جستجو
Close this search box.

امر به معروف و نهی از منکر به سبک نامتعارف؛ نامهربانی طالبان با شیعیان

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

امر به معروف و نهی از منکر به سبک نا متعارف؛ نامهربانی طالبان با شیعیان

از ماه ­ها قبل بدین­سو طالبان اقدام به بازداشت برخی دختران و زنان شیعه ـ هزاره به اتهام بی حجابی از شهر کابل و دیگر نقاط کشور نموده اند. این در حالی است که شیعیان ـ هزاره­ ها در دوران جمهوریت علی الرغم اینکه زیر شدیدترین هجمه­ های غربی و آمریکایی قرار داشت، پایبندی به شریعت و آموزه های اسلامی را حفظ کرده اند و تحت هیچ شرایطی پا را از چوکات شریعت فراتر ننهاده اند.

بنابراین اتهام بی حجابی و عدم رعایت شئونات اسلامی از سوی طالبان به جامعه­ ی شیعه­ ی افغانستان، نوعی از نامهربانی با کسانی هستند که هم از نظر دینداری نمونه اند و هم از نظر صلح ­جویی مثال زدنی استند. افزون بر این بازداشت دختران و زنان به صورت اختطاف گونه، نوعی از امر به معروف و نهی از منکر به سبک نا متعارف است که هرگز از سوی شریعت نیز توصیه نگردیده است.

چنانچه همگان واقف و معترف اند که اسلام دین عطوفت و مهربانی است و حتی خشونت و نفرت از مواردی مهمی اند که شریعت اسلام مقابله با آنها را از رسالت مسلمانان دانسته اند. از این­رو لازم است تا نوع و روش امر به معروف و نهی از منکر طالبان، تحلیل و تبیین گردد و نامهربانی­ های نهفته در بازداشت دختران و زنان شیعیان توسط طالبان مورد نقد و ارزیابی قرار داده شود.

  • طالبان و پیش فرض اشتباه آنها در باره ­ی دینداری شیعیان

واقعیت اینست که طالبان در ارزیابی شان از وضعیت دینداری و پایبندی افغان­ها به شریعت و ارزش های اسلامی خطا کرده اند. علی الرغم اینکه بیش از دو و نیم سال است که آنها به عنوان حاکمان افغانستان، با مردم در تعامل اند، اما هنوز نتوانسته است که از پیش فرض ­ها و نگاه ­های گذشته­ شان عبور کنند.

زیرا پیش فرض ­ها و دیدگاه­ های طالبان در رابطه به مردم افغانستان به دوران جمهوریت برمی گردد. چنانچه در دوران جمهوریت، زنان و دختران بی شمار بی حجاب بودند و فسادهای اخلاقی حتی در درون ارگ ریاست جمهوری رخنه کرده بود و خبرهای وحشتناک از میزان فساد اخلاقی دست یاران رئیس جمهور اشرف غنی به گوش می رسید.

هم­زمان که مدیران ارشد و مسئولین دولتی در دوران جمهوریت در فسادهای اخلاقی و مالی غرق بودند، اما مردم و به ویژه شیعیان، شبان و روزان، نماز جماعت، نماز جمعه، اعیاد دینی، مراسم ­های ماه رمضان و غیره را مرتب برگزار می­ کردند، زن و مردم با تمام انقیاد و عبودیت و بندگی خدای را می­ نمودند و دو دهه هجمه ­های غربی ـ آمریکایی بر علیه فرهنگ و سنت­ های افغان­ ها کمترین تاثیر را نداشتند.

تصاویر و ویدیوهای دختران و زنان بی حجاب و رفتارهای زننده­ ی غیر شرعی افراد و مسئولین نظام جمهوریت را متاسفانه طالبان به کل مردم افغانستان تسری داده اند و باعث شده اند که آنها در این ارزیابی دچار یک خطای فاحش گردد. زیرا مردم افغانستان در کل و به ویژه شیعیان، از ایمان و اعتقاد راسخ بر خوردارند و قبل از اینکه دستگاه ­های اجرایی بخواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، خانواده­ ها و جامعه رفتارها و پوشش های زننده و غیر شرعی را بر نمی ­تابد.

  • امر به معروف و نهی از منکر به سبک نا متعارف

طالبان تحت تاثیر پیش ­فرض ­های اشتباه و غلطی که از جامعه دارند، بدون اینکه تامل و تفکر کنند، اقدام به بازداشت و دستگیری زنان و دختران از فضاهای عمومی کرده اند که متاسفانه در هر صورت اقدامی است خطرناک و دارای پیامدهای سنگین. افزون بر اینکه این اقدامات پیامدهای سنگینی برای دولت و جامعه دارد، توصیه ها و آموزه های اساسی اسلام که عطوفت و مهربانی اند را نیز زیر سوال می­ برند و دست ستیزه گران غربی و آمریکایی را که سالهاست در پی تخریب چهره ی اسلام اند را باز تر می نمایند.

نوع و روش امر به معروف و نهی از منکر طالبان، متاسفانه تا اکنون همراه با خشونت و تازیانه بوده اند. در صورتی که شرایط و نحوه ای امر به معروف و نهی از منکر از نظر اسلامی با عطوفت و مهربانی و هدایت و راهنمایی است و آخرین مرحله­ ی که معمولا در قبال گناهان کبیره از سوی حاکم شرع اعمال می­ شود، از طریق تعذیب و تنبیه جسمی است که هرگز در فضای عموی و سرگ­ها و کوچه ­ها و پس کوچه ­ها جایز نیستند.

بنابراین بازداشت دختران و زنان توسط طالبان از داخل شهر همراه با لت­وکوب، اولا که یک امر خلاف شرع و آموزه های اسلامی است و ثانیا این نوع امر به معروف و نهی از منکر، در حقیقت بهانه دادن به دست کسانی هستند که سالهاست در اسلام ستیزی از تمام منابع و ظرفیت­های شان کار گرفته و می گیرند.

  • نامهربانی طالبان با شیعیان

همکاری و حمایت شیعیان از حکومت طالبان در افغانستان، حتی از «پشتون­ها» بیشتر است. این در حالی است که طالبان تا اکنون به هیچ یکی از مطالبات آنها پاسخ نداده اند. اما شیعیان همچنان به صورت مسالمت آمیز به دنبال مطالبات شان از حاکمان طالبان که خادمان تمام ملت محسوب می گردد، استند.

با آنکه بیش از دو و نیم سال است که طالبان، شیعیان را از بسیاری از حقوق اولیه شان محروم ساخته اند، اما آنها هرگز دست به تنش و چالش نزده اند و به جای آن از حکومت طالبان حمایت کرده اند. با این حال اما طالبان، با بازداشت دختران و زنان از دشت برچی و دیگر نقاط، خاطر تمام شیعیان را خلیده اند و بزرگترین نا مهربانی را در حق این جامعه نموده اند.

آیت الله واعظ زاده ­ی بهسودی چند روز قبل در جلسه­ ی که از سوی طالبان در دشت برچی، برگزار گردیده بود، به صراحت توضیح داد که اقدامات طالبان در قبال شیعیان، در شان و سنت و فرهنگ افغان­ها نیستند و این حرکات طالبان، باعث رنجش خاطر شیعیان می گردد. ایشان تصریح کرده بود که نباید حرکاتی صورت گیرد که بین ملت و دولت، فاصله ایجاد کند.

در راستای توضیحات بهسودی می ­توان گفت که طالبان، بایستی در این مسیر گام­ های دقیق و مثبت بردارند و به جای تخریب و سرکوب، اشتباهات گذشته را جبران و کانال های دوستی و گفتگو مدارا و مروت را گسترده تر و وسیع تر سازند. زیرا دولت­ های که از حمایت مردم برخوردار باشند، پایدارتر و مستحکم­تر اند و برای مدت­ها ماندگارتراند.

امر به معروف
امر به معروف نیاز یک جامعه اسلامی است، اما به سبک متعارف

مسلم اخلاقی

 

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=4901

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات