جستجو
Close this search box.

روز جهانی پناهندگان

  • وضعیت پناهجویان افغانستانی در جهان

روز جهانی پناهندگان برای یادآوری رنج و مشقتی است که پناهجویان با آنها دست و پنجه نرم می کنند. در این میان، پناهجویان افغانستانی نیاز به توجه ویژه ای دارند.

  • روز جهانی پناهندگان و پناهجویان افغانستانی

طبق آمار آژانس پناهندگان، 90 فیصد جمعیت پناهنده افغانستان در ایران و پاکستان زندگی می ­کنند و تنها 10 فیصد از آنان در دیگر کشورها از جمله کشورهای غربی زندگی می ­کنند که بیشتر آنها پس از سقوط جمهوریت و تحت عنوان «انتقال کارمندان محلی» یا «نجات افراد در معرض خطر» به این کشورها منتقل شده ­اند و یا خود به‌صورت انفرادی به این کشورها پناه برده ­اند.

باوجود اینکه شمار پناهجویان افغانستانی در این کشورها اندک ­اند و بسیاری از آن­ها توسط خود این کشورها از افغانستان خارج شده ­اند، اما با انواع نقض حقوق بشر مواجه هستند که از آن جمله می­ توان به تبعیض، اخراج، و عدم دسترسی به سرپناه مناسب اشاره کرد.

بر اساس آمار رسمی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، 3.4 میلیون نفر افغانستانی در ایران پناهنده و یا در وضعیت پناهندگی قراردارند که البته این رقم به مراتب کمتر از میزان کل جمعیت افغانستانی مقیم ایران هستند؛ اما علی­رغم اینکه ایران یک کشور در تحریم است و با مشکلات اقتصادی حاد دست به گریبان، سعی کرده است تا جای که امکان دارد به حقوق انسانی افغانستانی ­های که در اثر جنگ ­های خانمان سوز جلای وطن کرده ­اند، احترام بگذارند.

  • روز جهانی پناهندگان، ایران میزبان سخاوتمند پناهجویان افغان

امروزه در ایران هیچ کودک افغانستانی از مدرسه محروم نیستند و پناهندگان امکان دسترسی به بهداشت و فرصت‌های معیشتی داده شده است. بر اساس تخمین ­ها حدود 99 فیصد از پناهندگان در شهرها و دهات ­ها در کنار جامعه میزبان ایرانی زندگی می‌کنند، در حالی که تنها 1فیصد آنها در ۲۰ اردوگاه زندگی می‌کنند که توسط همتای دولتی اصلی کمیساریا، اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله اداره می‌شود. رفتار نیک دولت ایران با پناهجویان و بیجاشدگان افغانستانی باعث شده است که بارها مقامات، نهادها و ارکان مختلف سازمان ملل متحد از ایران تمجید کنند که از آن جمله می توان به قطعنامه ­های شورای حقوق بشر، مجمع عمومی و صحبت ­های سرمنشی سازمان ملل متحد اشاره کرد اشاره کرد.

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=2722
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print
آخرین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *