جستجو
Close this search box.

امریکا چگونه به افغانستان خیانت کرد؟

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

خیانت امریکا به افغانستان

پس از خروج غیرمسئولانه امریکا، نظام جمهوریت سقوط کرد و طالبان بار دیگر بر اریکه قدرت تکیه زدند و نظام امارت اسلامی را مجدداً پایه‌گذاری کردند. همزمان با آن «هوگو لارنس» سرپرست سابق سفارت امریکا در کابل گفت که تصمیم‌های دولت ترامپ و بایدن از دلایل اصلی سقوط دولت افغانستان بود و واشنگتن با عمل نکردن به تعهداتش در قبال افغانستان به مردم این کشور «خیانت» کرده است.

  • امریکا و ادعای کمک به افغانستان

می‌خواهم در اینجای متن مرور کوتاهی داشته باشم به چگونگی ورود امریکا به‌افغانستان و حضور 20 ساله این کشور. زمانی که برج‌های دوقلوی نیوریارک هدف حملات گروه القاعده قرار گرفت، جورج دبلیو بوش به‌بهانه اینکه طالبان که آنزمان حاکم بر افغانستان بودند با القاعده در ارتباط هستند، به افغانستان لشکرکشی کرد و این کشور را اشغال نمود.

درحالیکه القاعده هیچ ربطی به افغانستان و مردم افغانستان نداشت. حدود یک ماه، ائتلاف به‌ رهبری امریکا توانست حکومت طالبان را سرنگون کرده و با دایر کردن کنفرانس نمایشی بن که طالبان را از آن حذف کرده بودند، حکومت موقتی در این کشور شکل دهد و ادعا کرد که به افغانستان کمک کرده و دموکراسی را در آن نهادینه می‌کند.

  • پیمان دروغین امنیتی کابل – واشنگتن

دو دهه امریکا و ناتو در این کشور حضور داشت و حتا در سال 1393 پیمان امنیتی بین کابل و واشنگتن امضا شد که بر اساس آن تا سال 2024 امریکا از افغانستان حمایت کرده و در برابر هرگونه تهدید علیه این کشور می‌ایستاد.

جمیز کاننگهم سفیر آنوقت امریکا در کابل در مراسم امضای این پیمان تصریح کرد: امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن تأمین کننده‌ کمک‌های دوامدار واشنگتن برای افغانستان است و در روابط دو کشور نقش بسیار مهمی دارد. وی در ادامه افزود: این پیمان نه تنها برای افغانستان بلکه برای منطقه مهم پنداشته می‌شود.

حامد کرزی از امضای این پیمان خودداری کرده بود و آنرا خیانت به افغانستان می‌خواند. اما اشرف غنی در دومین روز به‌قدرت رسیدنش، این پیمان را امضا کرد. پس از امضای این پیمان، گروه‌های تروریستی زیادی اعلام حضور کردند، وضعیت امنیتی کشور وخیم‌تر شد و افغانستان از هر نگاهی رو به فلج‌شدن نهاد.

در واقع یکی از شروطی که امریکا برای پیروز کردن اشرف غنی در انتخابات تعیین کرده بود، امضای پیمان امنیتی بود که عملی شد.

خیانت امریکا به افغانستان
پیمان هایی که امضا شد و حاصل آن ها تنها خیانت امریکا به افغانستان بود
  • شکست امریکا در جنگ افغانستان

واشنگتن به هیچ تعهدی در این زمینه عمل نکرد و برعکس تعهداتش، وضعیت زیر سایه حضور نیروهای امریکایی و ناتو بدتر شد و منطقه با خطر گسترش تروریسم موجه گردید.

این داستان خیانت امریکا به افغانستان ادامه یافت تا اینکه در سال 1398 پس از رایزنی‌ها، امریکا در جنگ افغانستان شکست خورد و پشت درهای بسته با طالبان به گفت‌وگو نشست و در نهایت توافق‌نامه صلح را با این گروه امضا کرد که در واقع سندی بود برای تضمین جان سربازانش و به‌سلامت بیرون شدن از این کشور.

  • بدبختی افغان‌ها، حاصل پیمان امنیتی با امریکا

به تاریخ 30 اکتوبر سال 2021 آخرین سرباز امریکایی از افغانستان خارج شد. امریکا آنقدر غیرمسئولانه عمل کرد که حتا به کوچکترین بند توافقاتش با کابل پایبند نماند و خیانت بزرگ دیگری را هم به مردم افغانستان و هم به حکومتی که تابعش بود، به سرانجام رساند و نتیجه پیمان دوحه و خروج و فرار امریکا از افغانستان برای افغان‌ها، فقر، بیچارگی، مهاجرت و بحران بود.

جمهوریت با خیانت امریکا به افغانستان سقوط کرد، وگرنه می‌توانست از فروپاشی آن جلوگیری کرده و یک حکومت مشارکتی با حضور طالبان تشکیل دهد، ولی چون خصلت و ماهیت امریکا با خیانت گره خورده، این کار را نکرد و افغانستان را با هزاران مشکل گذاشت و فرار کرد.

خیانت امریکا به افغانستان
خیانت امریکا به افغانستان: 30 اکتوبر 2021 آخرین سرباز امریکایی از افغانستان خارج شد

در نتیجه اینکه

با وجود خیانت امریکا به افغانستان، طالبان توانستند از پس خیلی  از مشکلات بیرون شده و اوضاع را کنترل کنند. این خیانت باقی ماند و اما نباید از یاد برد که واشنگتن شکست مفتضحانه‌ی را تجربه کرد و پس از شوروی و دیگر ابرقدرت‌ها، این ابرقدرت پوشالی نیز در جغرافیایی به نام افغانستان شکست خورد.

امروز افغانستان مانده با افغان‌ها و در نبود خارجی‌ها. پس باید از فرصت‌ها بهترین استفاده را کرد و طالبان که بخشی از واقعیت جامعه افغانستان هستند، تلاش کنند تا یک نظام مقتدر و در مشارکت با دیگر اقوام شکل دهند تا هیچگاهی قدرت های خیانت پیشه‌ی مثل امریکا نتواند دخالتی در امور آن داشته باشد و یا از اشخاص مفسدی مثل اشرف غنی برای برهم زدن نظم این کشور استفاده نماید.

احمد سعیدی

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=5087

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات