جستجو
Close this search box.

در بحبوحه جنگ؛ ناامیدی امریکا از اسرائیل

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

ناامیدی امریکا از اسرائیل

7 اکتبر بود که نیروهای مقاومت فلسطین حملات موشکی وسیعی را علیه رژیم اسرائیل راه‌اندازی کرد که در نتیجه آن ضربه سختی به این رژیم وارد شد و کابینه نتانیاهو را لرزاند. در سومین روز تشدید جنگ، جوبایدن رئیس جمهور امریکا وارد تل‌آویو شد و به‌نوعی به دلداری نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شتافت.

این جنگ با حمایت واشنگتن از تل‌آویو تشدید یافت، چنانچه سربازان امریکایی مستقر در پایگاه سودابی یونان چندی قبل افشا کردند که امریکا نقش تعیین‌کننده اهداف را برای اسرائیل بازی می‌کند. هواپیماهای بی‌سرنشین امریکایی در آسمان غزه به بهانه پیدا کردن گروگان‌ها پرواز می کنند، ولی در اصل اهداف را برای اسرائیل شناسایی و سپس اطلاعات آنرا به نیروهای اشغالگر می‌فرستد و آنها هم بدون درنظر داشت حضور غیرنظامیان آن ساحه را بمباران می‌کنند.

این جنایات رژیم اسرائیل و همراهی امریکا، خشم جهان را برانگیخت، تا جایی که سیاسیون امریکایی نیز بر این موضع بایدن اعتراض کردند و خواستار توقف کشتار غیرنظامیان و جنگ شدند. تا جایی که بیش از ۴۰۰ نفر از منصوبان سیاسی و کارکنان دولت امریکا با ارسال نامه‌ای به جوبایدن به حمایت او از رژیم اسرائیل در جنگ غزه اعتراض کردند.

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده که این مقام‌ها نماینده حدود ۴۰ سازمان دولتی در امریکا هستند و نامه آنها بخشی از مخالفت‌‌های رو به رشد از سیاست‌های دولت بایدن در قبال جنگ غزه هستند. نگارندگان نامه از بایدن خواسته‌اند خواستار آتش‌بس فوری در غزه شود و امکان ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به این منطقه را فراهم کند.

  • ناامیدی امریکا از اسرائیل: چطور امریکا از تل‌آویو ناامید شده؟

همانطور که گفته شد، پس از عملیات طوفان الاقصی، نیروهای اسرائیلی بمباران غزه، کرانه باختری و… را آغاز کردند که در نتیجه آن بیش از 15 هزار فلسطینی غیرنظامی جان باختند، شفاخانه‌ها، مراکز تعلیمی، مساجد و مکاتب بمباران شد و این موجب شد که امریکا با خشم و فشار جهانی مواجه شود و در خفا تلاش کند که جلو این جنایات رژیم را بگیرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا چندین سفر به تل آویو داشته و نامه‌های محرمانه‌ای به نتانیاهو سپرده و رسیده که خواستار جلوگیری از کشتار غیرنظامیان در غزه شده بودند، ولی نخست وزیر رژیم صهیونیستی بدون توجه به این خواسته‌ها، همچنان بمباران غزه را ادامه داد.

در همین مورد رسانه بلومبرگ می‌نویسد که کاخ سفید دارد به طور فزاینده‌ای از رفتار اسرائیل در جنگ علیه حماس ناامید می‌شود و با توجه به اینکه شمار تلفات غیرنظامیان افزایش می‌یابد و درخواست‌های دولت (امریکا) مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ این موضوع ناامیدی امریکا از اسرائیل و شکاف بین متحدان نزدیک را بیشتر می‌کند.

این رسانه امریکایی به نقل از منابع خود می‌افزاید: با تشدید تلفات شدید فلسطینیان در حملات رژیم صهیونیستی، دولت (بایدن) تحت فشار فزاینده‌ای از سوی متحدان عربی قرار گرفته است؛ متحدانی که استدلال می‌کنند، باز کردن آغوش بایدن به روی نتانیاهو، به او چراغ سبز داده است. بنا بر گفته منبع مطلع این رسانه امریکایی، نتانیاهو تاکنون نگرانی‌های واشنگتن درباره آمریکایی‌های اسیر در دستان حماس و صدها امریکایی فلسطینی تبار که نتوانسته‌اند غزه را ترک کنند، نادیده گرفته است.

در حالیکه امریکا و انگلیس موسس رژیم صهیونیستی هستند و بیش از هفت دهه می‌شود که این رژیم را تمویل و تقویت می‌کند، عملیات طوفان‌الاقصی و ناتوانی اسرائیل در مبارزه با مقاومت فلسطین ناامیدی امریکا از اسرائیل را بیشتر از پیش کرد و ثابت ساخت که بدون حمایت‌های واشنگتن، تل‌آویو نمی‌تواند دوام داشته باشد. در کنار آن بحث نافرمانی نتانیاهو در کشتار غیرنظامیان در غزه و خشم جهانی، این ناامیدی کاخ سفید را بیشتر کرده است.

ناامیدی امریکا از اسرائیل
ناامیدی امریکا از اسرائیل با خشم جهانی از اقدامات تروریستی صهیونیست ها در غزه افزایش یافته است
  • در میان ناامیدی، دلایل حمایت امریکا از اسرائیل

شاید برای عده‌ای این سوال پیش بیاید که باوجود ناامیدی امریکا از اسرائیل، چرا هنوز امریکا از این رژیم حمایت می‌کند، اسلحه می‌فرستد، جاسوسی می‌کند و ده‌ها فعالیت دیگر که تل‌آویو را تقویت می‌کند انجام می دهد.

قبل از حملات 7 اکتوبر، اختلافات شدیدی بین سیاسیون کاخ سفید و کابینه نتانیاهو وجود داشت و دارد و شاریدگی عمیق سیاسی بین دولت‌های یادشده در مورد فلسطین وجود دارد. پس از این حملات و کشتار مردم بیگناه غزه، این شاریدگی در واشنگتن و تل‌آویو بیشتر شده و با موجی از خشم داخلی و جهانی مواجه گردیده که به‌شدت دولت بایدن را تحت فشار قرار داده است.

با این همه باید گفت که امریکا بانی و موسس رژیم اسرائیل بوده و خصوصا پس از شکست در جنگ افغانستان و جنگ اوکراین، جو بایدن با تمام فشارهایی که وجود دارد نمی‌خواهد یک جنگ دیگر را بازنده شود. به نوعی بایدن در مسئله فلسطین دچار یک لجاجت سیاسی شده و با وجود اینکه می داند هیچ شانسی برای برنده شدن در فلسطین وجود ندارد و اکنون دنیا در کنار غزه قرار دارد، ولی باز هم از رژیم صهیونیستی حمایت می کند تا زودتر به سرنوشتی شبیه اوکراین دچار نگردد.

بایدن می خواست در بازی دو رویه، هم فلسطین را داشته باشد و هم دنیا را، ولی چون بد و باطل بازی کرد، هم جهان از سیاست‌اش روگردان شد و در کنار فلسطین قرار گرفت و هم نیروهای مقاومت فلسطین ثابت کردند که پیروز این میدان هستند.

 

فاطمه رضایی

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=4222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات