جستجو
Close this search box.
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

سخنرانی ملاهبت الله آخوند­زاده رهبر طالبان در روز عید قربان (دوشنبه 27جوزای سال جاری)، دارای نکات مهم و قابل توجه می باشد که بایستی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد. البته بسیاری از رسانه های مخالف طالبان، بعضی از سخنان هبت الله آخوندزاده ­را تقطیع و مطابق میل و دلخواه شان، تحلیل و تفسیر نموده اند که به نظر می رسد غرض ورزانه و غیر منطقی می نماید.

بنابراین نکات مهمی که هبت الله آخوندزاده در سخنرانی اش بدانها اشاره نموده است و همچنان پیشتر در پیام عیدانه اش نیز یاد آور گردیده بود، چندان برجسته و مورد تحلیل قرار نگرفته است. به همین دلیل در این نوشته تلاش می­ گردد تا چند نکته مهمی سخنرانی رهبر طالبان، مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده شود.

  • سخنرانی ملاهبت الله در روز عید قربان و حواشی سازی رسانه ها

ملاهبت الله آخوندزاده رهبر طالبان، در روز عید قربان در مسجدعیدگاه قندهار، تقریبا بیشتر از 23دقیقه سخنرانی نمود. از مسائل داخلی افغانستان گرفته تا دعوت از جهان اسلام جهت نجات فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیسم را مورد اشاره قرار داد. افزون بر این موارد، رهبر طالبان از تمام مردم افغانستان و به ویژه نیروهای طالبان خواست تا وحدت و برادری شان را حفظ نمایند.

با این وجود، اما رسانه ها توصیه های ملاهبت الله مبنی بر حفظ وحدت و برادری میان نیروهای طالبان را نشانه های از وجود اختلافات عمیق و شدید داخلی تلقی نموده اند و در این قسمت تحلیل ها و نظرات مختلفی را مطرح ساخته اند. حواشی سازی رسانه ها مبنی بر اینکه طالبان چند پارچه و یا حد اقل دو دسته شده است و این اختلافات می تواند در فروپاشی و یا دست کم تضعیف قدرت حکومت طالبان، نقش ایفا نماید، به دلایل متعدد دور از واقعیت است.

زیرا اولا وجود اختلافات میان گروه های سیاسی و نظامی، غیر قابل انکار و یک امر طبیعی است که طالبان نیز استثنا نیست و ثانیا در درون هر نظام سیاسی حلقه های کوچک در پی کسب منافع بیشتر اند که در نهایت وجود اختلافات را حتمی می سازد.

با این حال، اما در واقعیت تا اکنون هیچ نشانه ­ی مبنی بر اینکه اختلافات طالبان بتواند نظام امارت اسلامی آنها را به سمت فروپاشی سوق دهد یا دست کم تضعیف نماید، وجود ندارد. زیرا طالبان یک مشت گروه بی سروپا نیستند. بلکه آنها در کوره چون افغانستان پخته شده اند و از دگرش پیمان ­های ناکام چند دهه­ ی اخیر، درس های درست دریافت نموده اند. آنها جنگجویان ماهر و سیاست مداران کار کشته اند.

از جنگ بیست ساله ای طالبان با نیروهای بیش از 40 کشور گرفته تا مهارت های دیپلماتیک آنان در میز مذاکره دوحه در سال 2021، همه و همه دال بر انسجام و اتحاد غیر قابل دگرش آنها اند. بنابراین جو سازی رسانه­ ها و تحلیل های دل بخواهی ناظران و تحلیل گران، در رابطه به وجود اختلافات شدید در صفوف طالبان، تحت هیچ شرایطی با واقعیت انطباق ندارد.

  • نکات مهم سخنرانی ملاهبت الله در روز عید قربان

اول: رهبر طالبان چه در پیام عیدانه اش و چه در سخنرانی که در نماز عید قربان ایراد نمود، عمیقا دل مشغول ملت سازی است. او پیوسته در تمام سخنرانی ها و پیام هایش از مسئولین نظام طالبان خواسته و می خواهد که با مردم رویه ای نیک داشته باشند و سعی کنند فاصله ها میان ملت و دولت، کاهش یابند.

دوم: ملاهبت الله آخند­زاده به صورت جدی در تمام سخنرانی ها و پیام هایش و به خصوص در سخنرانی روز عید قربان، از مردم افغانستان و به ویژه مسئولین طالبان به حفظ وحدت و همبستگی دعوت نمود. چنانچه حتی گفت که حاضر و خوشحال است که مسئولین طالبان، متحدانه او را عزل کنند، ولی شاهد اختلاف و نفاق دربین طالبان و مردم افغانستان نباشد.

سوم: رهبر طالبان نه تنها در سخنرانی روز عید قربان، بلکه در پیام ها و سخنرانی های قبلی اش نیز به مسئله ای فلسطین توجه ویژه نشان داده است. هبت الله آخند زاده که غربیان را نماینده شیطان می داند، از تمام کشورها و دولت های اسلامی خواست تا جهت نجات فلسطین اقدام نماید و در مقابل دولت های غربی که هم دست قاتلان کودکان غزه اند، ایستاد شوند. تاکید و توجه عمیق و جدی رهبر طالبان به مسئله ای فلسطین، بیانگرِ پایبندی وی به اتحات امت اسلامی است و ضمن اینکه از رفتارهای شیطانی و غیر انسانی دولت های غربی نیز به خوبی واقف است.

باتوجه به آنچه که گفته شد، نخست اینکه دعوت مسئولین طالبان به وحدت و همبستگی از سوی ملاهبت الله، به مفهوم عام بود و بیشتر جبنه ای عمومی داشت. ثانیا تاکید و توجه عمیق رهبر طالبان به رویه ای نیک مسئولین نظام امارت اسلامی با مردم، در مسیر پروسه ­ی ملت سازی بود و در نهایت دعوت ملاهبت الله از جهان اسلام، جهت مقابله با رژیم صهیونیسم و نجات فلسطین، پایبندی وی را به وحدت امت اسلامی نشان می دهد.

سخنرانی ملاهبت الله
از مهم ترین نکات سخنرانی ملاهبت الله در روز عید قربان دعوت به وحدت و اتحاد بود

شکریه ببرک خیل

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=6075

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *