جستجو
Close this search box.

شهدای افغانستان در فاجعۀ ولایت کرمان ایران؛ ماجرای سلیمانی و تروریسم

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

شهدای افغانستان در فاجعۀ ولایت کرمان ایران؛ ماجرای سلیمانی و تروریسم

افراد داعش در چهارمین سالروز شهادت یکی از فرمانده­ هان خبره ­ی سپاه پاسداران ایران (سردار قاسم سلیمانی)، در ولایت کرمان این کشور، در میان جمعیت عظیمی که در مراسم سالگرد سلیمانی شرکت کرده بودند، حملات انتحاری را به راه انداختند که باعث شهادت و زخمی شدن بیش از ده­ها نفر غیر نظامی گردیدند.

در میان شهدای حادثه ­ای غم انگیز کرمان، اسامی 15نفر اعلام گردیده است که اهل افغانستان بودند. این نشان می­ دهد که تقربیا بیش از 15درصد عزارادانی سلیمانی را افغانها تشکیل داده بودند. بنابراین پرسش اساسی اینست که ماجرای سلیمانی با تروریسم چه بود و به کدام دلایل، سلیمانی در میان افغانها یک شخصیت کاریزماست.

  • عوامل حادثه­ ی غم انگیز کرمان

مسئولیت فاجعه­ ی کرمان را گروه وحشی داعش به عهده گرفته است. اما آمریکا با سراسیمگی بدون اینکه کسی به آن­ها دست کم تا لحظه­ ی صدور اعلامیه ­­ی وزارت خارجه ­ی این­ کشور اشاره­ ی داشته باشند، طی اعلامیه­ ی که با هراس و دل­هره ترتیب یافته بود، اظهار برائت نمود و اعلام کرد که در این حملات نقشی نداشته است.

با این وجود اما، به دلیل اینکه آمریکا از متولیان و حامیان داعش بود و است، هیچ کسی به اعلامیه­ ی آمریکا باور نکردند و به دلیل اینکه نشانه ­ها و شواهد حمله­ ی کرمان منطبق به حملات اخیر رژیم صهیونیستی در منطقه بود و همچنان باتوجه به اسناد و مدارک اطلاعاتی، مشخص گردید که غیر نظامیان کرمانی ـ ایرانی و افغان­ها، مطابق فرمان و دستور آمریکا ـ اسرائیل توسط افراد داعش که تبعه­ ی تاجیکستانی داشتند، به شهادت رسیده اند.

اسرائیل و داعش تروریست های ماهری هستند که بارها در ایران و دیگر مناطق عملیات تروریستی انجام داده اند. رونن برگمن اسرائیلی در کتابش می نویسد که: «تا زمان نگارش کتاب،  اسرائیل دستکم ۱۸۰۰ ترور در دیگر کشورها انجام داده است». بنابراین در رابطه به اینکه آمریکا و اسرائیل، حمله ­ی کرمان را مهندسی کرده است، هیچ شک و تردیدی باقی وجود ندارند.

  • ماجرای سلیمانی و تروریسم

سردار قاسم سلیمانی یکی از فرمانده­ هان بین المللی سپاه قدس ایران، تقریبا یک دهه، با داعش مقابله کرد. در نزاعی که بین سلیمانی و داعش به وقوع پیوست، علی الرغم اینکه آمریکا و متحدانش پیوسته از داعش حمایت کردند، اما سلیمانی به دلیل اعتقاد راسخی که داشت، پیروز گردید.

کارنامه ­ی سلیمانی در حوزه­ ی مقابله و شکست داعش در کشورهای عربی(سوریه، عراق، لیبی و یمن) چنان درخشان است که علی الرغم اینکه آمریکا و دیگر دشمنان مرحوم سلیمانی میلیون­ ها دالر هزینه کردند و حتی با حمله­ ی هدفمند وی را ترور نمود، اما هرگز از شخصیت کاریزماتیک و محبوبیت وی نتوانست بکاهد.

  • افغان­ها در مراسم چهارمین سال روز شهادت سلیمانی

مردم افغانستان بیش از چهار دهه است که طعم تلخ جنگ و ویرانی را چشیده اند. حمله ­ی شوروی در سال 1979 به افغانستان، جنگ های داخلی و سر انجام دو دهه حضور آمریکا و غرب در افغانستان، بدترین تجربیات را در خاطرات مردم افغانستان به یادگار گذاشته اند.

با این حال، اما بدترین دوران زندگی افغانها از سال 2001 تا سال 2021 بودند. زیرا در طول این دو دهه، هیچ کسی در افغانستان، نمی ­توانستند به صورت کامل یقین داشته باشد که صبح که از خانه بیرون می ­شود شب می ­تواند سالم به خانه باز گردد. به دلیل اینکه ممکن بود، هر روز در محل کار یا در مسیر راه با حمله­ ی انتحاری و انفجار مواجه گردد و جان شان را از دست بدهد.

دشمن ناپیدا و ناشناخته، هر لحظه حیات افغان­ها را تهدید می­ نمودند. بنابراین کسی که جلوی این دشمن، سینه سیپر کرده بود و دست این هیولا را از مرزها و سرزمین­های بی شمار قطع نموده بود، بدون تردید محبوب افغان­ها بود و است.

به همین دلیل، علی الرغم مشکلاتی که مهاجرین افغان در ایران دارند، ولی آنها با عشق و اخلاص از سردار سلیمانی ستایش می­ کنند و در سال­روز شهادت وی، سوگوار بودند و هستند.

باتوجه به آنچه که گفته شد، به صراحت می توان گفت که اگر سردار سلیمانی در میان ایرانیان به دلیل رشادت ­ها و شجاعت هایش در جنگ ایران و عراق معروف و محبوب است، در میان افغانها به عنوان منجی نجات که در معرکه­ ی داعش وارد شد و این گروه وحشی را شکست و حیات انسان­های بی شمار را نجات داد، محبوبیت دارد و شخصیت او از کاریزمای منحصر به فرد بر خورد دار است.

بنابراین افزون بر اینکه افغانها روابط تنگاتنگ، تاریخی و غیر قابل انفکاک با جامعه ­ی ایران دارد و میلیونها مهاجر افغانستانی نسل هاست که در ایران زندگی می­ کنند، شخصیت و شجاعت سلیمانی نیز باعث گردیده است که مردم افغانستان تقریبا به اندازه ­ی خود مردم ایران، از طرف داران قاسم سلیمانی باشند و در مراسم سالگرد وی با شور و اشتیاق شرکت نمایند.

شهدای افغانستان در فاجعۀ ولایت کرمان موید این حقیقت هستند.

شهدای افغانستان در فاجعۀ ولایت کرمان
وجود شهدای افغانستان در فاجعۀ ولایت کرمان؛ نشان از علاقه افغان ها به شخصیت سردار سلیمانی دارد

عایشه ببرک خیل

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=4543

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات