جستجو
Close this search box.

چگونه آمریکا بیش از نیم قرن منافع تمام متحدانش را قربانی سیاست های حمایت از اسرائیل نمود؟

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

حمایت آمریکا از اسرائیل

از همین ابتدا میخواهم به این نکته اشاره کنم که آمریکا مانند جوانان (پسر) خوش­روی می­ماند که تا اینکه دختران با آنها ازدواج نکرده و زیر یک سقف نرفته اند، هرگز کسی اخلاق و شخصیت اصلی آنان را نمی­شناسند. وجه اشتراک آمریکا با اینگونه افراد و به ویژه در حوزه­ ی سیاست خارجی و بالخصوص در خاورمیانه تقریبا بالای 90درصد است. ظاهر فریبنده، زبان باز، اغوا گر و مسحور کننده است. سیاستمداران آمریکایی، لباس های فاخر و گرانبها می ­پوشند و به دلیل تسلط بر بنگاه های مطبوعاتی و رسانه­ ی، حرف­ های زیبا و فریبنده می زنند.

اما در پس تمام این زیبایی ها، شخصیت های منفور و قاتلی قرار دارند که به راحتی می­توانند حکم قتل عام افراد یک قریه و حتی یک کشور را صادر نمایند. دقیقا مانند جوانان زیبا و خوش سیما با که با زبان­بازی و سوار کردن انواع کلک ­ها، دل دختران را می ­ربایند و هر نوع سوء استفاده­ را از آنان می ­نمایند و دست آخر از آنان روی می­ گردانند.

شخصیتِ افرادی که در روابط عاشقی به دنبال سوء استفاده استند را روانشناسان شخصیت های «خاکی» تعریف می­کنند. زیرا آنان به آسانی قابل شناسایی نیستند و تا روزی که عملا  خیانت های آنان را طرف مقابل به چشم سر نبیند، باور نمی کند. چنانچه سران دولت اشرف غنی در افغانستان تا لحظه­ ی که مانند دزدان، شبانگاه ­ها و از مسیرهای کوه و کمر فرار نکردند، خیانت های آمریکا را باور نمی­ نمودند.

به دلیل اینکه آمریکا بیش از دو دهه در افغانستان حضور داشته است و در طول این مدت با مردم افغانستان زیر یک سقف زیست نموده، به باور نگارنده که تحلیل گران و ناظرانی افغانستانی بیشتر از دیگران با شخصیت و اخلاق آمریکایی­ها آشنایی دارند. از این رو لازم است تا ویژگی­ های سیاست های فاجعه بار آمریکائیان را در خاورمیانه از منظر یک افغانستانی متضرر از خیانت ها و شرارت های آمریکا بخوانید و سپس قضاوت نمائید.

  • حمایت آمریکا از اسرائیل: تاریخ روابط آمریکا و اسرائیل

نکته ­ی مهمی که در رابطه به ایجاد کشوری به ­نام اسرائیل (1948) در منطقه ­ی عرب تا اکنون از منظر تحلیل گران غافل مانده اند، اینست که اسرائیل نه به عنوان یک کشور یهودی بلکه به عنوان مهم­ترین پایگاه قدرت­های غربی در خاورمیانه ایجاد شده است. از این­رو استفاده ­ی کلمه ­ی «کشور» در مورد اسرائیل چندان درست نیست. به همین دلیل بسیاری از تحلیلگران تااکنون در استفاده از کمله ­ی «کشور» در قبال اسرائیل اباء می ورزند.

از زمان تاسیس اسرائیل تا تقریبا بیست سال (1967) بعد از آن، فرانسه مهم­ترین تامین کننده اسلحه ­ی اسرائیل بود. با افول فرانسه و ظهور آمریکا به عنوان ابر قدرت جهان در صحنه ­ی بین الملل، مسئولیت­ها و حمایت­های مالی این پایگاه (اسرائیل) را آمریکا به عهده گرفت. از زمانی که آمریکا اسرائیل را به عنوان پایگاه عملیاتی خویش در منطقه مورد حمایت قرار داد، اقدام به سوء استفاده از تمام کشورهای که خودشان را متحد آمریکا می دانستند جهت تامین حمایت های بی قیدو شرط از اسرائیل نمود.

حمایت آمریکا از اسرائیل در طول مدت بیش از 5 دهه، علی الرغم اینکه بزرگترین صدمات و خسارات انسانی و مالی را به آمریکا وارد کرده است، اما آمریکا در کنار آن، منافع و منابع بسیاری از کشورهای دیگر را نیز در این مسیر قربانی کرده اند. تمام منابع مادی و انسانی که در طول این سالها به منظور حمایت از اسرائیل صورت گرفته اند، منجر به قتل عام صدها هزار انسان گردیدند. این در حالی است که نه برای آمریکا و نه دیگر کشورهای که در این مسیر قربانی و هزینه داده اند، این وضعیت ارزشش را نداشته اند. چنانچه افکار عمومی همین الان در جامعه آمریکا به شدت مخالف حمایت های کاخ سفید از اسرائیل است.

  • حداقل هزینه های انسانی حمایت آمریکا از اسرائیل

حمایت آمریکا از اسرائیل به طرز دیوانه کننده ای پیچیده و مملو از خطرات بالقوه سیستماتیک بوده است که ناظران نمی‌توانند آن ها را نادیده بگیرند. آمریکا در حمایت از اسرائیل در دهه هشتاد میلادی تلاش کرد تا با تشویق فرانسه و ایتالیا، در پوشش نیروهای حافظ صلح، به لبنان لشکر کشی نمایند. چنانچه در قالب همین برنامه به تعداد 800 نفر نظامی آمریکا، 800 نفر نظامی فرانسه و 800 نفر نظامی از ایتالیا در لبنان مستقر گردیدند.

لشکرکشی آمریکا و متحدانش به لبنان و اشغال این کشور در حالی صورت گرفتندکه بخش ­های عمده ­ی از خاک لبنان در اشغال رژیم صهیونیسم قرار داشت. اما با این حال اسرائیل موفق به پیش­روی نگردید و مجاهدین فلسطینی و دیگران در23 اکتبر سال 1983 مقر تفنگداران نیروهای آمریکایی در بیروت را مورد حمله قرار دادند و چنان شکست مفتضحانه ­ی را بر آمریکا و متحدانش تحمیل نمودند که پس از چهل سال تااکنون کسی از یاد نبرده اند.

از سال 1983 آمریکا و متحدانش مرتب به حمایت از اسرائیل غیر نظامیان را کشتند و از هر طریقی برای رژیم صهیونیستی کمک رساندند. اما هیچ کدام کارگر نیافتاد. به جای اینکه با خشونت و دهشت به ارمان فلسطینی ­ها خدشه ­ی وارد شود، آنها سخ­ت تر و جدی تر به دنبال آرمانها و باز پس گرفتن سرزمین ها و املاک شان بر آمدند.

در طول 5دهه که آمریکا از اسرائیل حمایت کرده است، صدها هزار انسان فلسطینی شهید شده اند و میلیون­ها انسان آواره و مجروح گردیده اند. برآورد هزینه های مالی و اقتصادی حمایت آمریکا از اسرائیل از تصور انسانی خارج است. این در حالی است که تمام هزینه های مالی و قربانیان انسانی اکثرا از منابع انسانی و اقتصادی کشورهای متحد آمریکا هزینه گردیده اند.

حمایت آمریکا از اسرائیل
هزینه حمایت آمریکا از اسرائیل با قربانیان انسانی و اقتصادی از سایر کشورها بوده است
  • راه حل چیست؟

حمایت آمریکا از اسرائیل را می توان به گالیوری امروزی تشبیه کرد که در منطقه ای که نیاز به شناخت بهتر دارد، قدرت های بزرگ و کوچک، دست و پایش را به زمین بسته اند. شکست­ های پیاپی و افتضاح آمیزی که طی سالیان گذشته آمریکا متحمل گردیده اند، در شرایط کنونی رهبران این کشور را به جنون کشانیده اند و به همین دلیل بایدن و دیگر رهبران آمریکا؛ در حمایت از اسرائیل اقدام بی شرمانه­ ی جهت قتل عامل کامل فلسطینی ­ها کرده اند.

قتل عام فلسطینی­ ها توسط رژیم صهیونیستی تحت حمایت آمریکا در جنگ کنونی بین اسرائیل و حماس، وضعیت را بیش از همیشه مغلق و پیچیده کرده اند. تداوم جنگ کنونی امکان باز آغاز یک جنگ صلیبی را بیش از همیشه محتمل نموده است. از این­رو کشورهای اروپایی و متحد آمریکا بایستی عاقلانه بیاندیشند و دست از حمایت و تشویق رژیم کودک کش بر دارند.

زیرا همانطور که یاد آوری گردید در دهه هشتاد میلادی با آنکه بخش های وسیعی از خاک لبنان تحت اشغال رژیم صهیونیسم قرار داشت و آمریکا دیگر متحدانش نیز در این کشور لشکر نموده بودند، آنها موفق به تسخیر و تصرف خاک لبنان نگردیدند و دست آخر شکست مفتضحانه­ی را متحمل گردیدند.

از طرف دیگر کشورها، نهادها و سازمان­های حامی حقوق بشر و به ویژه سازمان همکاری های کشورهای اسلامی بایستی راه حل عملی بیاندیشند و به صورت فوری در قبال جنایت جاری در غزه و اطراف آن، اقدام عملی نمایند. در این رابطه لازم است که تمام کشورهای منطقه و به ویژه کشورهای اسلامی متحدانه علیه رژیم کودکش اسرائیل ایستاد شوند و نگذارند حمایت آمریکا از اسرائیل فاجعه کنونی را از این هم وسیع تر و گسترده ­تر نمایند.

 

شکریه احمدی

 

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=3860

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات