جستجو
Close this search box.

روز جهانی مهاجران و عوامل اساسی مهاجرت افغانها

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

امروز روز جهانی مهاجران است. یونسکو این روز را به منظور هم­دردی با مهاجرین در سال 1990 با شعار «مهاجرت با حفظ کرامت انسانی» نامگذاری کرده و از آن زمان تا اکنون پیوسته 27 قوس به عنوان روز جهانی مهاجران توسط جوامع و ملل مختلف گرامی داشته می شود. این در حالی است که میلیون­ها افغان در طول بیش از چندین دهه مهاجر اند. متاسفانه مهاجرت افغان­ها همچنان رو به افزایش است و سالانه صدها هزار افغان به دلایل و عوامل متعدد کشور را ترک می­ کنند و به امید رسیدن به یک زندگی بهتر عبور از مرزها و بنادر خطرناک و وحشتناک را به جان می ­خرند.

بیشتر از نیمی از جمعیت افغانستان، یا مهاجرین اند یا مهاجرت را تجربه کردند. حدود 15درصد از مهاجرین کل جهان را، مهاجرین افغان تشکیل می­ دهند. از هر 5 نفر پناهنده در جهان یک نفر از آنها اهل افغانستان است. حدود 70 درصد از پناهنده­گان در آسیا و اقیانوسیه از افغانستان استند. بیشتر از50 درصد از افغانهای مهاجر را افراد زیر 18 سال تشکیل می­ دهند وخلاصه اینکه افغان­ها در حوزه­ ی مهاجرت و پناهندگی در رتبه های اول و دوم جهان قرار دارند و زندگی آن­ها همیشه در مرزها، در مخفی­گاه­ ها و در این آواخر در دریاها می­ گذرند که به شدت غم انگیز اند.

به همین دلیل امروز که مصادف با روز جهانی مهاجران نیز می ­باشد، در این نوشته به عوامل و دلایل اساسی مهاجرت افغان­ها پرداخته می­ شود.

  • روز جهانی مهاجران: عوامل و دلایل مهاجرت افغان­ها

    1. فقر و بیکاری

اولین دلیل اساسی و تعیین کننده که افغان­ها را مجبور به ترک وطن و ناچار به مهاجرت به کشورهای دور و نزدیک کرده و می­ کنند، فقر و بیکاری در افغانستان است. بحران اقتصادی در طول سالها پیوسته افغان­ها را از کشورشان فراری داده اند. دلایل و عوامل متعددِ دیگری نیز به عنوان عامل مهاجرت افغان­ها وجود دارد که در ذیل بدان­ها خواهیم پرداخت، اما فقر و بیکاری بدون تردید اولین و اساسی ترین عامل مهاجرت افغانهاست.

با آنکه افغان­های پناهنده که به کشورهای اروپایی و غربی در خواست پناهندگی می ­دهند، افزون بر اینکه جنگ و نا امنی و ده­ها مسائل دیگر را به عنوان دلایل پناهندگی شان ارایه می­ کنند، اما در پس همه­ ی این مسائل، بحث فقر و بیکاری از دلایل عمده و تعیین کننده ­ی مهاجرت افغان­ها محسوب می گردد.

2. آینده تاریک، یاس و نا امیدی

همانطور که گفته شد عامل اصلی و تعیین کننده ­ی مهاجرت افغان­ها فقر و بیکاری اند، اما فقر و بیکاری نیز به دلیل عدم چشم انداز روشن از آینده و مستولی یاس و نا امیدی بر زندگی مردم افغانستان به وجود می آید. زیرا به دلایل و شرایط وخیمی که بر کشور حاکم است، امید و آینده را برای افغان­ها نابود کرده ­اند.

به همین دلیل آنها هیچ امیدی به فردای بهتر در افغانستان برای خود شان نمی ­بینند. از این­رو افغان­ها هیچ سعی و تلاشی جهت پیشرفت کشور نداشته و ندارند. آن عده از افغان­ها که سرمایه دارند و از امکانات اولیه بر خوردارند، هم سعی می کنند تا سرمایه گذاری ­های شان را درکشورهای خارجی به غیر از افغانستان منتقل کنند.

روز جهانی مهاجران
روز جهانی مهاجران: فقر و ناامیدی از مهم ترین عوامل مهاجرت افغان ها

3. جنگ و نا امنی

تقریبا 50 سال است که افغانها درگیر جنگ و منازعه اند. جنگ­ها نه تنها خسارت­های جانی و مالی بر مردم افغانستان تحمیل کرده اند، بلکه امید و ارزو و چشم انداز آینده­ ی آنها را نیز کاملا تاریک نموده اند. از سال 1354 تا اکنون بیش از ده رئیس جمهور و زمامدار در افغانستان آمده و رفته اند و بیش از پنج نوع سیستم حکومت داری از جمهوری داوود خان گرفته تا سیستم کمونیسم ترکی، امین، ببرک کارمل و نجیب الله تا حکومت مجاهدین و سپس امارت اول طالبان و جمهوریت کرزی و غنی و باز دوباره امارت طالبانی در دوم را افغانستان تجربه کرده است.

هریک از تحولاتی که افغانستان در طول بیش از نیم قرن گذشته از سرگذرانده است، هر بار زندگی افغان­ها را از صفر تا صد، دیگرگون و متزلزل نموده است. در طول این مدت، گاهی افراد ملکیت خانه­ ها و زمین­ های شان را از دست داده و گاهی هم تمام دارو ندار شان را دولت­ها غارت و چپاول نموده اند. به همین دلیل جنگ­ها و تحولات در کنار اینکه بزرگترین صدمات جانی را بر مردم افغانستان تحمیل نموده اند، تمام داروندارِ  بسیاری از آنها را نیز از آنان گرفته اند.

4. بی عدالتی، تبعیض و نابرابری

یکی از عوامل اساسی که افغان­ها را همیشه آزار داده اند و آنها را مجبور به ترک وطن نموده ­اند، تبعیض و نابرابری گسترده و عمیقی است که طی سالیان متمادی اغلب به صورت سیستماتیک و برنامه ریزی شده بر علیه اقلیت های مذهبی و قومی از سوی حکومت­ها صورت گرفته اند. بنابراین فقر و بیکاری، آینده نامعلوم، یاس و نا امیدی، جنگ و نا امنی و در نهایت تبعیض و نابرابری از جمله دلایل و عوامل اساسی اند که افغانها را مجبور نموده اند و می نمایند که کشور شان را ترک نموده و اقدام به مهاجرت نمایند.

باتوجه به آنچه که گفته شد، عوامل مهاجرت افغان­ها کاملا واضح و روشن است. بنابراین مسئولیت حاکمان کنونی کشور اند که برای رفع هریک از عواملی که افغان­ها را مجبور به مهاجرت کرده و می کنند، اقدامات لازم را روی دست گیرند و نگذارند که افغان­ها بیش از این طعم تلخ آواره­ گی و مهاجرت را بچشند. زیرا علی الرغم اینکه در حال  حاضر طالبان موفق به توقف جنگ به معنی نبرد در میدان، گردیده اند و کم ­وبیش اقدام به بازسازی و کارهای زیربنایی و عمرانی نیز نموده اند، اما همانطور که مشاهده می شود، هیچ­کدام کافی نیستند.

روز جهانی مهاجران نباید همانند سایر روزهای جهانی که فقط یک روز در تقویم است باشد، در چنین روزی می بایست از سازمان های جهانی و حکومت ها برای درد و رنج مهاجران در سراسر دنیا خصوصا هموطنان افغانمان مطالبه گری کرد. زیرا افغان­ها همین اکنون از دست فقر و بیکاری، بی عدالتی و تبعیض، یاس و نا امیدی و ده­ها مصائب دیگر در حال فرار و مهاجرت اند.

بنابراین طالبان بایستی بدانند که تا اکنون آنها در حکومت داری ناموفق بوده است، زیرا نه ­تنها از مصائب و رنج­های افغانها نکاسته اند بلکه با اقداماتی که روی دست گرفته اند، مشکلات و مصائب افغانها را افزایش نیز داده اند. به همین خاطر آنها باید از گذشته درس عبرت بگیرند و صادقانه در مسیر رفع مصائب و کاهش رنج های افغانها تلاش نمایند تا افغان­ها بیشتر از این دست مجبور به مهاجرت و آوارگی نشوند.

روز جهانی مهاجران
بر حکومت طالبان است که از رنج و مصائب افغان ها بکاهند تا آمار مهاجرت از افغانستان کاهش یابد.


بسم الله ختک

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=4272

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات