جستجو
Close this search box.
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

رکود اقتصاد رژیم اسرائیل در یازده ماه

پس از حملات موشکی حماس در هفتم اکتبر سال گذشته میلادی و تشدید جنایت‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌ های اشغالی، بررسی‌ها نشان میدهد که اقتصاد رژیم به شدت آسیب دیده و رو به رکود نهاد است. از توریسم گرفته تا ساخت و ساز و سرمایه گذاری همه روند رو به پایینی را تجربه کرده و ضربه جبران ناپذیری به صهیونیست ها وارد کرده است.

  • سقوط گردشگری و رکود اقتصادی

رسانه عبری معاریو با اشاره به پیامدهای اقتصادی سنگین جنگ غزه برای رژیم صهیونیستی اسرائیل حدود یک ماه قبل اعلام کرد که از ابتدای جنگ تاکنون ۴۶ هزار شرکت اسرائیلی تعطیل شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال این تعداد به ۶۰ هزار شرکت برسد. این شرکت‌ها وابسته به صنعت گردشگری بوده‌اند و با کاهش 75 درصدی گردشگری، شرکت‌های یادشده نیز تعطیل شده‌اند. همین طور بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و کسب‌وکارهای وابسته به بخش خدمات و گردشگری همانند دوران شیوع کرونا در سال 2020 آسیب دیده‌اند.

در حال حاضر به دلیل جنگ و ناامنی، کسی حاضر نیست برای گردش به سرزمین‌های اشغالی بروند و این موضوع، سقوط صنعت گردشگری را رقم زده که آسیب جدی را به اقتصاد صهیونیست‌ ها وارد نموده است.

  • کاهش سرمایه گذاری خارجی

براساس آمار منتشر شده توسط دفتر مرکزی آمار رژیم اسرائیل در سه ماهه اول سال 2024 میزان سرمایه گذاری‌های خارجی در اسرائیل در مقایسه با سه ماهه قبل از آن 55.8 درصد کاهش یافته است. به دلیل جنگ و اوضاع متشنج داخلی و سیاسی در سرزمین های اشغالی، بسیاری از سرمایه گذاران دیگر تمایلی به سرمایه گذاری ندارند و در کنار آن تعداد زیادی از تاجران و سرمایه گذاران صهیونیست نیز دارایی های خود را به کشورهای دیگر انتقال داده اند.

اعتبار جهانی رژیم صهیونیستی به شدت کاهش پیدا کرده که در همین زمینه گزارش آژانس رتبه‌بندی اس‌اند پی گلوبال (S&P) اعلام کرد که با طولانی شدن جنگ اسرائیل و افزایش تنش‌های منطقه‌ای این رژیم، انتظار می‌رود جنگ با گروه حماس بیش از پیش‌بینی‌های قبلی طول بکشد و همین باعث شده که رتبه اعتباری نسبتا بالای اسرائیل را از +A به AA- کاهش دهد. در گزارش‌ این موسسه آمده است که اسرائیل با هزینه‌های نظامی و غیرنظامی بالاتری برای جنگ مواجه بوده و احساسات سرمایه‌گذاران جهانی منفی شده است.

  • تحریم کالاهای اسرائیلی

از زمان تشدید حملات رژیم صهیونیستی در غزه و کشتار مردم بیگناه مخصوصا کودکان و زنان، کشورهای مختلفی اقدام به تحریم رژیم کردند و کالاهای حامی و یا وابسته به رژیم صهیونیستی را تحریم کردند. این موضوع، تاثیر مستقیمی روی اقتصاد رژیم صهیونیستی داشت و هزاران نمایندگی این شرکت ها در کشورهای مختلف دنیا تعطیل شده و یا هم با شکست اقتصادی که خورده اند، در آستانه تعطیل شدن قرار دارند.

از سوی دیگر با حملات یمن به کشتی های اسرائیلی، هزینه های اقتصادی به شدت در اسرائیل بالا رفته و کمتر کشوری است که با این رژیم داد و ستد و معامله کند. اینها همه نشانه های واضح رکود اقتصاد رژیم اسرائیل است.

رکود اقتصاد رژیم اسرائیل
رکود اقتصاد رژیم اسرائیل بسیاری از شرکت های اسرائیلی را به تعطیلی کشاند
  • جمع بندی

نکات یاد شده، تنها گوشه ای از شکنندگی اقتصاد رژیم صهیونیستی اسرائیل و نشانه های رکود اقتصاد رژیم اسرائیل است که پس از تشدید حملات و جنایاتش در غزه و رفح و کشتار بیگناهان فلسطینی، متحمل شده است. کشورهای خارجی تمایلی برای داد و ستد اقتصادی با رژیم ندارند، سرمایه گذاری خارجی که به کنار، حتا سرمایه گذاران داخلی نیز در حال فرار هستند. ساخت و سازها متوقف شده و به دلیل اوضاع وخیم رژیم، در یازده ماه گذشته 250 تا 300 هزار صهیونیست آواره شده اند.

کابینه نتانیاهو با جنایاتی که در غزه انجام داد، تنش های داخلی را بیشتر کرد و موفق به جلوگیری از آن نگردید. سرمایه گذاران هشدارهای لازم را دادند که کشورهای جهان یکی پی دیگری معاملات تجاری و اقتصادی خود را با اسرائیل قطع کرده اند. ادامه این روند در آینده نه چندان دور، اقتصاد رژیم صهیونیستی را نابود خواهد کرد و حتا اگر جنگ هم با توافقی که دور از انتظار است، قطع شود، بازهم اقتصاد فلج رژیم بازسازی نخواهد گردید که تحلیلگران مطرح اسرائیلی نیز به این موضوع اعتراف کرده اند.

زهرا محمدی

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=6644

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *