جستجو
Close this search box.

خلیلزاد، مردم را مانند خود نادان فرض نکند!

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

نیمه های شب و در آغاز روز سه شنبه 24 جنوری 2023 ساعت 57 دقیقه بامداد بود که اقای زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان توییتی را تحت عنوان “محتویات توافقنامه 2020 دوحه”، برای عموم مردم به نشر رساند. این مسئله در پاسخ به درخواست تعدادی از مردم افغانستان بود که پس از گذشت سه سال، خواهان نشر “ضمایم پنهان توافقنامه دوحه” بودند و به همین سبب نماینده پیشین امریکا این توافقنامه را منتشر ساخت که البته برگه های منتشر شده موضوعات تازه ای نداشت بخاطریکه وی همان برگه هایی را نشر ساخت که پیش از آن هم در دسترس مردم بود.

خلیلزاد مثل اینکه مجددا مردم را مانند خودش نادان فرض کرده  است و دست به تحقیر دوباره زد. او به جای ضمایم پنهان توافقنامه دوحه، محتویات تکراری را منتشر کرد که انتقادات بسیاری از مردم را برانگیخت.

  • بازخوانی توافقنامه دوحه 2020

توافقنامه تامین صلح در افغانستان، که معمولاً به عنوان توافقنامه ایالات متحده و طالبان یا توافقنامه دوحه شناخته می شود، توافق نامه صلحی بود که توسط ایالات متحده و طالبان در 29 فبروری 2020 در دوحه – قطر امضا شد تا به جنگ خانمان سوز در افغانستان پایان دهد. این توافق توسط زلمی خلیلزاد به پیش برده شد که حکومت وقت افغانستان در آن شامل نبود و به گونه کلی یک طرفه با گروه طالبان معامله شد. این معامله که پیوست های مخفی نیز داشت، در نهایت باعث فروپاشی نظام جمهوریت شد.

محتوای این توافقنامه شامل، خروج تمام نیروهای بیگانه علی الخصوص امریکا، عدم همکاری و ایجاد رابطه با گروه های تروریستی نظیر القاعده و پیشبرد مذاکرات بین طالبان و تیم جمهوریت اقای غنی بود. ایالات متحده پذیرفت که اگر طالبان به موارد پذیرفته شده ی خود عمل کنند، سطح نیروهای خود را از ۱۳ هزار به 8600 در ماه جولای ۲۰۲۰ کاهش خواهد داد و در ۱۴ ماه تمام نیروهای خود را خارج خواهد کرد. ایالات متحده همچنین متعهد به بستن پنج پایگاه نظامی طی ۱۳۵ روز و پایان تحریم‌های اقتصادی علیه طالبان تا ۲۷ اگست سال ۲۰۲۰ شد.

این مسئله منجر به احساس رها شدگی در میان نیروهای امنیت ملی و مردم افغانستان شد. به دنبال عقب نشینی ایالات متحده، طالبان توانستند نوبت به نوبت ولایات کشور را فتح کنند و در نهایت کابل را در تاریخ 15 اگست 2021 تصرف کردند.

  • پنهان سازی ضمایم پنهان توافقنامه دوحه حتی برای نیروهای خودی

پس از آنکه دونالد ترامپ روند صلح یا به معنی دیگری روند معامله گری را با طالبان آغاز کردند و این پروسه را با انتشار بندها و تعهداتی در قالب توافقنامه 2020 دوحه به پایان رسانید، اخبار و گزارشاتی در رسانه ها منتشر شد که طرفین تعهدات دیگری هم در میان خود دارند که دور از دسترس عموم می باشد.

تا کنون هیچ شخص و فردی به غیر از افراد دخیل در این پروسه از ضمایم پنهانی توافقنامه دوحه، مطلع نیست. این موضوع باعث نگرانی هایی در میان مردم افغانستان – امریکا و سایرین شده است که ضمایم پنهانی توافقنامه دوحه شامل چه موضوعاتی می باشد و طرفین مابین خود چه تعهداتی را پذیرفته اند که نباید برای عموم مردم منتشر شود!

در این میان بسیاری از جمهوری خواهان و دموکرات هایی که فرصت بررسی توافقنامه دوحه را داشته اند عنوان کرده اند که تحت تاثیر موارد توافق شده قرار نگرفته اند و بدنبال ضمایم پنهان توافقنامه دوحه هستند.

لیز چنی نماینده ایالت وایومنیگ از حزب جمهوری خواه نسبت به توافقنامه گفته است که هر توافقی که صورت گرفته است باید برای عموم مردم منتشر شود.

سناتور کریستوفر مورفی از حزب دموکرات، در مصاحبه ای گفت که در تمام ضمیمه ها ابهاماتی وجود دارد و اینکه ایالات متحده چگونه درصد پیروزی خود را تخمین زده است، نامشخص می باشد.

تام مالینوفسکی نماینده دموکرات از ایالت نیوجرسی در توییتی عنوان کرد که حکومت امریکا شرایط خروج و تمام ضمایم را به گروهی که دو دهه با آنها جنگیدیم در اختیارشان قرار می دهد اما به مردم خود چیزی نمی گوید، این کاریست اشتباه!

اندی کیم نماینده دموکرات از ایالت نیوجرسی در مورد این توافقنامه گفت: این توافقنامه هیچ تضمیمی برای ما ارائه نمی کند که ما مطمئن شویم طالبان به تعهدات خود عمل می کنند یا نه!

در نهایت سوالی در اذهان عموم ایجاد می شود که محتوای پنهان شده توافقنامه دوحه شامل چه مسائل و تعهداتی برای طالبان و امریکا می باشد که تصمیم گرفته شده است تا ضمایم پنهان در دسترس عموم قرار نگیرند؟

  • درخواست مردم افغانستان از خلیلزاد در مورد ضمایم پنهان توافقنامه دوحه

به تاریخ 24 جنوری 2023 زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان توییتی را تحت عنوان “محتویات توافقنامه دوحه 2020” همراه با ارسال مدارکی از توافقنامه به نشر رساند. این مسئله در پاسخ به درخواست تعدادی از مردم افغانستان بود که البته محتویات منتشر شده موضوعات تازه ای نداشت بخاطریکه پیش از آن هم در دسترس مردم بود.

خلیلزاد نماینده پیشین امریکا مجددا دست به تحقیر مردم افغانستان زد. محتویات تکراری که شکوه و گلایه های بسیاری از مردم را در برداشت.

مردم در شبکه های اجتماعی خواهان ضمایم پنهان توافقنامه دوحه میان طالبان وامریکا هستند، نه محتویاتی که قبلا نشر شده است.

خالد پاینده وزیر پیشین مالیه در توییتی عنوان داشته است که اقای خلیلزاد با این کارش میل ندارد دست از تحقیر کردن مردم افغانستان بردارد. خلیلزاد به فهم و درک مردم توهین کرده است. خوب است کسی به او بگوید که مردم چه چیزی را می خواهند، ضمایم پنهانی توافقنامه دوحه نه ضمایم عمومی را!

همچنین می توان به توییت خانم پیمانه اسد از فعالین حقوق بشری در بریتانیا اشاره کرد که خطاب به اقای خلیلزاد گفته است باور نمی کنم که اینگونه به خواسته مردم پاسخ داده باشید. اکنون تمام تصوراتی که در گذشته به شما داشتم تغییر کرده است. مردم را احمق فرض نکنید. آنها از شما درخواست دیگری دارند!

فعال مجازی دیگر اقای حسیب حیدر خطاب به خلیلزاد نوشته است که فکر می کنی ما احمق هستیم! ما این توافقنامه را می توانیم از گوگل پیدا کنیم. توافقات پنهانی را منتشر کن!

محمد رفیع هوتک از فعالین حقوق بشری در جواب به خلیلزاد عنوان کرده است که ما خواهان فاش شدن ضمایم پنهان توافقنامه دوحه هستیم. ما می دانیم که دو سند وجود دارد که یکی برای عموم و دیگری پنهان است. مردم را مثل خودت احمق فرض نکن!!!

پیش از این هم تعدادی از سیاستمداران افغانستان از جمله اشرف غنی رئیس جمهور فراری افغانستان و امرالله معاون وی، خواستار همین موضوع انتشار ضمایم پنهانی توافقنامه دوحه از زلمی خلیلزاد شده بودند.

باید یادآور شویم که در  اویل ماه جنوری، منابعی از طالبان و حکومت پیشین آشکار ساختند که یکی از ضمایم پنهان توافقنامه دوحه عدم حمله امریکا بالای رهبران طالبان می باشد. همچنین نیویورک تایمز به نقل از یکی از مقامات امریکایی عنوان داشته است که یکی از ضمایم پنهان توافقنامه دوحه می تواند حضور پنهانی استخبارات امریکا (CIA) در افغانستان باشد.

  • مردم باید از ضمایم پنهان توافقنامه دوحه آگاه شوند 

در پایان این نوشته باید عنوان کرد که مردم افغانستان همیشه جز هوشیارترین مردمان جهان به حساب آمده است، این را باید امریکایی ها و هر کشور دیگری بدانند. اینکه خلیلزاد مردم افغانستان را با چه عنوان و تصویری برای خود معرفی کرده است به خودش مربوط است اما ما خلیلزاد را به شخصی فریب کار، نادان و روباه صفت می شناسیم. دیر یا زود ضمایم پنهان توافقنامه دوحه افشا خواهد شد و خواهیم دانست که خلیلزاد تا چه به حق مردم افغانستان خیانت کرده است.

بهتر است خلیلزاد، مردم را مانند خود نادان فرض نکند!

ضمایم پنهانی توافقنامه دوحه
خلیلزاد باید ضمایم پنهانی توافقنامه دوحه را منتشر کند

اجمل خالق زاده، تحلیلگر سیاسی مسائل افغانستان

 

 

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=1701

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات