جستجو
Close this search box.

نگاه ها، انتظارات و پیامدهای نشست دوحه

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

انتظارات و پیامدهای نشست دوحه

در آواخر ماه دلو قرار است سازمان ملل نشستی را در رابطه به افغانستان در دوحه میزبانی نماید. با این وجود، طرف ­ها و جوانب مختلف و دخیل در قضیه­ ی افغانستان، نگاه ­های متفاوت به این نشست دارند. در همین راستا مردم افغانستان و دیگران نیز انتظارات و امیدهای از نشست سازمان ملل دارند.

سازمان ملل متحد بر اساس قطعنامه­ ی 2721شورای امنیت این سازمان، دبیر کل گوترش را موظف و مکلف کرده بود تا ظرف 60 روز نتیجه ­ی تلاش های شان را جهت پیش­بُرد و عملی ساختن این قطعنامه به اطلاع اعضای این شورا برساند. هرچند نشست­ ها و گفتگوهای متعددی در رابطه به افغانستان در سطوح مختلف برگزار گردیده است، اما تا اکنون نتیجه ­ی ملموس و محسوس به دست نیامده است.

به همین دلیل انتظار می ­رود که سازمان ملل در نشست پیشِ­رو، افق تازه ­ی در رابطه به افغانستان بگشاید و یا دست کم در حوزه ­ی تحریم ­ها و محدودیت ­های دست ­و پاگیر توجه بیشتر نماید. زیرا بحران افغانستان تحت تحریم ­های شدید آمریکا و غرب، ابعاد وحشتناک به خودش گرفته است و فقر و گرسنگی در این کشور بیداد می کند. باتوجه به گفته های بالا، در این نوشته تلاش می­ گردد تا انتظارات، نگاه ها و پیامدهای نشست دوحه را برای افغانستان بررسی نمائیم.

  • نگاه ها و انتظارات از نشست دوحه

طرف ­های دخیل در قضیه­ ی افغانستان در سطوح مختلف، نگاه ­ها و انتظارات متفاوت و گاها متناقض به نشست دوحه دارند. کشورهای منطقه و همسایه به غیر از پاکستان، در تلاش اند تا از امنیتی شدن قضیه ­ی افغانستان جلوگیری نمایند و با درک شرایط، سعی دارند که صلح و ثبات دائمی در افغانستان تثبیت گردد.

به همین دلیل کشورهای منطقه و همسایه­ ی افغانستان در تلاش اند که از طریق اینگونه نشست ها، مسیرها و کانال ­های گفتگوهای نتیجه بخش را دنبال نمایند. نگاه ­های منطقوی به نشست دوحه، در راستای منافع مردم افغانستان است. چنانچه افغان­ها نیز به دنبال صلح و ثبات دائمی است و نشست­ های مانند نشست دوحه را یک فرصت می­ دانند.

در همین حال نگاه ­ها و انتظارات فرامنطقه ­ی و به ویژه آمریکایی ـ غربی به نشست دوحه، بیشتر حول محورِ اهداف استراتژیک خودشان می­ چرخد. آنها از طریق نشست ­های مانند نشست دوحه در تلاش اند تا طالبان را در راستای منافع منطقوی شان مطیع سازند. این بدترین نگاه و غیر انسانی ترین انتظاری است که آنها با چشم پوشی از شرایط و بحران حاکم در افغانستان، از امثال نشسته دوحه دارند.

پیامدهای نشست دوحه
پیامدهای نشست دوحه برای افغانستان، نباید همچون توافقنامه دوحه با رد پای غربی ها همراه باشد
  • پیامدهای نشست دوحه برای افغانستان

بعضی از تحلیل­گران بر این باورند که نشستی را که قرار است در 18 و 19 ماه میلادی جاری، سازمان ملل در دوحه برگزار نمایند، در واقع تکمیل کننده و نهایی سازی پروسه ­ی توافق دوحه (بین آمریکا و طالبان) اند. اما؛ نشانه ها و قرائین بر خلاف این تحلیل را نشان­ می ­دهند. افزون بر اینکه اگر قرار باشد، مسائل افغانستان همچنان در چوکات تعیین شده توسط «توافق دوحه»، تداوم یابد، متاسفانه رد پای قدرت های غربی و به ویژه آمریکا همچنان هویداست که در این صورت، پیامدها و تاثیرات نشست های مانند نشست دوحه هرگز به نفع مردم افغانستان نخواهد بود.

به همین دلیل انتظار می ­رود که سازمان ملل، حداقل در رابطه به قضیه­ ی افغانستان که اکنون باتوجه به تحولات جهانی به حاشیه رفته است، مستقلانه عمل نماید و کانال­ ها و مسیرهای را به روی مردم افغانستان باز کند که بتواند در زندگی روز مره ­ی آنها تغییرات مثبت ایجاد نماید.

تقریبا تمام منطقه و جهان به این حقیقت دست یافته اند که قضیه­ ی افغانستان باید به صورت مسالمت آمیز و گفتگو حل و فصل گردد. به همین دلیل انتظار می­ رود که سازمان ملل متحد به عنوان تنها سازمان موثر و جهانی، بتواند به گفتگوها و نشست­ هایش معنا ببخشد و برای افغانستان آینده­ ی روشن ترسیم نماید.

باتوجه به آنچه که گفته شد، اساسی ترین وظیفه ­ی خطیر سازمان ملل متحد چه در نشست پیش رو (نشست دوحه) و چه در نشست ­ها و گفتگوهای که در آینده برگزار خواهدگردید، استقلال عمل داشته باشد و منافع مردم افغانستان را در نظر بگیرد. زیرا تا اکنون تصامیم و برخوردهای سازمان ملل متاسفانه تحت تاثیر قدرت های غربی و آمریکا بوده اند و آنها نیز پیوسته منافع شان را دنبال کرده اند و وضعیت افغانستان را به مراتب به وخامت بیشتر سوق داده است.

وضعیت آشفته­ ی کنونی در افغانستان، متاسفانه نتیجه­ ی وابستگی سازمان ملل به کشورهای اروپایی و امریکاست. به همین دلیل اگر سازمان ملل استقلال عمل بیابد و منافع مردم افغانستان را در نظر بگیرد، بدون تردید پیامدهای مستقل و مثبت بر زندگی افغانها خواهد گذشت و بحران حاکم در افغانستان اگر نگوییم ریشه کن، دست کم کاهش خواهد یافت.

عایشه ببرک خیل

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=4828

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات