جستجو
Close this search box.

فقر و بی پولی در زمستان سخت کنونی؛ وضعیت شکننده ای زندگی در افغانستان

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

وضعیت شکننده ای زندگی در افغانستان

افغانستان پسا تحولات 2021 افزون بر اینکه با تحریم ها و انزوای جهانی مواجه شده، در بحران­ های عمیق اقتصادی و فقر نیز فرو رفته است. با این وجود، زمستان سخت کنونی نیز به بحران های عمیق انسانی و همچنان تحریم و انزوای جهانی افزوده شده است و تقریبا در حال حاضر بدترین شرایط زندگی را برای جامعه افغانستان رقم زده اند.

رنج­ها و مشکلاتی که در شرایط کنونی مردم افغانستان متحمل می­ گردند، غیر قابل توصیف است. زیرا خانواده ­هایی که توانایی تامین مواد گرمایشی را ندارند، همین اکنون با مرگی به شدت آزار دهنده مواجه هستند که می تواند طبقات فقیر و بی بضاعت و به ویژه کودکان و یا دیگر افرادی آسیب پذیر را به راحتی از بین ببرند.

بنابراین در وضعیت کنونی مردم افغانستان بیشتر از همیشه نیازمند کمک ­های بشری و توجه جامعه جهانی استند. به همین دلیل در اینجا تلاش می­ گردد تا وضعیت شکننده و وخیم کنونی زندگی در افغانستان توضیح داده شود و راهکارهای موثر و عملی مقابله با این وضعیت ارایه گردد.

  • وضعیت شکننده و وخیم زندگی در افغانستان

به طور کلی وضعیت بسیار شکننده و دشوار است. مردم افغانستان با بحرانی روبه‌رو استند که مدت‌هاست شاهد آن نبوده‌اند. وضعیت کنونی نشان می ­دهد که تا زمانی که هوا بهبود نیابد، مردم این کشور همچنان شاهد وضعیت بسیار سختی در کشور خواهد بود. مردم افغانستان، اکنون در میانه زمستان است. این در حالی است که اکثریت خانواده ها و افراد توانایی تامین وسائیل گرمایشی را ندارند و از دمای بسیار سرد در رنج است.

مردم افغانستان یک بحران عمیق در ارتباط با تامین برق دارند. مواد گرمایشی کم است و شفاخانه ­ها البته پر از کودکان سوء تغذیه و مبتلا به بیماری هایی مانند سرخک اند. وضعیت اصلا مناسب نیست. زندگی بیش از 23 میلیون انسان افغانستانی در خطر جدی قرار دارند. حاکمان کنونی کشور که از اکثر کمک های بین المللی و نیز دارایی های دولت افغانستان در حساب های ایالات متحده محروم استند، منابع ناچیز برای محافظت از میلیون ها انسان آسیب پذیر در برابر زمستان سخت، در اختیار دارند.

گروه های کمک رسان تخمین می زنند که نزدیک به 23 میلیون افغان، از مجموع 39 میلیون جمعیت، در حال حاضر غذای کافی ندارند. مقامات امدادی گفتند که بسیاری نیز فاقد سرپناه و پول کافی برای گرم کردن خانه های خود در شب استند که آنها را مجبور می کند بین غذا و سوخت یکی را انتخاب کنند. متاسفانه وضعیت شکننده ای کنونی و پتانسیل بیشتری برای یک فاجعه انسانی تمام عیار ایجاد کرده اند که اگر مقابله با این وضعیت در اولویت و دستور کار قرار نگیرند، امکان دارند که فاجعه انسانی به وقوع رخ دهد.

زندگی در افغانستان
برای بهبود وضعیت زندگی در افغانستان، باید اقدامات داخلی و بین المللی صورت گیرد
  • مقابله با زمستان سخت کنونی و نجات مردم افغانستان

زندگی در افغانستان بیش از دو سال است که با بحران و آشفتگی مواجه اند. حوادث طبیعی و همچنان سیاست­ های جامعه جهانی در قبال طالبان، وضعیت را شکننده ­تر و توصیف ناپذیر ساخته اند. عامل اصلی تباهی و ویرانی افغانستان، آمریکا و متحدان استراتژیک این کشور است. آنها در تلاش اند که حتی به قیمت بروز فاجعه­ ی انسانی در افغانستان، حاکمان کنونی را مجاب به پذیرش اهداف و مقاصد سیاسی آنها نمایند تا منافع آمریکائیان و متحدان شان تامین گردد.

با آنکه افغانستان طی دو دهه ­ی گذشته در اشغال مستقیم آمریکا و غرب قرار داشت، همین اکنون نیز مردم این کشور قربانی سیاست ­ها و اهداف شوم آنها استند. به همین دلیل جامعه­ ی جهانی و به ویژه کشورها و سازمان های مدافع حقوق بشر، مکلف است تا بحران حاضر در افغانستان را در اولویت قرار دهند و گذشته از تحولات و تنش­ ها در سطح جهانی، از هر طریقی جهت کمک و نجات مردم افغانستان و ببهوبد وضعیت زندگی در افغانستان اقدام نمایند.

اقداماتی را که در شرایط حال حاضر جامعه جهانی و سازمانهای مدافع حقوق بشر می ­تواند در مقابله با بحران و زمستان سخت کنونی در افغانستان روی دست گیرد، دست کم در کوتاه مدت و به صورت فوری می تواند در برگیرنده ای موارد ذیل باشند:

  1. رفع موانع و آزاد سازی دارایی های افغانستان که در حساب های دولت آمریکاست.
  2. مطالبات جامعه جهانی و مردم افغانستان از طالبان مبنی بر تشکیل دولت فراگیر و تامین حقوق زنان و اقلیت­ ها، بایستی جدا و مستقل از وضعیت شکننده و وخیم حاکم در افغانستان صورت گیرد. متاسفانه بیش از دو سال است که بسیاری از کشورها و سازمان های مدافع حقوق بشر، جهت تشکیل حکومت فراگیر و تامین حقوق زنان و اقلیت توسط طالبان، به جای که بر طالبان و رهبران این گروه اعمال فشار نمایند، با قطع کمک ها و همکاری­ های شان با مردم افغانستان، شرایط زندگی افغان­ها را وخیم تر و دشوارتر کرده اند.
  3. تعامل و همکاری جامعه­ ی جهانی با مردم افغانستان به منظور نجات و جلوگیری از مرگ و میر بیشترِ گروه ­های آسیب پذیر مانند کودکان. در این رابطه می ­توان نحوه ­ی تعامل ایران با افغانستان را نمونه ­ی موثر و انسانی مثال آورد. چنانچه دولت ایران نیز طی بیشتر از دو سال گذشته، با آنکه پیوسته بر خواسته­ های مردم افغانستان تاکید داشته است، اما جهت کمک و حمایت از مردم این کشور، تعامل و همکاری شان را در سطوح مختلف و به ویژه در قبال حوادث طبیعی مانند زلزله ­ی هرات و قبلا ننگرهار و غیره، ادامه داده اند.

مسلم اخلاقی

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=4756

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات