جستجو
Close this search box.

28 اسد، 104مین سالروز استقلال افغانستان

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

104مین سالروز استقلال افغانستان و دومین سال حکومت طالبان! امروز در افغانستان از سوی طالبان رخصتی اعلام شده، اما آیا مردم افغانستان می توانند این روز را با بیرق ملی سه رنگ جشن بگیرند؟!

شاه امان‌الله خان، پس از آنکه پدرش امیر حبیب‌الله در شکارگاهی در لغمان ترور شد، در (۳۰ دلو ۱۲۹۷)، در کابل سلطنت خود را اعلام کرد. او دوازده روز بعد در نامه‌ای به لرد چلمسفورد فرماندار کل هند، مرگ پدر و سلطنت خود را به اطلاع او رساند و ضمنا از “حکومت مستقل و آزاد افغانستان” سخن گفت. ولی فرماندار هند توجهی به اعلام استقلال او نکرد.

پادشاه جدید در ۹ حوت در اعلامیه معروف خود نوشت که پس از این افغانستان در امور داخلی و خارجی خود استقلال کامل دارد. به دنبال آن او در سخنرانی آتشین خود در ۲۴ حمل، در میان جمعیت بزرگی با حضور سفیر هند بریتانیایی در محله مرادخانی، استقلال کشورش را اعلام کرد و گفت: “بعد از این مملکت من مانند سایر دولت‌ها و قدرتهای جهان آزاد است.”

شاه شمشیر برهنه‌ای به کمر بسته بود و در میانه سخنرانی خود گفت: “به هیچ نیروی خارجی به اندازه یک سر مو اجازه داده نخواهد شد که در امور داخلی و خارجی افغانستان مداخله کند و اگر کسی به چنین امری اقدام نماید گردنش را با این شمشیر خواهم زد.” آنگاه پادشاه جوان افغانستان رو به نماینده انگلیس کرد و پرسید: “آیا چیزی را که گفتم، فهمیدی؟” نماینده بریتانیا پاسخ داد: “بله، فهمیدم”.

رویداد مهم دیگر به رسمیت شناخته شدن استقلال افغانستان از سوی شوروی سابق در ۲۷ مارچ ۱۹۱۹ بود که مبادله نمایندگی‌های سیاسی در سطح “وزیر مختار” بین کابل و ماسکو را در ماههای بعدی به دنبال داشت. شوروی نخستین کشوری بود که استقلال افغانستان را به رسمیت شناخت.

منبع: بی بی سی

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=3261

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات