.

  • افغانها و فلسطینی ­ها

افغانستان و فلسطین با آنکه از منظر جغرافیایی فاصله دارند، اما این دو کشور به صورت غم انگیز دارای سرنوشت مشابه اند. فجایعی که بر فلسطینی ها رفته و می­ روند، ممکن است برای بسیاری از ملت ها ادراک ناپذیر باشند، اما افغانها فاجعه را کاملا به صورت واقعی درک می­ کنند. زیرا افغانها نیز مانند فلسطینی ها قربانی بوده اند و طعم تلخ بی وطنی و آواره ­گی را چشیده اند.

همانطور که غزه اجساد کودکان و زنان را هر روز و هر شب در بغل می ­گیرند، کابل نیز سالها با غروب آفتاب اجساد بی جان افراد بی شمار را در آغوش می­ گرفت. همانطور که پدران فلسطینی کودکانش را از دست می ­دهند و ضجه می ­زنند، پدران افغان نیز سالها در کوچه ها و پس کوچه های کابل، فریاد می­ کشید که «جانِ پدر کجاستی؟».

  • رفتار افغانها در قبال فجایع غزه

با آنکه افغانها و فلسطینی ­ها سرنوشت مشابه و غم انگیز داشتند و دارند، اما اکنون که افغانها از طوفان بلا عبور کرده اند، برادران دینی و فلسطینی شان را از یاد برده اند. یا دست کم نظام حاکم در افغانستان آنگونه که لازم است درقبال فجایعی جاری در غزه مسئولانه عمل نمی­ کنند. در طول بیش از شش ماه که کودکان غزه کشته می ­شوند و آب به روی اهالی غزه بسته شده اند و رژیم سفاک اسرائیل با گرسنگی دادن در حال نسل کشی تمام عیار فلسطینی ­ها است،  امارت اسلامی (طالبان)، جز بیانیه، هیچ کاری دیگری نکرده اند.

نه تنها امارت اسلامی (طالبان) کاری نکرده اند، بلکه افغانها نیز برای برادران فلسطینی­شان کاری نکرده اند. در حالی که انتظار می­ رفت افغانها در اعتراض و انتقاد و در دفاع و حمایت از فلسطین، بایستی در خط مقدم باشند. متاسفانه اما تا اکنون این اتفاق نیافتاده است. افغانها در فضای واقعی و مجازی منفعل و خنثی اند.

افغانها و فلسطینی ­ها
افغانها و فلسطینی ­ها برادرند. افغان ها باید برای فلسطینی ها کاری کنند
  • ما انسانیم و ما مسئولیم

از سرنوشت غم انگیز و مشابه افغانها با فلسطینی­ ها که بگذریم و از اشتراک دینی و برادری افغانها و فلسطینی ­ها که بگذریم، ولی ما انسان که هستیم. ما صرفا به خاطر اینکه انسانیم، مسئول و مکلفیم که از قربانیان و شهیدان غزه و فلسطین حمایت نمائیم. افغانها در شجاعت و حمایت از دین و آئین محمد (ص) زبان زد عام و خاص اند. اما در قبال فجایع غزه از جلال آباد و کنر گرفته تا کابل، هرات، قندهار و بلخ همه ساکت اند.

از طالبان که خود را برادران دینی و ایمانی فلسطینی­ها و خادمان دین رسوالله می دانند تا خواننده­ ها و هنرمندان و سیاستمداران و افراد مشهور افغانستان و حتی خیل عظیم کاربران عادی افغان در شبکه های اجتماعی، تا اکنون هیچ اقدامی نه در فضای مجازی و نه در فضای واقعی بر علیه فجایع اسرائیل انجام نداده اند.

حداکثر کاری که کاربران و یا بعضی از افراد مشهور و ژورنالیست افغانستان در فضای مجازی کرده اند، نشر و پخش تصاویر خونین و ویرانه های هولناک غزه بوده اند. این وضعیت نه تنها غیر قابل قبول و غیر تحمل است، بلکه شرم­ناک نیز است. ادامه ­­ی انفعال و بی تفاوتی افغانها در قبال فجایع غیر انسانی که در غزه جاری اند، متاسفانه پیامدهای ویرانگرِ سیاسی و معنوی جبران ناپذیری برای افغانها خواهد داشت.

  • هَله بر خیز که اندیشه­ ی دیگر باید کرد

بارها به دوستان و همسایه ­گان گفته ام که سکوت ما (افغان­ها)، در قبال فجایع غزه شرمناک است. اما همه یک جواب داده اند، اینکه چگونه از غزه و فلسطین حمایت کنیم؟ زیرا افغانها بر این باورند که بایستی مسیر و کانالی جهت حضور در صحنه ­ی نبرد پیدا کنند و از فلسطین در خط مقدم جنگ و آتش حمایت و دفاع نمایند. هرچند این نگاه افغانها از سر صداقت و نیت پاک آنهاست، اما در نبود مسیر ممکن جهت حضور در صحنه­ ی نبرد، بایستی از راه های دیگر در حمایت فلسطین اقدام گردد.

در حال حاضر، تظاهرات بر علیه رژیم کودک و تحریم کالاهای اسرائیلی و همچنان ایجاد فشار سیاسی از طریق دولت­ها بر رژیم صهیونیسم، چه در فضای واقعی و چه در فضای مجازی، یکی از مسیرهای ممکن برای افغانهاست که بایستی بدون فوت وقت از این طریق اقدام کنند و در جهت حمایت مظلومان فلسطینی بشتابند.

باتوجه به آنچه که گفته شد، افغان­ها بایستی بر خیزند و از هر طریقی جهت حمایت از فلسطین و حراست و حفاظت از اولین قبله­ ی مسلمانان، اقدام نمایند و دست از سکوت و بی تفاوتی بردارند. و به قول اقبال لاهوری که هله برخیز که اندیشه ای دیگر باید کرد. زیرا جنایت کاران به فجایع هولناک ادامه می دهند و خائنین با سکوت و روابط پنهانی، بیت المقدس و سر زمین وحی را معامله می کنند.

افغانها و فلسطینی ­ها
افغانها و فلسطینی ­ها سرنوشت مشابهی داشته اند. تحریم کالاهای اسرائیلی راهی در جهت کمک به فلسطین

بسم الله ختک

 

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=5399

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات