جستجو
Close this search box.

سفر کابلوف به کابل و بی نیازی حکومت طالبان از شناسای توسط غرب و آمریکا

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

ضمیر کابلوف نماینده ویژه ­ی روسیه در امور افغانستان روز سه شنبه، چهارم ثور سال جاری طی سفر رسمی به کابل با ملا متقی وزیر خارجه، مولوی عبدالکبیر معاون رئیس الوزرا و سراج الدین حقانی وزیر داخله ای طالبان دیدار نمود. سفر کابلوف به کابل در میانه ی گمانه های زنی­ های متعدد وگاها متناقض پس از حمله داعش به مسکو و اظهارات وی مبنی بر حمایت همه جانبه از طالبان، پیام و پیامدهای مهم در پی دارد.

حمایت روسیه، چین و بعضی از کشورهای منطقه از طالبان، حکومت آنها را از شناسایی توسط غرب و آمریکا؛ بی نیاز و اهرام فشار آنها را بی اثر می ­سازد که در این صورت  چشم انداز روابط آمریکا و غرب با طالبان در هاله­ ی ابهام قرار می ­گیرد. باتوجه به این مسائل تبیین و تحلیل این موضوع ضروری است و این یادداشت تلاش دارد ضمن بررسی حمایت­ها از حکوت طالبان به نقشه ­ها و پلان ­های آمریکائیان و غربی ­ها نیز بپردازد.

  • سفر کابلوف به کابل

به رغم اینکه بعضی از رسانه ­ها و تحلیلگران، احتمال روی گردانی روسیه از طالبان را پس از حمله ­ی داعش به مسکو، مطرح ساخته بودند، سفر روز سه شنبه کابلوف به کابل و دیدارهای او با بعضی از مقامات بلند پایه ­ی طالبان و از همه مهمتر اظهارات بی پرده ­ی وی مبنی بر حمایت از حکومت طالبان، نشان داد که روسیه تمام قد از طالبان حمایت می کنند.

سفر کابلوف به کابل و دیدار با متقی وزیر خارجه و عبدالکبیر معاون سیاسی رئیس الوزرای طالبان و اظهارات وی مبنی بر حمایت از تحویل دهی کرسی سازمان ملل به طالبان، تاکید و تائید بر حمایت سیاسی روسیه از امارت اسلامی طالبان است و دیدار او با سراج الدین حقانی که یک مقام امنیتی است، نشان دهنده ­ی اینست که مسکو طالبان را به عنوان همکار امنیتی در منطقه محسوب می نماید.  بنابراین سفر کابلوف به کابل کاملا روشن ساخت که روسیه در حال حاضر کاملا از طالبان حمایت می­ نماید و حساب ویژه ­ی در قسمت همکاری امنیتی و مقابله با داعش به روی طالبان باز کرده است.

  • پلان ­ها و طرح ­های آمریکا و غرب

شکست آمریکا توسط طالبان و خروج غیر مسئولانه و شرم‌آور این کشور از افغانستان، نه تنها رهبران کاخ سفید بلکه ارتش و نیروهای نظامی این کشور را نیز به شدت تحقیر کردند. به همین دلیل دولت های آمریکا و غرب، با پلان ­ها و طرح ­های از پیش طراحی شده طالبان را تحریم کردند و بنگاه های رسانه­ ی و مطبوعاتی شان، به رغم اینکه طالبان پیوسته با داعش در جنگ بودند و استند، آنها را حامیان و همکاران داعش معرفی کردند.

بر پایه ­ای پلان ­ها و طرح ­های از پیش تعیین شده، مهره های استخباراتی پنتاگون و مزدوران بی اجیر آنها مانند پاکستان، با تقویت گروه های تروریستی و به ویژه داعش تلاش نمودند، در پوشش تروریسم از قندهار و شیراز گرفته تا کرمان و مسکو را مورد حمله قرار دهند و چالش ­های امنیتی را در بعضی از نقاط چین نیز ایجاد نمایند و از این طریق با انزوای طالبان در منطقه، آنها را مطیع سازند.

اما عدم وارد کردن اتهام به طالبان مبنی بر حمایت از داعش، توسط ایران، روسیه و دیگران، نه تنها پلان­ ها و طرح ­های شیطانی غرب و امریکا را بی نتیجه ساخت، بلکه اظهارات کابلوف در کابل، آگاهی و درک دولت های منطقه از طرح­ ها و برنامه­ های غرب و آمریکا را به خوبی روشن ساخت.

  • بی نیازی حکومت طالبان از شناسایی توسط غرب و آمریکا

در این چند سال، طالبان روابط خوبی با چین، روسیه، ایران و بسیاری از کشورهای منطقه برقرار کرده است. مسکو حتی قبلا به غرب هم هشدار داده بود که از دخالت در افغانستان خودداری کند و همانطور که مورد اشاره قرار گرفت، به رغم اتهامات به طالبان مبنی بر همکاری با داعش پس از حمله ­ای این گروه به مسکو، کابلوف همچنان بر حمایت روسیه از طالبان تاکید کرده است.

چین نیز قول سرمایه گذاری در اقتصاد افغانستان و بویژه در تولید منابع پایه را داده ­اند و طالبان امیدوار است که به این وسیله، تاثیرات قطع کمک های غرب را نیز خنثی سازد. بنابراین اکنون روشن است که طالبان با موفقیت، شبکه ای از متحدان را بوجود آورده که آنها را از فشار محکومیت غرب، در امان می دارد.

باتوجه به آنچه که گفته شد، طالبان با مهارت های دیپلماتیک طی این مدت توانسته است منافع افغانستان را با منافع کشورهای چون ایران، چین، روسیه و بعضی از کشورهای منطقه گره بزند و بدون برخورداری از کرسی در سازمان ملل امورات شان را بگذراند و با تحریم ­های آمریکا و سیاست های غیر عاطفی و غیر انسانی کشورهای غربی، مقابله کنند.

موفقیت های طالبان در حوزه ­ی سیاست خارجی و خنثی سازی فشارهای غرب و آمریکا، قابل تحسین است، اما آنچه که طالبان تا اکنون بدان توجه نکرده اند و بدون تردید در آینده ­ی نه چندان دور حاکمیت آنها را با چالش های جدی مواجه خواهد ساخت، بی توجهی و بی تفاوتی آنها در قبال مطالبات زنان و مردم افغانستان است.

بنابراین بهتر است که طالبان در حوزه ای سیاست داخلی و تعامل با مردم افغانستان سیاست مدارا و مروت را در پیش گیرند و با تامین حقوق انسانی زنان و دختران و توجه به مطالبات اقلیت های مذهبی و قومی و تشکیل حکومت فراگیر و همه شمول، پایه های نظام امارت اسلامی شان را محکم و استوار سازند.

سفر کابلوف به کابل
جدای از سفر کابلوف به کابل، طالبان در این چند سال روابط خوبی با ایران، چین و روسیه برقرار کرده است

عایشه ببرک خیل

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=5571

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات