جستجو
Close this search box.

همدردی و همبستگی ملت مسلمان افغانستان با فلسطینیان

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

همدردی و همبستگی ملت مسلمان افغانستان با فلسطینیان

29 نوامبر روز بین المللی همبستگی با ملت فلسطین است. این نامگذاری توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1977 صورت گرفت. هدف از نامگذاری نشان دادن توجه جهانی به وضعیت ناگوار ملت فلسطین بود. اگرچه از 1977 بدینسو هر ساله از این روز توسط سازمان ملل متحد بزرگداشت به عمل می ­آید؛ اما علی­رغم استمرار اشغال سرزمین فلسطین و کشتار، زندان و آوارگی فلسطینیان، تاکنون ملت­ها درک درستی از شرایط زندگی این مردم نداشتند؛ چنانکه از وضعیت زندگی مردم افغانستان نیز هنوز آگاهی درست و واقعی وجود ندارد؛ ولی این دو ملت به خوبی می­ توانند درد همدیگر را حس کنند و برای آزادی همدیگر فریاد کنند.

  • آگاهی و همبستگی جهانی با فلسطینیان

ملت مظلوم فلسطین بیش از 75 سال است که با اشغال، تصرف اراضی، آوارگی، کشتار، شکنجه، بازداشت­های خودسرانه، زندانی طولانی مدت و صدها مصیبت دیگر مواجه هستند. اشغال فلسطین طولانی ترین اشغال سرزمین پس از تأسیس سازمان ملل متحد و جهانی شدن گفتمان حقوق بشر است؛ اما انحصاری بودن رسانه ­های جهانی و ارائه تفسیرهای وارونه از جنایات رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی و مقاومت مردم فلسطین سبب شده است که جهانیان از وضعیت زندگی فلسطینیان و جنایات رژیم غاصب آگاهی کافی نداشته باشند (یعنی اقدامات اسرائیل را دفاع و مقاومت فلسطینی­ها را اقدامات تروریستی توصیف کنند).

اما حوادث پس از 7 اکتبر سال روان میلادی و انعکاس عینی جنایات صهیونیست­ها توسط بازوی رسانه ­ای حماس، باعث شد که ملت­های غربی نیز آگاهی کافی از واقعیت زندگی مردم فلسطین و جنایات رژیم غاصب اسرائیل پیدا کنند؛ از این­رو است که علاوه بر برگزاری تظاهرات مردمی علیه جنایات اسرائیل در کشورهای غربی از جمله انگلیس، آمریکا، آلمان، فرانسه، دانشگاهیان آمریکایی و غربی نیز به حملات نظامی وحشیانه رژیم صهیونیستی واکنش نشان داده و آن را جنایت جنگی، نسل­ کشی و جنایت علیه بشریت خواندند و خواستار توقف آن شده ­اند؛ لذا می­توان گفت در سایه ­ای شناخت همبستگی جهانی واقعی با ملت فلسطین در حال شکل گیری است.

همبستگی ملت مسلمان افغانستان با فلسطینیان
همبستگی ملت مسلمان افغانستان با فلسطینیان در کنار همبستگی جهانی
  • همدردی و همبستگی ملت مسلمان افغانستان با فلسطینیان

مردم افغانستان تا حدودی سرنوشت مشترک با ملت فلسطین دارند. این مردم نیز بیش از چهار دهه می­ شوند که در سایه جنگ زندگی می­ کنند؛ جنگی که ریشه در اشغال این سرزمین توسط قدرت­های بیرونی داشته و دارد. جنگ چهل و پنج‌ساله افغانستان نیز همچون فلسطین چندین میلیون شهید، معلول، بیوه و یتیم از خود برجای گذاشته و باعث شده است که مردم افغانستان به بیش از 103 کشور دنیا آواره شود و حدود 10 میلیون انسان افغانستانی را از زندگی در وطن آبایی­شان محروم کنند.

این هم سرنوشتی و درد مشترک سبب شده است که ملت مسلمان افغانستان همدردی و همبستگی بیشتری با مردم مظلوم فلسطین داشته باشند؛ به نحوی که در طیف ­های مختلف سیاسی و اجتماعی و حتی در بین گروه های متضاد فکری، در مسأله حمایت از فلسطین وحدت نظر وجود دارد و همبستگی ملت مسلمان افغانستان با فلسطینیان نمود پیدا کرده است.

  • حمایت طالبان از حماس و مردم فلسطین

علی­رغم اما و اگرهای زیادی که در مورد طالبان از لحاظ سیاسی وجود دارد؛ اما موضع این گروه در حمایت از جنس مقاومت اسلامی (حماس) و ملت مظلوم فلسطین ستودنی است. در این راستا مقامات طالبان علاوه بر موضع گیری ­های انفرادی که داشتند، چهارتا بیانیه رسمی صادر کردند و موضع خویش را در برابر اوضاع جاری در غزه و حمایت از حقوق فلسطینیان به‌صراحت بیان کردند. در اعلامیه ­های طالبان به چند نکته ­ای اساسی اشاره شده که ذکر آن حایز اهمیت است:

  1. اسرائیل رژیم غاصب است؛
  2. اقدامات اسرائیل در نوار غزه جنایت جنگی است؛
  3. مداخلات غربی ­ها در دیگر کشورها را به بهانه حمایت از حقوق بشر به چالش می­ کشد؛
  4. مسئله فلسطین را متعلق به همه جوامع اسلامی می­ داند و خواستار حمایت همه‌جانبه از مردم مظلوم فلسطین می­ گردد.

طرح این مسائل از سوی طالبان حکایت از درک درست این گروه از اوضاع جاری در فلسطین و سیاست ویرانگر غربی­ها و اسرائیلی ­ها در منطقه دارد که قابل‌تحسین است.

  • حمایت احزاب و جریان ­های سیاسی افغانستانی از مردم حماس و مردم فلسطین

علاوه بر طالبان به‌عنوان گروه حاکم بر سیاست افغانستان، احزاب و جریان‌های سیاسی مخالف طالبان از جمله حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، حزب جمعیت اسلامی، حزب عدالت و آزادی افغانستان، شورای‌عالی مقاومت برای نجات، جبهه مقاومت ملی افغانستان، حرکت ملی، صلح و عدالت و… طی اعلامیه ­های رسمی قاطعانه از حقوق مردم فلسطین و مقاومت حماس اعلام حمایت کردند و جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی را به شدیدترین الفاظ محکوم کردند. تمامی این بیانیه ها همبستگی ملت مسلمان افغانستان با فلسطینیان را نشان می دهد که به دور از هر گونه اختلاف سیاسی، در این زمینه وحدت نظر وجود دارد.

همبستگی ملت مسلمان افغانستان با فلسطینیان
محکومیت اقدامات رژیم ههیونیستی توسط احزاب مختلف، طالبان و مردم افغانستان: همبستگی ملت مسلمان افغانستان با فلسطینیان
  • حمایت مردم افغانستان از حماس و فلسطینیان

جدا از جریان­های سیاسی، طیف­ های مختلف مردمی نیز به اقدامات گوناگونی ضمن ابراز همدردی با ملت مظلوم و رنج‌کشیده فلسطینی، با برپایی تظاهرات، گردهمایی­ ها و ساخت ماکت­ها همبستگی خود را با مردم فلسطین اعلام کردند.

این وحدت نظر بین مردم افغانستان، طیف­ های مختلف سیاسی داخل و خارج از کشور، و شخصیت­ های سیاسی در مسئله فلسطین بیانگر درد مشترک و سرنوشت مشترک مردم افغانستان و ملت فلسطین است؛ بدین جهت است که کمتر ملتی را می­ توان یافت که همچون افغانستان بین تمام جریان­ های سیاسی و مردمی این‌گونه وحدت نظر در مورد قضیه فلسطین داشته باشند.

لذا چه نیک است که این وحدت نظرها وسیله ­ای باشد هم برای هم­پذیری، اخوت و برادری و در نتیجه ثبات سیاسی در افغانستان و هم مقدمه ­ای برای همگرایی بیش‌تر جوامع اسلامی با ملت مظلوم فلسطین تا باشد که قدس آزاد گردد و ملت آواره فلسطین صاحب ‌خانه خود گردند.

جاوید یوسفی

 

 

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=4158

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات