جستجو
Close this search box.

حال و هوای افغانستان در ماه رمضان

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

ماه رمضان افغانستان

مردم افغانستان 99درصد مسلمان اند. افغانها، نماز خوان­ترین مسلمانان و مردمان در جهان اند. نماز جماعت تقریبا در سرتاسر افغانستان در تمام مساجد همیشه بر گذار می گردند. در ماه رمضان، اما رفت و آمد و برگزاری نمازهای جماعت و تراویح، در مساجد افزایش می ­یابند.

در ماه­ رمضان، تمام رستورانت ها، هوتل ها، نانوایی­ ها وغیره در تمام شهرها تعطیل اند. تمام مردم روزه دار اند. با صداقت، اخلاص و اعتقاد راسخ از سحرگاه تا شامگاه، از کارگر و بازاری گرفته تا پیر و جوان، در کنار اینکه مجبور اند به کارهای روزانه شان رسیدگی نمایند، بندگی خدا را نیز می ­­نمایند.

با این­که افغانها در این ماه، بندگی و طاعت و عبادت خداوند متعال را می ­نمایند، اما فقر و گرسنگی وضعیت روزه داران را در اینجا به شدت غم انگیز نموده اند و لب­های ترکیده­ ی کارگران و دست­ه ای خسته ­ی گرسنگان، فضای غم انگیز شهر را مضاعف ساخته اند. از این رو در این یادداشت سعی می گردد، حال و هوای غم انگیز رمضانی افغانستان بازگو شود.

  • ماه رمضان افغانستان

رمضان، ماه «خود» کشی است. ماه کشتن اژدهای «نفس» است. روزه گرفتن، یعنی کم خوردن، کم گفتن و کم خفتن برای رام کردن و کنترل «روح». «جهاد اکبر» چیزی جز کشتن «نفس دوزخی» و «خصم درون» نبود و نیست. به قول خداوندگار بلخ که:«سهل شیری دان که صفها بشکند/ شیر آنست آن که خود را بشکند». روزه گرفتن و سرکوب تمایلات نفسانی و دوزخی، یعنی کشتن نفس آماره و دوزخی که انسان را پیوسته وسوسه و منحرف می­ کند. روزه گرفتن در حقیقت مقابله با نفس قدرت طلب اخلاق گریز که قدرت سیاسی و اقتصادی را به چنگ گرفته تا مطابق میل خودسرانه حکمرانی کند.

  • حال و هوای روزه داران در افغانستان

همانطور که گفته شد، مردم افغانستان با تمام امکانات و ظرفیت شان از ماه رمضان استقبال می نماید. ماه رمضان افغانستان منزلت و جایگاه ویژه دارد. مردم به صورت خود جوش و با اعتقاد راسخ روزه دار اند. روزه خواری، در افغانستان نه تنها در روستاها، بلکه در شهر ها نه تنها از طرف دولت، بلکه از سوی مردم به صورت کامل ممنوع و کریه محسوب می­ گردد و حتی در شفاخانه بسیار به ندرت، مریضان به صورت علنی آب و غذا می خورند.

کارگران، اکثرا کراچی ­وان­ها، دست فروش­ها، بازاریان و غیره با آنکه روزه دار اند، مجبور اند به کارهای شاقه نیز رسیدگی نمایند و به دلیل اینکه متاسفانه غذای کافی در شام و سحر در دسترس ندارند و روزها مشغول کار نیز می باشند، ظاهر شان به شدت خسته و شکسته به نظر می رسند که فضای شهر را کاملا غم انگیز می ­نمایند.

با اینهمه اما به دلیل اعتقاد و ایمانی که افغانها به دین و آئین پاک محمدی دارد، با روحیه ­ی سر شار از نشاط و امید، روزه می گیرند و بندگی خدا را می ­نمایند و با آنکه وضعیت فقر و گرسنگی بیداد می ­کند، اما ضیافت های شب ­های ماه رمضان در اکثریت خانه ­ها بر پاست و پس از ادای نماز جماعت و افطار، تقریبا در تمام مساجد نماز تراویح با شرکت تمام اهالی منطقه برگزار می گردد و تا ساعات 12 بجه ی شب، عبادت و بندگی خدا وند ادامه دارند.

ماه رمضان افغانستان
ماه رمضان افغانستان جایگاه ویژه ای بین مردم دارد، اما فقر مردم را تحت فشار قرار می دهد

مسلم اخلاقی

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=5273

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات