جستجو
Close this search box.

روز جهانی طفل و شبیخون دموکراسی خاورمیانه غرب، بر اطفال غزه

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

در سال 1954 میلادی سازمان ملل متحد طی قطعنامه ­ای 20 نوامبر را به عنوان روز جهانی طفل به منظور حمایت از حقوق اطفال نامگذاری کرد؛ بدین جهت پس از آن هر ساله از این روز در سراسر جهان تجلیل می­شود. امسال بزرگداشت از روز جهانی طفل در حالی صورت می­گیرد که اسرائیل به حمایت غرب و در رأس آمریکا بیش از 40 روز می­شود که با باروت و آتش و خون برای اطفال غزه جشن برپا کرده­ و بدون توجه به اسناد بین المللی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه، بیش از 4600 طفل فلسطینی را به شهادت رسانده است.

  • روز جهانی طفل: طفل کیست؟

از منظر اسناد بین‌المللی، طفل به فرد انسانی اطلاق می­شود که سن 18 سالگی را تکمیل نکرده باشد؛ چنانکه کنوانسیون حقوق طفل در ماده‌ی 1 خود بیان می‌دارد: «از نظر کنوانسیون حاضر منظور از طفل افراد انسانی زیر ۱۸ سال است، مگر این‌که طبق قانون قابل اجرا در مورد طفل سن بلوغ کمتر تشخیص داده شود».

  • حمایت­ های حقوقی بین‌المللی از اطفال در مخاصمات مسلحانه

در اسناد مختلف بین‌المللی حقوق بشردوستانه از جمله کنوانسیون­های چهارگانه ژنو 1949، اطفال از جمله گروه ­های تحت حمایت این اسناد معرفی شده ­اند که باید از هرگونه تعرض مصئون باشند؛ به نحوی که هدف قراردادن اطفال جنایت جنگی محسوب شده است.

در اساسنامه ­های محاکم جزایی بین المللی از جمله اساسنامه محکمه جزایی دائمی بین المللی (اساسنامه رم) هدف قراردادن غیر نظامیان از جمله اطفال جنایت جنگی است و مرتکب/ مرتکبین آن از طریق محکمه می­تواند تحت تعقیب، محاکمه و مجازات قرار گیرند.

علاوه بر اسناد عام بین‌المللی فوق‌الذکر در 19 آگوست 1982میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در جلسه‌ی فوق العاده اضطراری خود در رابطه به مساله‌ی فلسطین، با انتفاد شدید از تعداد زیاد اطفال بی‌گناه فلسطینی و لبنانی که قربانی حملات نظامی رژیم صهیونیستی بودند، تصمیم گرفت چهارم جون را به عنوان «روز جهانی اطفال بی‌گناه قربانی مخاصمات» نامگذاری کند.

این تصمیم، نشان از باور جمعی جامعه بین المللی در مورد توجه ویژه به حمایت و تلاش هماهنگ جامعه‌ی بین المللی جهت رسیدگی به آسیب‌پذیری‌ها و تخلفاتی است که اطفال در شرایط مربوط به مخاصمات با آن مواجه هستند.

اضافه بر آن، از دهه ۹۰ میلادی بدین سو به دلیل گسترش جنگ‌های قومی در جهان، حمایت از حقوق اطفال افزایش یافت و قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع‌عمومی سازمان ملل متحد در راستای حمایت بین‌المللی از این قشر آسیب‌پذیر جوامع انسانی، به مجموعه‌ای از سازوکارهای حقوقی حمایتی افزوده شد؛ اما سؤال اساسی این است که علی­رغم این اقدامات حمایتی چرا بازهم شاهد قتل‌عام بی­رحمانه ­ای اطفال در فلسطین و یا دیگر مناطق درگیر جنگ و منازعات مسلحانه هستیم؟

روز جهانی طفل
در روز جهانی طفل نیاز است بر حمایت های جهانی از کودکان قربانی جنگ خصوصا کودکان غزه تاکید شود
  • چرایی قربانی شدن اطفال غزه در سایه حقوق بین‌الملل بشر

حمایت از اطفال در حقوق بین‌الملل حیثیت حقوق عرفی را به خود گرفته است و هیچ کشوری حتی آنهای که عضویت کنوانسیون­ های بین‌المللی و نهادهای ناظر حقوق بشر و بشردوستانه را نداشته باشند، ملزم به رعایت حقوق اطفال در منازعات مسلحانه هستند و در صورت تخلف نهادهای ناظر از جمله محکمه جزایی شورای امنیت سازمان ملل متحد و محکمه جزایی بین‌المللی می­توانند اقدامات مقتضی را اتخاذ نمایند.

اما اینکه چرا در برابر تخلفات آشکار رژیم غاصب صهیونیستی نه‌تنها اقدامی صورت نمی­گیرد، بلکه کشورهای غربی با کمال بی­شرمی از این جنایات حمایت کرده و به‌شهادت‌رساندن بیش از 4600 طفل فلسطینی دفاع اسرائیل از امنیت کشور و مردم خود توصیف می­کنند، باید به تقدم منفعت بر ارزشهای بشری از دیدگاه مدعیان حقوق بشر اذعان کرد.

لذا واقعیت امر این است که حمایت از حقوق بشر از جمله اطفال زمانی خوب است که وسیله تضمین منافع غربی­ ها و اهرم فشار علیه دیگر ملت­ها باشد؛ اما زمانی­که ارزش­های حقوق بشری در تضاد با منافع غرب باشد، دیگر ارزش نیست، بلکه به عنوان ضد ارزش قلمداد می­شود.

از این جهت است که رژیم تحت اثر نتانیاهو با کشتار بیش از 12 هزار غیر نظامی که از آن جمله 4630 طفل و 3130 زن هستند، به عنوان دموکراسی خاورمیانه لقب می­گیرد و کشتار زنان و اطفال به عنوان دفاع از امنیت تلقی می­شود و اما در کنار آن بشار اسد که در برابر گروه مدحش و تروریستی داعش جنگیده است و علیه هیچ ملتی فشنگی رها نکرده است به عنوان جنایت­کار جنگی تحت پیگرد بین المللی قرار می­ گیرد.

  • اطفال غزه قربانی منفعت‌طلبی غربی­ ها

بر کسی پوشیده نیست که درنده‌خویی و وحشی­گری رژیم غاصب صهیونیستی به تحریک و حمایت غرب و در رأس آمریکا صورت می­ گیرد. تمام دولت­های غربی شریک جنایات اسرائیل در غزه هستند و این حمایت بدین جهت است که آنها خود را در این جنگ نابرابر ذی­نفع می­ دانند.

بدین جهت هیچ امیدی به سازوکارهای حقوق بشری و بشردوستانه بین‌المللی در راستای حمایت از مردم بی­دفاع غزه نیست، مگر اینکه دولت­ های غربی تحت‌تأثیر افکار عمومی مردمی خود کاری بکنند که البته خیلی زمانگیر خواهد بود؛ لذا تنها راه جلوگیری از این درنده‌خویی وحدت مسلمانان است که باید یک‌صدا در کنار مردم فلسطین ایستاده شوند و از حقوق مردم مظلوم فلسطین تا رسیدن به آزادی کامل دفاع کنند.

روز جهانی طفل
روز جهانی طفل: اطفال غزه قربانی منفعت طلبی غربی ها

سردار اخلاقی زاده

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=4041

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات