جستجو
Close this search box.
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

آمریکا هم­زمان با تجاوز و اشغال عراق، داعش را نیز تاسیس نمود و این گروه به کمک و حمایت آمریکا با سرعت چشم­گیر گسترش یافت و خلافت شش میلیون نفری را در سراسر سوریه و عراق تشکیل داد و حتی به نظر می‌رسید که آماده تهدید بغداد است. جنایت های فجیع و غیر انسانی داعش، جهان را در شوک فرو برده بود. ترس و وحشت تمام جهانیان را فرا گرفته بود.

دقیقا در همین زمان، محور مقاومت به داد جهانیان رسید و به رغم تحمل خسارات هنگفت جانی و مالی و بدون اینکه هیاهوی تبلیغاتی به راه اندازد، داعش را شکست داد و جهانیان را از شر این پدیده ­ی بد قواره خلاص کرد. از این­رو لازم است تا خدمات محور مقاومت به جهانیان مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و پرسش سترگ چون: محور مقاومت چگونه جهان را نجات داد؟، پاسخ داده شود.

  • محور مقاومت چیست؟

محور مقاومت یک اصطلاح سیاسی و نظامی است که به ائتلافی از کشورها، گروه‌ها و سازمان‌هایی اسلامی تحت رهبری جمهوری اسلامی ایران اشاره دارد که برای حمایت و حفاظت از اسلام و مسلمین در برابر نفوذ و سیاست‌های ایالات متحده آمریکا و اسرائیل در منطقه خاورمیانه و فراتر از آن مقاومت می‌کنند. این محور معمولاً شامل کشورها و گروه‌های چون: ایران، سوریه، عراق، یمن، حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین، جنبش انصارالله یمن، زینبیون پاکستان، فاطمیون افغانستان و غیره می گردد.

محور مقاومت که تنها ائتلاف نظامی و سیاسی برای حفاظت و حراست از اسلام و ارزش های اسلامی، در جهان اسلام است، مشخصا در حوزه های ذیل فعالیت دارد:

1. مبارزه با اشغالگری و استعمار: هدف اصلی محور مقاومت دفاع از سرزمین‌های اسلامی در برابر اشغالگری است. این به ویژه در مورد فلسطین و مبارزه با اسرائیل برجسته است. گروه‌هایی مانند حزب‌الله و حماس به طور فعال با اسرائیل مبارزه می‌کنند که به عنوان مدافعان قدس و حقوق فلسطینی‌ها شناخته می شوند.

2. مقابله با تروریسم: مقابله محور مقاومت با تروریسم، به ویژه با گروه تروریستی داعش، یکی از جنبه‌های مهم فعالیت‌های این محور در منطقه خاورمیانه است.

3. حمایت از دولت‌های قانونی: محور مقاومت همچنین به حمایت از دولت‌های قانونی در کشورهای مختلف می‌پردازد. این به ویژه در مورد دولت بشار اسد در سوریه دیده می‌شود که با حمایت ایران، زینبیون پاکستان، فاطمیون افغانستان و حزب‌الله لبنان در برابر گروه‌های شورشی و تروریستی به ویژه داعش مقاومت کرده است.

4. اتحاد اسلامی: محور مقاومت بر لزوم اتحاد اسلامی و حمایت از مسلمانان در سراسر جهان تأکید دارد. این محور تلاش می‌کند تا همبستگی بین مسلمانان را تقویت کند و در برابر تلاش‌های خارجی برای تفرقه‌افکنی میان مسلمانان ایستادگی کند.

5. حمایت از حقوق مسلمانان: محور مقاومت همچنین به حمایت از حقوق مسلمانان در مناطق مختلف جهان می‌پردازد. این شامل حمایت از حقوق مسلمانان در فلسطین، کشمیر، و سایر مناطقی است که در آنها مسلمانان با ظلم و ستم مواجه هستند. این اقدامات و مواضع باعث شده است که محور مقاومت در میان جوامع مسلمان محبوبیت پیدا کند.

محور مقاومت
محور مقاومت وظیفه حراست از اسلام را بر عهده دارد
  • شکست داعش و نجات جهان توسط محور مقاومت

حملات غرب به اسلام و مسلمین طی سالیان متمادی در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، نظامی و حتی اشغال­گری و تجاوز جریان داشته است. کفار و دشمنان اسلام در طول صدهاسال گذشته از جنگ های صلیبی گرفته تا استعمار، تهاجم فرهنگی و حملات غیر انسانی به کشورهای افغانستان، عراق وغیره، مسلمانان و ممالک اسلامی را مورد اشغال و تجاوز قرار داده اند.

در همین راستا، آمریکا و غرب به دلیل ماهیت شیطانی و حیله گرانه ای که داشتند و دارند، با به وجود آوردن گروه های افراطی و رادیکال از درون جوامع اسلامی، از یک­طرف به دنبال تخریب چهره ­ی اسلام بر آمدند و از طرف دیگر دولت ها و سازمان های اسلامی که بر اساس اصول و ایدئولوژی دفاع از ارزش های اسلامی و حفاظت و حراست از سرزمین های مسلمانان فعالیت دارند را مورد حمله و هجمه قرار دادند.

به همین دلیل مطابق برنامه ها و پلان­های آمریکا و غرب، گروه های تروریستی از دورن جوامع اسلامی بر خاستند و به رغم آنکه شعار جهاد علیه کفار را مطرح ساختند، اما پیوسته در مسیر تخریب چهره ­ی لطیف و مهربان اسلام بوده اند و دشمنان آمریکا و غرب را مورد حمله قرار داده اند.

نمونه ­ی واضح از گروه های تروریستی که شعار جهاد علیه کفار را می دهد، اما در راه تامین و تعمیل اهداف آمریکا و غرب فعالیت داشته و دارد، داعش است. داعش گروهی است که توسط آمریکا ساخته شده و تمام فعالیت ها و اقدامات آن در خدمت ایالات متحده و هم پیمانانش بوده است. چنانچه از زمانی که داعش تاسیس گردیده و فعالیت هایش را آغاز نموده تا اکنون هیچ اقدامی را در هیچ سطحی، بر ضد منافع آمریکا و غرب انجام نداده است.

باتوجه به ماهیت و اهداف گروه های تروریستی به ویژه داعش، محور مقاومت مقابله با آنها را از همان اوایل در دستور کار قرار داد و جهانی را که از جنایت های فجیع و غیر انسانی داعش به ستوه آمده بود را نجات داد. شکست داعش توسط محور مقاومت یکی از مهم‌ترین تحولات سیاسی و نظامی در دهه اخیر است. تحلیل گران و ناظران اعتقاد دارند که فقط و تنها محور مقاومت بود که توانست داعش را شکست دهد و مناطقی را که این گروه تروریستی به حمایت آمریکا و غرب تسخیر نموده بود را بازپس گیرند.

چنانچه در عراق، نیروهای حشد الشعبی (بسیج مردمی)، در کنار ارتش عراق و با حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، توانستند شهرهای مهمی مانند موصل را از داعش بازپس گیرند. در سوریه نیز، ارتش سوریه با همکاری حزب‌الله لبنان، زینبیون پاکستان و فاطمیون افغانستان، موفق به شکست داعش در مناطق مختلفی از جمله دیرالزور و رقه گردید.

در نتیجه محور مقاومت توانست، داعش را تا پایان سال 2018 تضعیف و سرکوب نماید و این پروژه ­ای آمریکایی و غربی را در منطقه عرب، کاملا با شکست مواجه سازد. به دلیل اینکه محور مقاومت تحت فرماندهی سردار قاسم سلیمانی، پروژه ­ی شیطانی و غیر انسانی آمریکا و غرب را شکست داده بود، آمریکا شهید قاسم سلیمانی را ترور کرد.

باتوجه به توضیحات بالا اینک می توان گفت که جهان مدیون محور مقاومت و قاسم سلیمانی است. زیرا اگر رشادت ها و قربانی­ دادن ­های محور مقاوت نبود، اکنون تمام منطقه عرب، ایران، افغانستان و دیگر کشورهای اسلامی در تصرف داعش قرار داشت و تمام جنایت ها و رذالت های که این گروه در سوریه و عراق انجام داده اند را در این کشورها نیز تکرار می نمود.

محور مقاومت
فاطمیون افغانستان از مهم ترین عناصر محور مقاومت

عایشه ببرک خیل

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=6143

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *