جستجو
Close this search box.

موضع طالبان در قبال فلسطین: فلسطین همچنان در قلب افغان‌ها

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print
  • موضع طالبان در قبال فلسطین

از زمان اشغال فلسطین توسط رژیم اسرائیل، افغان‌ها از جمله کسانی بوده که در کنار دیگر امت اسلامی، از این کشور حمایت کرده و اشغالگری و وحشی‌منشی رژیم خونخوار اسرائیل را محکوم کرده اند. این موضوع و این دیدگاه در واقع دیدگاه حقی‌ست که در دفاع از ارزش‌های اسلامی و حقوق بشر قرار دارد و جنایات کشورهایی را محکوم می‌کند که خود دَم از حمایت از حقوق بشر می‌زنند، ولی در حقیقت خود بزرگترین دشمن بشریت هستند و هر روز حقوق بشر را پایمال می‌کنند.

با این همه پس از اینکه نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شدند و جمهوریت سقوط کرد و طالبان توانستند قدرت را در دست بگیرند، عده‌ای در مورد موضع طالبان در قبال فلسطین اظهاراتی داشتند که گویا طالبان هیچگاهی از فلسطین حمایت نمی‌کنند و پیرو سیاست‌های غرب خواهند بود، ولی در این مدتی که گذشت، مقامات درجه یک این گروه بارها و بارها خشم شانرا از جنایات اسرائیل و امریکا در فلسطین ابزار و حمایت قاطع شانرا از ملت مظلوم اعلام کردند.

  • موضع طالبان در قبال فلسطین

موارد زیر، اظهارات مقامات طالبان در مورد فلسطین است:

امیرخان متقی، سرپرست خارجه حکومت طالبان:

«این دقیقاً هفتاد و هشتمین روزیست که قتل عام بی رویه و نسل‌کشی اهل غزه جریان دارد و جهانی که داد از حقوق بشر، ارزش‌های انسانی و آزادی و عدالت می‌زند، نظاره گر این قتل عام وحشیانه است. ما در عصر بزرگترین تناقض‌ها به سر می‌بریم. در جهانی که کشورهایی به بهانه نقض جزئی‌ترین حقوق انسانی و یا هم به دلایل سیاسی اما با به کارگیری بحث حقوق بشری مورد تحریم‌ها قرار می‌گیرند، اما در عین زمان نسل‌کشی بی وقفه یک ملت توسط رژیمی که از تمام حدود و معیارهای انسانی در جنگ پا فراتر گذاشت مورد کوچکترین ایراد قرار نمی‌گیرد».

محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان:

« قضیه‌ فلسطین را قضیه همه امت اسلامی می‌دانیم و از خواست برحق فلسطینی‌ها حمایت می‌کنیم و در این غم و دردی که مسلمانان و مجاهدین در آن قرار گرفته‌اند خود را شریک می دانیم. به حامیان رژیم غاصب اسرائیل که شعارهای حقوق بشری سر زبان‌هایشان است می‌گوییم که سیاست کنونی شما در قبال مسلمانان غزه مملو از دو رویی و ظلم است، شما باید از این سیاست‌های شوم دست بردارید و دشمنی‌تان را با بشریت کنار بگذارید».

سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله:

«نیروهای فلسطینی موفق خواهند شد تا قدس را آزاد بسازند و این آزادی قطعی است. ما امروز اتفاقی که در فلسطین پیش آمده است و بر مسلمانان ظلم جاری است را به صورت مستحکم محکوم می‌کنیم، این را یک جنایت نابخشودنی عنوان می‌کنیم که در آن علیه مسلمانان ظلم می‌شود.  همه‌ امت اسلامی از جمله مردم افغانستان خود را در غم مردم فلسطین شریک می‌دانند و با آنان همدردی دارد».

عبدالحکیم حقانی، قاضی‌القضات حکومت سرپرست طالبان:

«اسرائیل هزاران فلسطینی را کشته است، شفاخانه‌ها، مساجد و خانه‌ها را ویران کرده و غذا، آب، ادویه و برق را به ساکنان غزه قطع کرده است. این کار اسرائیل ظالمانه بوده و حقوق بشر را نقض می‌کند. کشورهای اسلامی به فلسطینیان کمک کنند و در این «امتحان الهی» بی تفاوت باقی نمانند».

موضع طالبان در قبال فلسطین
موضع طالبان در قبال فلسطین، دیقا در مسیر حمایت

این موضع طالبان در قبال فلسطین و اظهارات، دقیقا در مسیر حمایت از فلسطین است. کشوری که بیش از 70 سال است زیر ظلم و ستم رژیم جعلی و امریکایی ساخته اسرائیل قرار دارد. کشورهای اسلامی از جمله افغانستان باید در همه امورات و مخصوصا در قضیه فلسطین یکدست و یکپارچه عمل کنند که نتیجه‌بخش خواهد بود.

امریکا از بزرگترین ناقضان حقوق بشر همواره در مسائل کشورهای اسلامی دخالت کرده و شیطنت‌های فراوانی را انجام داده که اتحاد کشورهای اسلامی می‌تواند به این دسیسه‌گری و شیطنت‌ها نقطه پایان ببخشد. به‌طور مثال در روابط افغانستان و ایران پس از حاکمیت طالبان، دشمنان این دو کشور از جمله امریکا بارها توطئه‌ چید و دسیسه‌گری کرد، ولی هوشیاری طرفین سبب شد که این توطئه‌ها ثمری نداشته باشد و برعکس فضای اعتمادی به وجود بیاید و هر دو طرف دشمن خود را که سال‌هاست علیه شان برنامه می‌ریزد، بشناسند.

 

سید الیاس احمدی، تحلیلگر

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=4382

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات