جستجو
Close this search box.

اهمیت اقتصادی خط ریلی خواف _ هرات و نگاه مردم افغانستان

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

اهمیت اقتصادی خط ریلی خواف _ هرات

بخت الرحمن شرافت رئیس اداره ­ی راه آهن افغانستان با هیئتی از همین اداره در تاریخ ششم سنلبه سال جاری به ایران سفر کرده بود و طی آن سفر ایشان و هیئت همراهش با مقامات و مدیران متعدد ایرانی دیدارها و تفاهمات مختلفی را انجام دادند که یکی از مهمترین آنها توسعه راه آهن موجود تا شهر هرات (اجرایی نمودن فاز چهارم) بود.

در همین راستا تقریبا بیش از یک ماه بعد از سفر هیئت خط راه آهن افغانستان به ایران، در تاریخ 18 میزان طی مراسمی رسمی، قرارداد استفاده از قطعه سوم خط آهن خواف ـ هرات میان بخت ‌الرحمان شرافت، رئیس اداره راه  آهن طالبان و مصطفی رضایی، رئیس کنسرسیوم ریلی ایران به امضا رسید و مقامات بلند پایه­ ی طالبان در همین مراسم اعلام کردند که یک هفته بعد کار ساخت فاز اول قطعه چهارم خواف ـ هرات نیز آغاز خواهد شد.

متعاقب این توافقات، شنبه 24 میزان اداره راه آهن افغانستان از ورود تجهیزات فاز چهارم راه آهن خواف – هرات از ایران خبر داد. بر اساس این خبر، طی هفته گذشته از طریق راه آهن ایران به افغانستان، ۳۶ واگن حامل ریل برای قطعه اول فاز چهارم راه آهن خواف – هرات از ایران وارد افغانستان شده است.

اکنون که در آستانه ای آغاز کار قطعه اول فاز چهارم این مسیر خط ریلی قرار داریم و خوش بختانه طی دو سال گذشته طالبان در این حوزه فعالیت­ های تحسین بر انگیز داشته اند، لازم است که اهمیت اقتصادی و نقش خط ریلی خواف ـ هرات در رونق و افزایش ترانزیت و تجارت را بررسی نمایم و مزایا و امتیازات ویژه ­ی این خط ریلی توضیح و تبین گردد.

  • اهمیت اقتصادی خط ریلی خواف _ هرات

خط ریلی موثرترین، مفیدترین و ارزانترین طریقه انتقال و ترانسپورت در جهان است. البته در کنار خط ریلی، مسیرهایی دریایی نیز مفید و ارزان است، اما به دلیل اینکه افغانستان به بنادر دریایی متصل نیست، به همین خاطر خط ریلی بهترین گزینه جهت توسعه و گسترش روابط تجاری و اقتصادی افغانستان با جهان محسوب می گردد.

به میزانی که افغانستان بتواند با بنادر و خطوط ریلی بیشتری وصل شود، وضعیت اقتصادی در این کشور بهتر و بهتر می شود. زیرا خط ریلی می­تواند در اسرع وقت با امنیت بالا و با هزینه های پائین کالاهای تولیدی را صادر و به کشورهای دور دست منتقل نماید و از آن طرف کالاهای مورد نیاز را نیز با امنیت و هزینه ­ی مناسب وارد کشور نماید.

یکی از کشورهای که عنقریب بیش از 60درصد کالاهایی وارداتی افغانستان را تامین می نماید، ایران است. ایران به هزاران دلیل بزرگترین شریک تجاری و بزرگترین کمک کننده ­ی دایمی افغانستان است. از طرف دیگر؛ رفت و آمد افغانها بین ایران و افغانستان نیز بیشتر از همه­ ی کشورهاست. باتوجه به اینکه حجم مراودات افغانستان ـ ایران، عظیم و قابل توجه است، خط ریلی خواف ـ هرات، یکی از بزرگترین موفقیت های توسعه ­ی اقتصادی در شرایط کنونی به شمار می­رود که امتیاز این کامیابی را حکومت طالبان به دست آورده است.

اهمیت اقتصادی خط ریلی خواف _ هرات
افغانستان به بنادر آبی متصل نیست و همین مسئله اهمیت اقتصادی خط ریلی خواف _ هرات را افزایش می دهد
  • نگاه مردم افغانستان به خط ریلی خواف ـ هرات

حقیقت اینست که مردم افغانستان منتظر تکمیل خط ریلی خواف ـ هرات و به بهره سپرده شدن کامل این پروژه است و همه مردم از اهمیت اقتصادی خط ریلی خواف _ هرات آگاه اند. با آنکه قطعات اول، دوم و سوم این خط ریلی تکمیل و به بهره برداری سپرده شده اند و چنانچه گفته شد قرار داد استفاده از قطعه­ ی سوم خط ریلی خواف ـ هرات، نیز امضاء گردیده است، اما مردم افغانستان از طالبان انتظار دارند که کار این پروژه را به صورت جدی پیگیری نمایند و در موعد مقرر به صورت کامل به بهره برداری بسپارند.

تا آنجا که صاحب این قلم مشاهده نموده و با تاجران و مسافران افغانستانی در ارتباط بوده و گفتگو نموده است، همه ­ای آنها منتظر انجام و نهایی شدن کامل این پروژه است. مردم افغانستان بدون استثنا از خط ریلی خواف ـ هرات استقبال می ­نمایند. صحبت­های بعضی از تاجران به گونه است که تکمیل و نهایی شدن این پرژه به عنوان یکی از آرزوهای شان به شمار می­روند.

باتوجه به انتظارات و توقعاتی که مردم افغانستان دارند و همچنان با در نظرداشت امتیازات و مزایایی بی شماری که خط ریلی خواف ـ هرات در توسعه اقتصاد و ترانسپورت کشور دارند، لازم است که طالبان و به ویژه اداره خط آهن افغانستان، انجام این پروژه را در اولویت قرار دهند و در تکمیل و نهایی شدن این پروژه از تمام امکانات استفاده نمایند.

 

مسلم اخلاقی

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=3823

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات