جستجو
Close this search box.

نشست آینده دبیرکل در دوحه و جدال ارزش­ها

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

قریب به دو سال از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان می­گذرد. تاهنوز هیچ کشور یا سازمان بین المللی حکومت این گروه را شناسایی نکرده است! بسیاری از کشورهای دخیل در امور افغانستان اعلام کردند که شناسایی حکومت طالبان اولویت آنها نیست. در نشست­های جهانی و منطقه­ای از تشکیل حکومت فراگیر سخن گفته می­شود و ایجاد چنین ساز وکار سیاسی، تأمین حقوق بشر به ویژه حق آموزش و کار زنان، حقوق اقلیت­ها، مبارزه با تروریزم به عنوان پیش شرط­های شناسایی حکومت جدید در افغانستان، برایند هر مجلس و محفل منطقه­ای و جهانی است. رویکردی که تاکنون ارکان مختلف سازمان ملل متحد نیز به آن تأکید داشته­ اند. اما اخیرا قرار است نشستی به میزبانی سازمان ملل متحد در دوحه قطر برگزار شود که دبیرکل و نمایندگان خاص کشورها در امور افغانستان، از اشتراک کنندگان آن خواهند بود. اگرچه هنوز دستور کار نشست آینده دوحه مشخص نیست ولی گفته می­شود بحث به رسمیت شناسی حکومت طالبان از موضوعات محوری این نشست است. داستان چیست؟ طالبان چه کرده است؟ جامعه­ای بین المللی چه می خواهند؟ سازمان ملل متحد چه می­ کند؟

  • طالبان چه کرده است؟

طالبان مدعی است که شرایط لازم برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک حکومت را فراهم کرده است؛ اما سوال اساسی این است که از دید طالبان این شرایط چیست؟ این شرایط با مقتضیات روز جامعه بین المللی تا چه اندازه سازگاری دارد؟ مقامات طالبان از جمله وزیر امور خارجه و سخنگویان این گروه همواره از تأمین امنیت، تسلط بر کل جغرافیای کشور و نبود قدرت معارض می­ گویند و بدین اساس حکومت خود را مستحق شناسایی از سوی دیگر دولت­ها و سازمان ملل متحد می ­دانند.

قرار گرفتن این ادعا در کنار فقدان مشروعیت تأسیسی، نقض شدید حقوق بشر به ویژه حق آموزش و کار زنان، آزادی­های اجتماعی، سیاسی، و …، حاکی از باور طالبان به نظریه «کنترل مؤثر» یا نظریه «سنتی شناسایی» به عنوان مبنای مشروعیت بین المللی حکومت است.

طبق این نظریه، کنترل مؤثر بر سرزمین و جمعیت برای شناسای حکومت­های جدید کافیست، که تا دوران جنگ سرد به عنوان معیار غالب در شناسایی کشورها به کارگرفته می ­شد. اما پس از دوران جنگ سرد و توجه روز افزون به حقوق بشر و رعایت هنجارهای دموکراتیک در امر حکومتداری، این نظریه عمرش پایان یافت و نظریه جدیدی تحت عنوان «نظریه مشروعیت دموکراتیک» مطرح شد که امروزه ملاک عمل دولت­ها و سازمان ملل متحد است. بدین اساس می توان گفت آنچه طالبان به عنوان ملاک شناسایی معرفی می­ کند، با مقتضیات روزگار ما همخوانی ­ندارد و نمی ­تواند قناعت جامعه­ بین المللی را به دنبال داشته باشد!

نشست آینده دوحه
طالبان کنترل موثر را شرط شناسایی می داند، اما معیارهای جهان امروز بر اساس مشروعیت دموکراتیک است.
  • جامعه بین المللی چه می­خواهند؟

از بدو به قدرت رسیدن طالبان جامعه بین المللی همواره مولفه ­های همچون تشکیل حکومت فراگیر، تأمین حقوق بشر به ویژه حق آموزش و کار زنان، حقوق اقلیتها، و مبارزه با گروه ­های تروریستی را به عنوان شروط به رسمیت شناسی حکومت این گروه مطرح کرده­ اند.

این خواسته ­ها از قطعنامه مجمع عمومی، مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد گرفته تا مجالس منطقه­ ای و جهانی، اعلام مواضع کشورها و دیگر سازمان­های بین المللی مکررا بیان شده ­اند. مجموع این موضع­ گیری­ ها نشان می ­دهند که ظاهرا کشورها در کنار ملاحضلات حقوق بشری به عنوان گفتمان غالب در جامعه بین المللی معاصر، ملاحظات امنیتی، سیاسی و اقتصادی خاص خودشان را نیز دارند و عملکرد کنونی طالبان و پیشینه­ ی تاریخی این گروه نگرانی­ های زیادی را برای جهان، منطقه و به ویژه همسایه ­های افغانستان خلق کرده است و دنیا را به این جمع بندی رسانده است که بدون تشکیل حکومت فراگیر، دموکراتیک، پاسخگو، معتقد به حقوق بشر به ویژه حق آموزش و کار زنان و بریده از گروه­های تروریستی، افغانستان همچنان تهدید علیه کل جهان است و طالبان باید به این نگرانی­ های جامعه بین المللی توجه کند.

نشست آینده دوحه
عملکرد کنونی طالبان نگرانی های بسیاری برای جامعه جهانی بوجود آورده است که انتظار می رود در نشست آینده دوحه به این مسایل رسیدگی شود.
  • سازمان ملل متحد چه می­ کند؟

از بدو به قدرت رسیدن دوباره طالبان، در کنار تصدی کمک ­رسانی به مردم افغانستان از سوی سازمان ملل متحد، مقامات این سازمان گفتگو­های مستمری با مسئولین حکومت سرپرست طالبان داشته ­اند. ارکان مختلف این سازمان، از جمله شورای امنیت، مجمع عمومی، شورای حقوق بشر و گزارشگر ویژه حقوق بشر، همواره در برابر نقض شدید حقوق بشر، قتل­های فراقانونی، بازداشت­های خود سرانه، نقض حقوق اقوام و اقلیت­ها واکنش نشان دادند و همگام با رویکرد دولتها از تشکیل حکومت فراگیر، تأمین حقوق بشر به ویژه آموزش و کار زنان، حقوق اقلیت­ها و مبارزه با تروریزم سخن گفتند.

با این حساب سازمان ملل در نشست آینده دوحه چه خواهد کرد؟ چه باعث شد که دبیرکل سازمان ملل متحد چنین تصمیمی بگیرند؟ آیا معامله ­ای در کار است؟ فشارهای سیاسی از سوی برخی کشورها بر دبیرکل تاچه حد محتمل است؟ پیامدهای این نشست برای مردم افغانستان چه خواهد بود؟

نشست آینده دوحه
دبیرکل سازمان ملل در نشست آینده دوحه بر چه مواردی تاکید خواهد داشت؟

اجازه بدهید نسبت به برگزاری این نشست خوش بین نباشم و عواقب آن را خطرناک برای مردم افغانستان ارزیابی کنم. از موقف­گیری کشورهای غربی، به ویژه آمریکایی­ ها می­توان نتیجه گرفت که برایند اساسی این نشست پی ریزی یک معامله خطرناک است. معامله ای که یک طرف آن دول غربی به رهبری ایالات متحده و طرف دیگر آن گروه طالبان خواهد بود. من اسم این معامله را «پیمان بردگی» در برابر شناسایی می ­گذارم که البته بعید است طالبان به آن تند دهد؛ اما قرار گرفتن چنین طرحی روی میز سازمان ملل متحد، به معنی انحراف از مسیر اصلی و سازنده است.

نشست آینده دوحه
نشست آینده دوحه بدنبال یک معامله شناسایی است، معامله ای که بعید است به نفع مردم افغانستان باشد.
  • چرا می ­گوییم معامله؟

چنانکه پیش از این اشاره شد، از لحاظ حقوق بین الملل معاصر برای شناسایی حکومت ­های جدید تنها کنترل مؤثر بر جغرافیا و جمعیت، کافی نیست، بلکه علاوه بر کنترل، توانایی انجام تکالیف و مقررات سازمان ملل متحد بعنوان عضو جدید جامعه بین المللی و احترام به «قواعد آمره» حقوق بین‌الملل از جمله قواعد حقوق بشری حایز اهمیت است.

شواهد عینی نشان می‌دهد که عملکرد حکومت طالبان در قبال کار و آموزش زنان و حقوق و آزادی ­های اساسی شهروندان افغانستان، مغایر با قواعد آمره حقوق بین‌الملل است. موضوعی که بارها در اظهارات مقامات سازمان ملل متحد به آن اذعان شده است. ارکان مختلف سازمان ملل متحد از جمله مجمع عمومی، شورای امنیت و شورای حقوق بشر از پیامدهای آن هشدار داده ­اند. با این حساب، شناسایی حکومت طالبان در نشست آینده دوحه قطر، از ظرفیت و امکان لازم حقوقی برخوردار نیست.

نشست آینده دوحه
شناسایی حکومت طالبان در نشست آینده دوحه ظرفیت قانونی ندارد، زیرا عملکرد حکومت طالبان مغایر با ارزش های بین المللی و حقوق بشری است.

لذا در چنین وضعیتی طرح مسأله به رسمیت شناسی طالبان از سوی نهادی که خود حافظ ارزش­های حقوق بشری و حقوق بین الملل است چه توجیهی می­تواند داشته باشد؟ آیا حقوق بشر دیگر جهان شمول، ذاتی و سلب ناپذیر نیست یا قصه ­ای دیگر در کار است؟ بر اساس اعلام سخنگوی سازمان، این نشست آینده دوحه غیر علنی و پشت درهای بسته بر گزار می ­شود. چرا چنین باشد؟ آیا مردم افغانستان حق ندارند بفهمند که سازمان با سرنوشت آن­ها چه می­ کند؟

 

تقی میرزایی، تحلیلگر مسایل افغانستان

 

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=2188

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات