جستجو
Close this search box.

فعالیت سازمان استخباراتی انگلیس در جامۀ سازمان ملل متحد در افغانستان

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

پس از حمله نظامی ایالات متحده آمریکا در اواخر سال 2001 به افغانستان، بریتانیا به عنوان متحد اصلی آمریکا و عضو مهم ناتو از این جنگ حمایت کرد و تا زمان خروج کامل نیروهای خارجی در آگست 2021 حضور فعال سیاسی، نظامی و استخباراتی در این کشور داشت. پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در 15 آگست سال 2021 انگلیس ضمن پایان دادن به حضور نظامی خود در افغانستان، سفارت خود را نیز به دوحه قطر انتقال داد. با اینکه انتظار می ­رفت پانزدهم آگست، نقطه پایان فعالیت استخباراتی این کشور در افغانستان باشد، اما اطلاعات موثق نشان می ­دهد که اینبار انگلستان با در اختیار گرفتن پست­های مهم سازمان ملل متحد، فعالیت استخباراتی خود را در پوشش این سازمان دنبال می­ کند. در این نوشته ضمن معرفی کوتاه سازمان استخباراتی انگلیس و حضور نیروهای این سازمان در سازمان های بین المللی، به پیامدهای خطرناک این نوع رفتار انگلیس پرداخته خواهد شد.

  • سازمان استخباراتی انگلیس

انگلستان دارای دو نهاد استخباراتی مهم است؛ یک: MI6(SIS) سرویس استخباراتی برون مرزی انگلستان، دو: MI5 سازمان استخبارات داخلی انگلستان. MI6 که وظیفه آن کسب اطلاعات از خارج از مرزهای آن کشور است که در سال 1909 با نام دفتر سرویس مخفی تأسیس شد و اولین رئیس آن یک افسر ایرلندی به نام ویلیام ملویل بود. این دفتر بعدا به سرویس استخبارات مخفی تغییر نام یافت و مانسفیلد اسمیت کامینگز به ریاست آن گماشته شد.

سازمان استخباراتی انگلیس
مانسفیلد اسمیت کامینگز، اولین رئیس سازمان استخباراتی انگلیس

علی رغم اینکه MI6 تا سال 1994 وجود داشت اما رسما از وجود آن سخن گفته نمی­ شد. در سال 2010 برای اولین بار سرجان ساورز که ریاست این سازمان را به عهده داشت، در تاریخ 101 سالگی این سازمان در رسانه­ ها ظاهر شد و مصاحبه نمود. MI5 وظیفه اش حفظ امنیت داخلی و امور ضد استخباراتی و مبارزه با تروریسم و جرایم اینترنتی و سازمان یافته است.

این سازمان در سال 1919 از دل دفتر سرویس مخفی خارج شد و اولین رئیس آن دریاسالار ورنون کل بود. این نهاد اطلاعاتی در ابتدا بخش ضد استخبارات نیروی دریایی انگلستان بود؛ اما بعدها تبدیل به سرویس امنیتی آن کشور شد.

سازمان استخباراتی انگلیسی
دفتر مرکزی سازمان استخباراتی انگلیس، مقر فوق سری MI6 در رودخانه تیمز در جنوب لندن
  • حضور نیروهای سازمان استخباراتی انگلیس در سازمان ملل متحد

اطلاعات موثق نشان می­ دهد «مارتین گریفیث» معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگی کمک­های اضطراری، از افراد نزیک به MI6 سرویس استخباراتی برون مرزی انگلستان است. وبسایت تحقیقاتی انگلیسی (Declassified UK) شواهدی ارائه کرده است که ارتباط گریفیث با MI6 را اثبات می ­کند. از جمله اینکه مارتین گریفیث در تاسیس شرکت Inter Mediate دخالت داشته که توسط یک افسر استخباراتی انگلیس مدیریت می ­شود و در آن شخصیت‌های ارشد دیپلماتیک و نظامی سابق انگلیس حضور دارند و همکاری نزدیک و تنگاتنگی با MI6 دارد که بیش از چهار میلیون پوند استرلینگ از وزارت خارجه این کشور کمک مالی دریافت کرده است.

به نوشته وبسایت یادشده، شرکت Inter Mediate در سال ۲۰۱۱ تاسیس شده است که به گفته مدیر اجرایی آن، این شرکت شش سال پیش از انتصاب گریفیث به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، فعالیت خود را در یمن و سوریه آغاز کرده بود. اما پس از شش سال کمپاینی به حمایت قاطعانه عربستان سعودی و انگلیس برای تضمین انتصاب مارتین گریفیث به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن به راه افتاد. حمایت انگلستان از انتصاب او در این سمت نشان­دهنده اهداف استخباراتی این کشور است. صحبت­های خود او نیز این مأموریت سازمان استخباراتی انگلیس را تأیید می­ کند. چنانکه او در مصاحبه ­ای گفته بود: «کار دیپلماتیک، جمع‌آوری اطلاعات است.»

  • پیامدهای نفوذ استخباراتی در سازمان­های بین المللی

بدون شک سازمان­های بین المللی و در رأس آن سازمان ملل متحد به عنوان تنها سازمان جهانی که فعالیت­های گسترده ­ای در اکثر کشورهای دنیا دارد، زمانی می ­توانند اعتماد عمومی جلب کنند که بی­طرفانه و بدون وابستگی به هیچ کشور، گروه و یا جریانی عمل کنند. حضور نیروهای­ استخباراتی کشورها و یا افراد نزدیک و مرتبط با این نیروها، علاوه بر اینکه اعتبار این سازمان­ها را به شدت خدشه ­دار می­کند، تهدید علیه صلح، امنیت و رفاه جهانی نیز محسوب می­شود.

وجود نیروهای نفوذی در سازمان ملل متحد و نهاد­های وابسته به آن از چند جهت خطرناک است:

1. ایجاد اختلال در امر کمک ­رسانی: در جهان کنونی ­ما کشور­های زیادی در اثر جنگ و نا امنی، خشکسالی، فقر و بی­کاری و … نیازمند کمک ­های بشر دوستانه هستند که عمدتا توسط نهاد­های وابسته به سازمان ملل متحد صورت می ­گیرد. حضور نیروهای استخباراتی نفوذی کشورها، باعث می­ شود که کشورهای کمک گیرنده احساس خطر بکنند و از کمک ­رسانی توسط این نهاد­ها جلوگیری نمایند.

سازمان استخباراتی انگلیس
نفوذ نماینده های سازمان استخباراتی انگلیس در گروه های بین الملل، می تواند باعث اختلال در کمک رسانی شود

2. از بین رفتن اعتبار و حیثیت سازمان: سازمان ملل متحد به عنوان تنها مرجع جهانی و نسبتا مورد اعتماد کشورها، زمانی ­می تواند اعتبار خود را نزد کشورها حفظ کند و از اجراهای خود تمکین شود که بی­طرفانه عمل کند. نفوذ نیروهای استخباراتی انگلیس و سایر کشورها در نهادهای این سازمان، بی­طرفی آن را از بین برده و به اعتبار و حیثیت جهانی آن به شدت آسیب می­ زند.

3. تهدید صلح و امنیت بین المللی: حضور نیروهای استخباراتی کشورها در سازمان ملل متحد، صلح و امنیت بین المللی را تهدید می­ کند. هرکدام از ارکان و نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد دارای اختیارات مهم و گسترده­ای بوده و تصمیمات آن­ها دارای پیامدهای جهانی هستند.

بدون تردید اتخاذ این گونه تصمیمات، تحت تأثیر نیروهای وابسته به سازمان­های استخباراتی کشورها و بر محوریت منافع استخباراتی کشورهای ذی نفوذ، تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی و رفاه جهانی خواهد بود. بدین سان، استفاده از معافیت­های سازمان ملل متحد و انجام فعالیت­های استخباراتی در دیگر کشورها و به خصوص کشورهای درگیر منازعات، علاوه بر اینکه امنیت داخلی کشورها را تهدید می ­کند، به صلح و امنیت بین المللی بیش از همه آسیب وارد می­کند.

  • سازمان استخباراتی انگلیس، خیانت انگلیس به اعتماد جامعه بین المللی

انگلستان با گماشتن افراد استخباراتی خود به سِمَت­های مهم سازمان ملل متحد به اعتماد جامعه بین المللی خیانت کرده است. نباید تردید کرد که یکی از عوامل اصلی به درازا کشیدن جنگ و منازعات داخلی در بسیاری از کشورها، از جمله افغانستان، سوریه، یمن، بحرین و … حضور همین نفوذی­ها در نهادها و ارکان مهم سازمان ملل متحد است که خیانت به مردمان این سرزمین­ها و جامعه بین المللی محسوب می ­شود.

گزارش­ها تأیید می­ کنند که مارتین گریفیث نفوذی سازمان استخباراتی انگلیس، عامل اصلی به درازا کشیده شدن جنگ در یمن بود. او اکنون در پست معاونت دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشر دوستانه و هماهنگی کمک­های اضطراری، قرار دارد و روز دو شنبه 3 دلو سالی جاری به افغانستان سفر کرده است.

سازمان استخباراتی انگلیس
مارتین گریفیتس، نفوذی سازمان استخباراتی انگلیس در سازمان ملل

اگرچه هدف اصلی این سفر گفتگو با مقامات طالبان در مورد رفع تعلیق کار زنان در مؤسسات کمک ­رسانی عنوان شده است؛ اما ارتباط او با سازمان استخباراتی انگلیس ابعاد پیچیده دیگری خواهد داشت. به نظر می رسد ورود این گونه افراد در قضایای افغانستان، وضعیت این کشور را بیش از پیش بغرنج خواهد کرد و دستیابی به یک راه حل اساسی سیاسی را حداقل برای کوتاه مدت ناممکن می­ نماید.

  • شواهد بر فعالیت های خیانت آمیز سازمان استخباراتی انگلیس

شواهدی هم برای این مدعا در مورد سازمان استخباراتی انگلیس وجود دارد؛ چنانکه اخیرا عکس­های از پرسنل امنیتی سازمان ملل متحد با پرچم طالبان منتشر شد که منجر به عذرخواهی رسمی این سازمان گردید. برخی گزارش­ها حاکی از این است که افراد یادشده نیروهای استخباراتی آمریکا و انگلیس هستند که تحت پوشش سازمان ملل متحد در این کشور فعالیت می ­کنند. نباید تردید کرد که این گونه اقدامات بدون حضور افرادی همچون گریفیث در بدنه تصمیم­گیری سازمان ملل غیر ممکن است.

پس در یک جمع بندی کوتاه می ­توانیم بگوییم کشورهای غربی از جمله انگلستان همواره تلاش دارند که در سازمان­های بین المللی به خصوص سازمان ملل متحد نفوذ استخباراتی داشته باشند. هم اکنون معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگی کمک­های اضطراری، از جمله افراد وابسته به MI6 سازمان استخبارات برون مرزی انگلستان است.

نفوذ استخباراتی این کشورها در سازمان ملل متحد، علاوه بر ایجاد اختلال در امر کمک رسانی به کشورهای نیازمند و تضعیف اعتبار جهانی سازمان، صلح و امنیت بین المللی و رفاه جهانی را تهدید می ­کند. ورود افراد مثل مارتین گریفیث در مسائل افغانستان وضعیت این کشور را بیش از پیش پیچیده ساخته و دستیابی به یک راه حل معقول سیاسی را در این کشور به ناممکن ساخته و یا حداقل با مشکل مواجه می ­کند.

 

سردار اخلاقی زاده، تحلیلگر مسائل افغانستان

 

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=1710

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات