جستجو
Close this search box.

با آینده­ احتمالی افغانستان آشنا شوید

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

آینده­ احتمالی افغانستان

نزدیک به دوسال از عمر حکومت طالبان می­ گذرد. تا اکنون هیچ کشوری حکومت آن­ها را به رسمیت نشناخته است. در طول این مدت نه تنها «امارت اسلامی» تا هنوز به عنوان یک دولت مشروع از سوی هیچ کشوری شناسایی نگردیده اند، بلکه تحریم ها و فشارهای مالی و بانکی، محدودیت بر سفر مقامات ارشد طالبان، بلوکه شدنِ دارایی های افغانستان توسط آمریکا و دیگر محدودیت ­های نیز بر علیه گروه طالبان از سوی کشورهای جهان اعمال گردیده و می­ گردد.

البته تعجبی هم ندارد. زیرا طالبان نیز تا اکنون به هیچ­کدام از خواسته­ های کشورهای جهان و مردم افغانستان تمکین و یا دست کم توجه نکرده اند. بنابراین باتوجه به شرایط تقابل و تخاصم و وخامت نگران کننده ­ای اوضاع داخلی کشور، تصویر آینده احتمالی افغانستان چگونه خواهد بود؟

  • ارزیابی وضعیت کنونی دولت طالبان

طالبان طی نزدیک به دوسال حکم­رانی، مرتکب اشتباهات متعدد گردیده اند. دوستان سابق را از دست داده و یا آنها را گیج ساخته اند. روابط مبهم و پرسش بر انگیز شان با سازمان بد نام و مخوف سیای آمریکا افشا گردیده اند. بی اعتمادی جهانی و منطقه­ ای نسبت به آنها افزایش یافته اند. به وعده ­های که به مردم افغانستان داده بودند پشت پا زده ­اند.

آنها دست به اقدامات دور از انتظار مردم مانند انتقال اعضای گروه تی تی پی به ولایات شمالی، زده اند. این در حالی است که عنقریب به دو سال می­ شود حکومت شان را سرپرست اعلام نموده اند و پایانی نیز برای این حکومت سرپرست متصور نیست.

با وصف اینکه وضعیت جهانی و منطقه ­ای دولت طالبان، در انزوا و محدودیت ­های تحریمی و فشارهای مالی و بانکی به سر می ­برد، اما از منظر داخلی پایه ­های حکم­رانی خویش را محکم و استوارتر ساخته اند. گروه­ های مخالف را به شدت سرکوب و خاموش نموده اند. به تمام خاک افغانستان تسلط کامل پیدا کرده اند. برنامه­ ها و طرح­ های شان را بدون هیچ مانعی به صورت کامل به اجرا در آورده اند.

بنابراین در ارزیابی وضعیت کنونی دولت طالبان می ­توان گفت که از منظر طالبان و اهداف آنان، شرایط کنونی دولت آنها مثبت و موفق است. اما از منظر جهانی و ناظران بیرونی، آینده احتمالی افغانستان و آینده ­ی احتمالی برای دولت طالبان باتوجه به دیدگاه ­های جهانی نسبت به آنها، وضعیت کنونی مبهم و نا مشخص، تا حدی منفی و ناکام است.

آینده احتمالی افغانستان
آینده احتمالی افغانستان با توجه به وضعیت کنونی، منفی و ناکام است.
  • آینده احتمالی افغانستان

طالبان به بحران های جاری در افغانستان بی تفاوت اند. مسئله ­ی اصلی و اساسی برای آنها تامین و اعمال احکام شریعت اسلامی است. از منظر طالبان مهمتر از همه چیز احیای بسترِ تعمیل احکام شریعت اسلام است. اکنون که شرایط به گونه ­ی کامل جهت تعمیل احکام شرعی مهیا گردیده اند،  از دید طالبان آینده افغانستان قشنگ و زیبا است.

اما با آنکه عمل به احکام اسلامی از واجبات است، ولی کشورداری و اداره ­ی نظام اقتصادی و سیاسی یک کشور تنها با اجرای احکام اسلامی میسر نمی­ گردد. دراین رابطه بایستی برنامه های عملی روی دست گرفته شوند و برای کار و سامان بخشیدن اوضاع جامعه طرح ­های متخصصانه عملی گردد.

هرچند سهیل شاهین یکی از مقامات ارشد طالبان در روزهای گذشته اعتراف کرده بود که وضعیت اقتصادی افغانستان به شدت شکننده و فاجعه ­بار است، اما ایشان علی ­الرغم اینکه به بحران اقتصادی در کشور اشاره داشت، ولی تقصیرات را به گردن تحریم ­های ظالمانه ­ای امریکایی و غربی انداخت و از برنامه ها و اقداماتی احتمالی دولت طالبان نویدی نداد.

این به این معنی است که دولت طالبان هیچ اقدامی در قبال بحران های جاری نمی­ کند و یا هیچ برنامه ای جهت مقابله با این وضعیت ندارد.

آینده احتمالی افغانستان
آینده احتمالی افغانستان مبهم است و به نظر می رسد طالبان هیچ اقدامی در قبال بحران های جاری انجام نمی دهند.

با در نظر داشت عدم برنامه ­ی مشخص و موثر از سوی طالبان و همچنان وجود تحریم ­های بی رحمانه آمریکا و غرب، آینده احتمالی افغانستان متاسفانه چندان خوشایند و دل­پذیر معلوم نمی شود.

زیرا تداوم وضعیت کنونی به آواره ­گی بیشتری افغان ­ها دامن می ­زند. قحطی و انواع امراض گوناگون را در جامعه افزایش می­ دهند. بی­کاری و بحران اقتصادی بنیان­ های جامعه را درخطر قرار می ­دهند. فقر و تنگ دستی افراد را مجاب به تن دادن به کارهای خطر ناک می ­کنند. افراط ­گرایی رشد می کند.

نارضایتی­ های پراکنده ­ی کنونی بالاخره سر انجام وحدت می ­یابند و چالش های جدی را برای حکومت طالبان فراهم می نمایند و حتی ممکن است این نارضایتی ها توانایی این را پیدا کنند که افغانستان را به سوی یک جنگ داخلی سوق دهد. در یک کلام آینده ­ی که با تداوم وضعیت کنونی برای افغانستان قابل تصور است، وحشت­ناک است.

 

عایشه افشاری، تحلیلگر سیاسی

 

 

 

 

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=3022

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات