جستجو
Close this search box.

حیات وحش افغانستان و پرنده­ گان؛ قربانیان بی­ پناه در افغانستان

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

حیات وحش افغانستان

تقریبا نزدیک به پنج دهه است که افغانستان با خشونت ها و فجایع دهشتناکِ جنگ های خانمان­سوز درگیر اند. در این مدت انواع ظلم و ستم بر مردمان این مرز و بوم رفته است. هر نوع جرم وجنایت در حق هر یک از افغانها صورت گرفته اند. متاسفا­نه این خشونت ­ها و دهشت ها به حدی گسترده و عمیق بوده اند و استند که فراتر از انسان­ها، محیط زیست و حیات وحش افغانستان و غیره را نیز در بر می گیرد.

افزون بر اینکه خشونت­ ها و دهشت­ ها، بر اثر جنگ ­ها و درگیری ­ها، همه­ ی حوزه ­ها به ویژه حیات وحش افغانستان را با چالش­ ها و مشکلات فراوان مواجه ساخته است، متاسفانه حکومت ­ها و مسئولان نیز نسبت به حیات وحش غیر مسئولانه عمل کرده ­اند و تا اکنون هیچ برنامه ی حمایتی از حیات وحش کشور نداشته اند.

بی توجهی به حیات وحش متاسفانه باعث گردیده است که افراد سوء استفاده­ جو و حتی شکارچیان عرب، به پرنده ­گان کمیاب و نادر در حیات وحش افغانستان، دندان طمع تیز کنند. چنانچه در همین دوران حکومت طالبان، چندین بار تصاویر و کلیپ­ های از شکار پرنده­ گان و تخریب حیات وحش افغانستان توسط شکارچیان داخلی و عربی منتشر شده شده اند که عمیقا نگران کننده و غم انگیز است.

متاسفانه اخباری مبنی بر اینکه مسئولین محلی طالبان در بدل پول و رشوت به صورت غیر قانونی، به شکارچیان داخلی و بیشتر عرب­ ها جواز شکار پرنده ­گان کمیاب را می ­دهند، نگرانی­ ها را عمیق ­تر ساخته اند و به همین دلیل لازم است تا در این مورد تامل گردد.

  • اهمیت حیات وحش افغانستان

معمولا زیاد شنیده اید که می­ گویند: «همه چیز طبیعی اش زیباست». دقیقا طبیعت زیباست. زیرا طبیعت ساخته­ ی دستان خالق یکتاست. افزون بر اینکه طبیعت زیبا و فریباست، زندگی انسان­ها نیز به آن وابسته است. بنابراین حیات وحش که در حقیقت در برگیرنده ­ی تمام گیاهان و جانورانی استند که به صورت طبیعی به زیست­شان ادامه می ­دهند اطلاق می­ شود، دارای اهمیت فوق العاده و مهمی استند که بایستی در هر شرایطی مورد مراقبت و محافظت قرار داشته باشد.

حیات وحش افغانستان از منظر اقتصادی، تفریحی و زیبایی شناختی، علمی، فلسفی، پژوهشی، آموزشی، اجتماعی، فرهنگی، تامین فراورده های غذایی، سلامت محیط زیست و حتی اخلاقی، دارای جایگاه فوق العاده و با اهمیتی است که تحت هیچ شرایط نمی ­توان جایگزینی برای آن پیدا نمود.

  • شکار پرنده ­گان و دیگر گونه­ های حیات وحش افغانستان

همانطور که گفته شد، بیش از چندین دهه است که افغانستان در آتش جنگ و نا امنی می ­سوزد، به همین خاطر قوانین و نظارت جامع و کافی که بتواند، تمام حوزه ­های انسانی و طبیعی را پوشش دهند، وجود ندارد. در این میان، حیات وحش به دلیل اینکه پس از اختراع و به وجود آمدن تکنالوژی و وسائل عصری بیشتر از همیشه آسیب پذیر گردیده است، در معرض تخریب و ویرانی بیشتر در افغانستان قرار گرفته است.

چنانچه در اطراف و اکناف کشور، افراد با تفنگ­ های ساچمه ­یی به گله­ های پرنده ­گانِ چون کبک، جرس و… شلیک می­ کنند و به صورت دسته دسته آنها را قتل عام می ­نمایند. شکار پرنده ­گان و دیگر گونه­ های حیات وحش متاسفانه در این آواخر به دلایل متعدد افزایش یافته اند و در بسیاری از مناطقی که نگارنده اطلاع دارند، پرنده ­گان و بعضی از گونه ­های دیگر جانوران به صوت کامل شکار گردیده و در بعضی از مناطق و ولایات کشور برخی از پرنده ­گان و حتی آهو و غیره کاملا منقرض گردیده است.

حیات وحش افغانستان
حیات وحش افغانستان از سوی سودجویان مورد تهدید واقع شده است
  • شکار پرنده گان و گونه­ های دیگر جانوران در دوران کنونی

شکار پرنده گان و دیگر گونه های جانوران و حیوانات حیات وحش، در دوران طالبان اما، سویه و شکل تازه ­ی به خود گرفته است. زیرا خبرهای مبنی بر اینکه مقامت محلی طالبان از از طریق دریافت رشوه و پول، به شکارچیان عرب اجازه ­ی شکار پرنده­گان کمیاب را می ­دهند که می ­تواند به زودی به انقراض نسل آنها بیانجامد.

در تصاویری که در شبکه های اجتماعی منتشر گردیده است نشان می­ دهد که شکارچیان عرب با موترهای لوکس در دشت ­ها و مناطق ولایات غربی کشور مشغول شکار پرنده ­گان کمیابی مانند «قوتان» و غیره استند. آنها موفق گردیده اند که بسیاری از این پرنده ­گان را شکار کنند و حتی عکس اجساد آنان را نیز منتشر نمایند. در تصاویری دیگری از شرق افغانستان، افراد طالبان بیشتر از چندین تا آهو را به صورت بی رویه شکار کرده اند و با اجساد آن حیوانات نجیب عکس یادگاری گرفته اند که بدون تردید وجدان انسانیت آزار می دهند.

باتوجه به این وضعیت طالبان بایستی در قسمت حفظ و مراقبت از حیات وحش و به ویژه حفظ جان پرنده ­گان کمیاب و دیگر حیواناتی که به زیبایی و تنوع حیات وحش افغانستان و طبیعت افغانستان زیبایی می ­بخشد، دقت کافی به خرج دهند و نه تنها عاملان و افرادی که به شکارچیان عرب جواز شکار را داده اند، مورد باز پرس و مواخد قرار دهند، بلکه به افراد و شکارچیان داخلی نیز رسیدگی نمایند و جلوی آنها را بگیرند تا طبیعت بکر و زیبای کشور محفوظ و مصئون بماند.

حیات وحش افغانستان
حیات وحش افغانستان نباید به جولانگاه ثروتمندان عرب تبدیل شود

حبیبه غلامی

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=5252

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات