جستجو
Close this search box.

پرونده سیاه مدعیان حقوق بشر در افغانستان و فلسطین

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

پرونده سیاه مدعیان حقوق بشر در افغانستان و فلسطین

در یک سده­ ای اخیر افغانستان و فلسطین از جمله کشورهای هستند که با طولانی‌ترین بحران سیاسی و بشری مواجه بوده­ اند. فلسطین بیش از هفتادسال است که رنج اشغال، آوارگی، قتل و گشتار و خشن­ ترین نوع آپارتاید را تحمل می­ کند. افغانستان نیز طی چهار دهه علاوه بر منازعات بنیان‌برافکن داخلی، تجربه دو بار اشغال توسط قدرت­ های بیرونی از جمله مدعیان حقوق بشر را داشته­ است که هزینه ­های سنگینی را بر مردم این کشور تحمیل کرده است. اشغال، کشتار، آوارگی، فقر، ناامنی و به‌طورکلی محرومیت از ابتدایی ­ترین حقوق انسانی وجوه مشترک دیروز، امروز و فردای نامعلوم ملت مظلوم فلسطین و افغانستان است.

  • عملکرد مدعیان حقوق بشر در فلسطین اشغالی

بر کسی پوشیده نیست که پس از تشکیل رژیم صهیونیستی و اشغال اراضی فلسطینی در سال 1948 بیش از دو سوم از جمعیت فلسطینی اجبارا از اراضی­شان بیرون رانده شدند. از تاریخ یادشده بدین­سو، فلسطینی ­ها به صورت پیوسته با کشتار وحشیانه، بازداشت ­های خودسرانه، زندان، تخریب منازل، آوارگی و رانده شدن از سرزمین­ شان توسط اسرائیل مواجه بودند که فجیع ­ترین و گسترده ­ترین این جنایات را پس از جنگ 1947 در سال 2014 و 2023 در نوار عزه شاهد هستیم؛ اما آنچه که مایه تأسف است حمایت مستمر سیاسی، اقتصادی و تسلیحاتی کشورهای غربی و در رأس ایالات متحده آمریکا از این جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی است.

مدعیان حقوق بشر
مدعیان حقوق بشر
  • مدعیان حقوق بشر و مسئله افغانستان

چنان‌که اشاره شد افغانستان بیش از چهار دهه است که با اوضاع نابسامان سیاسی مواجه است؛ درحالی­که انتظار می­رفت پس از ورود آمریکا و هم‌پیمانانش به افغانستان به‌عنوان مدعیان حقوق بشر و منادیان دموکراسی و دولت‌سازی، اوضاع سیاسی این کشور سامان یابد و این مقدمه ­ای باشد برای بازگشت آوارگان، رشد اقتصادی، توسعه فرهنگی و انسان افغانستانی نیز صاحب زندگی آبرومند در سرزمین خود شود؛ اما با کمال تأسف نه ­تنها این نشد؛ بلکه آن شد که نباید می­شد.

حضور بیست‌ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی دردسرهای زیادی برای مردم افغانستان خلق کردند که از آن جمله می­توان به رشد چشمگیر ناامنی و تروریزم، مواد مخدر، فقر و گرسنگی و وابستگی اقتصادی، مهاجرت­ های ناخواسته، شکاف­ های عمیق اجتماعی و در اخیر هم رهاکردن افغانستان در یک وضعیت بلاتکلیفی اشاره کرد.

مدعیان حقوق بشر
مدعیان حقوق بشر و وضعیت نابسامان افغانستان
  • شعارها حقوق بشری و عملکردها منفعت محور

پس از پایان جنگ جهانی دوم و تشکیل سازمان ملل متحد کشورهای غربی و در رأس آمریکا، انگلیس و فرانسه و اخیراً هم آلمان استفاده ابزاری از حقوق بشر را در محور سیاست خارجی خود قرار داده است. مفاهیم مبهم همچون تروریزم و حمایت از تروریزم نیز در راستای بهره ­برداری بهتر از این ابزار، ایجاد گردیده تا بتوانند تحت پوشش این مفاهیم منافع خود را دنبال و جنایات خویش را توجیه کنند.

شعار­های آمریکا در حمله به افغانستان، عراق و دخالت در جنگ سوریه، در مقایسه به عملکردش از یک­سو و تحریم ­های یک‌جانبه‌ای ایران، سوریه، یمین و اخیراً افغانستان توسط کشورهای غربی از سوی دیگر به‌خوبی این سیاست را نشان می­ دهد.

بنابراین اگر امروز می ­بینیم که غربی ­ها از جنایات و رفتارهای سبعانه رژیم صهیونیستی – که بارزترین و فجیع ­ترین نوع نسل­ کشی در تاریخ بشریت است – حمایت می­ کنند، نباید تعجب بکنیم؛ زیرا امروز غرب منافع خود را در کشتار زنان و کودکان فلسطینی می ­بینند و تا این منفعت برای آنها متصور باشد، با کمال بی­ شرمی از این جنایات حمایت می­ کند و هرگز از داد فلسطینیان نخواهند گفت، چنان‌که در هفتاد و پنج سال گذشته نگفته ­اند.

مدعیان حقوق بشر
شعارهای مدعیان حقوق بشر
  • چاره چیست؟

باتوجه‌به آنچه ذکرش رفت انتظار سامان‌دادن اوضاع کشورهای اسلامی از جمله افغانستان و فلسطین از سوی کشورهای غربی با واقعیت همخوانی ندارد؛ لذا باید بازگشت به خویشتن داشت و چاره را در خود جستجو کرد. تردیدی نیست که یکی از نقاط ضعف کشورهای اسلامی که فرصت را برای استفاده جویی غرب مهیا کرده است، ناهماهنگی و اختلاف­ های درونی می­باشد و تازمانی که این اختلاف­ها به وحدت و ناهماهنگی ­ها به همگرایی نینجامد، نه آزادی فلسطین ممکن است و نه کشورهای همچون افغانستان و سوریه مکانی برای زندگی آبرومندانه خواهد شد و البته دیگر کشورهای اسلامی نیز از شر شیاطین غربی در امان نمی ­مانند!

بنابراین، برای برون‌رفت از اوضاع کنونی، آزادی فلسطین و رسیدن به منطقه امن برای کشورهای اسلامی، تنها راه نجات وحدت واقعی مسلمانان بر محور اسلام عزیز و منافع علیای ملت­ های مسلمان است و انتظار می ­رود که بزرگان دین و رهبران کشورهای اسلامی با درنظرگرفتن مسئولیت وجدانی و ایمانی­شان در این راستا همت گمارند تا باشد که مسلمانان صاحب خود باشند و هر روز با القاب مختلف توسط غربی­ ها و یا به دستور آنها سلاخی نشوند.

 

سردار اخلاقی زاده

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=3975

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات