جستجو
Close this search box.

نگاهی به اعلامیه ­ی شجاعانه­ ی طالبان در محکومیت تجاوز آشکار آمریکا و بریتانیا به یمن

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

اعلامیه ­ی شجاعانه­ ی طالبان در محکومیت تجاوز آشکار آمریکا و بریتانیا به یمن

آمریکا و بریتانیا به کمک چند کشور دیگر روز جمعه 22جدی از طریق حملات هوایی بدون در نظر داشت مناسبات، سازوکار قانونی و حقوقی بین الملل به کشور یمن تجاوز آشکار نمودند. حملات آمریکا و بریتانیا با آنکه بر خلاف تمام قوانین بین المللی صورت گرفتند، اما کشورها، سازمان های مدافع حقوق بشر و سازمان های بین المللی و از جمله شورای امنیت، سکوت کردند و یا دست کم بسیار محتاطانه و دیرهنگام به این تجاوز آشکار، واکنش ­های مصلحت جویانه نشان دادند.

در این میان اما طالبان در همان روز حملات، با صدور اعلامیه، تجاوز آمریکا و بریتانیا را بر یمن با «شدیدترین الفاظ محکوم» کردند و از تمام کشورهای اسلامی استمداد همکاری جهت توقف نسل کشی رژیم صهیونیسم و حملات آمریکا بر یمن را نمودند.

باتوجه به سیاست های محتاطانه و ملتمسانه ­ی حکومت­ های پیشین در افغانستان، واکنش طالبان در قبال تجاوز آمریکا و بریتانیا به یمن از هر منظر شجاعانه بود و است. به همین دلیل می طلبد تا موضع طالبان در قبال تجاوز آشکار آمریکا و بریتانیا به یمن مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد.

  • تجاوز آشکار آمریکا و بریتانیا به یمن

با آنکه از قتل عام وحشت­ناکِ بی حدومرزی فلسطینی ­ها توسط اسرائیل، تمام جهانیان وحشت زده شده اند، اما آمریکا و غرب، همچنان از رژیم صهیونیسم حمایت می­ کنند و تجهیزات ترسنانک و پیشرفته­ ی جنگی را در اختیار اسرائیل قرار می­ دهند تا کودکان و نوزدان بیشتری فلسطینی را به خاک و خون بکشاند. حمایت و همکاری آمریکا و غرب با اسرائیل در قتل عام فلسطینی ها، یکی از خبیث ­ترین و کثیف ­ترین سیاستی است که تا اکنون بشریت آن را در تاریخ خود تجربه کرده اند.

با این حال آمریکا و غرب، قطعنامه ­های سازمان ملل متحد مبنی بر آتش بس در غزه را وتو می ­کنند و آلمان بدون هیچ شرمی از محکمه ­ی جهانی لاهه درخواست نموده است که علی الرغم کشتار، زخمی و آواره شدنِ بیش از صدها هزار فلسطینی، اسرائیل را مجرم نشناسد.

اما دولت اسرائیل این بار در مرداب جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی افتاده است. اگر هم محکمه عالی لاهه با فشار آمریکا و دولت های غربی کاری نکند، فضای افکار عمومی جهانی در آمریکا و اروپا و کانادا و استرالیا و…علیه نسل کشی اسرائیل شده است. زیرا حجم جنایات علیه بشریتی را که اسرائیل در غزه مرتکب شده اند، وجدان جمعی بشریت را خدشه دار و آشفته نموده اند.

در همین راستا بایستی این مسئله را در نظر داشته باشیم که با توجه به امکانات تکنالوژی و رسانه­ های جمعی امروزی، تصاویر و کلیپ­ های وحشتناکی که از جنگ غزه منتشر شده است، بایگانی می ­شوند. بنابراین با بایگانی شدن این همه اسناد، احتمال خیلی ضعیف است که حتی قرن­ها پس از این جنایات، انسان­ها با مشاهده ­ی تصاویر و ویدیوهای که غیر نظامیان لخت گردیده اند و در تن های مجروح آنها چوب فرو شده اند و یا اجساد اطفال و نوزادان نیم و نصفه از زیر آوار بیرون می آیند، بتواند با وجدان آرام زندگی کنند.

این در حالی است که آمریکا و متحدانش هرگز توجهی به پیامدهای این­همه وحشت و دهشت، جنایت و نسل کشی ندارند و پیوسته از اسرائیل حمایت می­ کنند. در همین راستا آمریکا و بریتانیا با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند در ساعات اولیه­ ی روز جمعه 22جدی، بر خلاف تمام موازین و مناسبات و سازوکار قوانین بین المللی به یمن حمله نمودند تا نفسی تازه­ ی برای اسرائیل بدهد که ارتش رژیم صهیونیسم بتواند کودکان و نوزادان بیشتری را قتل عام نمایند.

با آنکه حمایت قاطع و کمک­ها و همکاری­ های آمریکا و غرب از اسرائیل در طول جنگ غزه، آنها را در پیشگاه ملل جهان، منفور و زشت کرده بودند، اما تجاوز آشکار آمریکا و بریتانیا به یمن، اینک آنها را منفورتر، زشت ­تر، بدجنس تر، قاتل­ تر، جلاد­تر و گستاخ ­تر نموده اند. تمام این شعارها را می ­توان از زبان مظاهره ­کننده­ گان در آمریکا، انگلیس، کشورهای اروپایی و در سرتاسر جهان به صورت واضح شنید.

تجاوز آشکار آمریکا و بریتانیا به یمن
بیانیه طالبان در نکوهش تجاوز آشکار آمریکا و بریتانیا به یمن به جا و شجاعانه بود
  • اطلاعیه­ ی شجاعانه طالبان در محکومیت تجاوز آشکار آمریکا و بریتانیا به یمن

همانطور که یادآوری گردید، علی الرغم اینکه آمریکا و بریتانیا به منظور حمایت از رژیم آپارتاید اسرائیل، به صورت آشکار و برخلاف تمام موازین و سازوکار قوانین بین المللی به یمن تجاوز نموده اند، اما کشورهای اسلامی حتی رقیبان آمریکا، تجاوز این کشور به یمن را، آنگونه که در خور بوده است مورد توجه قرار نداده اند و مصلحت جویانه و محتاطانه عمل کرده اند.

تنها کشوری که تمام قد از یمن حمایت کرد و تجاوز آمریکا و بریتانیا را به این کشور محکوم نمود، ایران بود. اما حساب ایران جداست. زیرا جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی­ اش، پس از انقلاب 1357 در این کشور، سیاست «حمایت از امت اسلامی» را روی دست دارد و به همین دلیل آنها خود را مکلف به حمایت از تمام مسلمانان در سرتاسر جهان می ­داند. در این میان، اما حمایت شجاعانه و جانانه­ و برحق طالبان از یمن و محکوم نمودنِ تجاوز آشکار آمریکا و بریتانیا به یمن، حقیقتا تحسین بر انگیز است.

حمایت طالبان از یمن، دقیقا آن چیزیست که مردم افغانستان سالها خواستار آن در حوزه ­ی سیاست خارجی کشور بوده و استند. زیرا مردم افغانستان نیز سالها تحت اشغال بوده اند و واژه ­های که طالبان در اعلامیه شان به کار برده اند، دقیقا آن چیزی است که وضعیت گذشته­ ی افغانستان را بازگو می­ کند. تاکید طالبان مبنی بر اینکه «آمریکا و شرکای آن باید از تجاوزها و ناکامی های گذشته شان عبرت بگیرند»، تلویحا اشاره ­ی است به مقاومت خودشان در قبال آمریکا.

اشاره ­ی تلویحی طالبان مبنی بر شکست­ ها و ناکامی­ های گذشته ی آمریکا از یکطرف طعنه ­ی تحقیر آمیزی به ایالات متحده و شرکایش است و از طرف دیگر در برگیرنده ­ی هشداری است که یمن نیز مانند جنگجویان طالبان، در جبهه و جهاد، ید طولا دارد و از این دست حملات و تجاوزات را بارها تجربه کرده اند، اما کوتاه نیامده اند.

همانطور که حسین بخیتی، روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای حوثی‌ها در صنعا در بی بی سی گفت که «آن کسی که زمین و دریا را کنترل می‌کند ما هستیم. حملات آمریکا و انگلیس هیچ تأثیری بر توانایی‌های ما ندارد؛ در صورت ادامه حملات، کشتی‌های آمریکا و انگلیس را مثل اسرائیلی‌ها مورد هدف قرار می‌دهیم. قوانین بین المللی فقط به سود اسرائیل استفاده می شود، چرا وقتی اسرائیل مردم غزه را قتل عام می کند قوانین بین المللی وجود ندارد؟ شورای امنیت کجاست؟».

باتوجه به آنچه که گفته شد، طالبان از یک طرف واکنش جانانه و شجاعانه ­ی در قبال تجاوز آشکار آمریکا و بریتانیا به یمن داشته اند و از طرف دیگر دقیقا موضعی را گرفت که مردم افغانستان می خواهند در سیاست خارجی کشور شان ببینند. افزون بر این­ها واکنش و موضع گیری مناسب طالبان در قبال مسئله ی فلسطین و  اکنون یمن، در راستای شعار آنها مبنی «شریعت و احکام اسلامی در همه ای امور» نیز می باشد.

مسلم اخلاقی

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=4627

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات