جستجو
Close this search box.
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

منع همکاری با افغانستان اینترنشنال

کمیسیون رسیدگی به تخطی‌های رسانه‌ای وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت سرپرست افغانستان در اعلامیه‌‌‌ای از کارشناسان، تحلیلگران و خبرنگاران خواسته است ‌تا از شرکت در بحث‌های شبکه تلویزیونی «افغانستان اینترنشنال» و هر نوع همکاری با آن خودداری کنند. علت منع همکاری با افغانستان اینترنشنال چیست؟ آیا این اقدام را سیاست محدودیت کننده طالبان بر رسانه ­ها توصیف کنیم یا ممکن است دلایل معقولی وجود داشته باشد که با در نظرداشت آنها هر دولت حاکم و مسئولی چنین اقدامی می­کرد؟

  • اصول اساسی خبرنگاری و اطلاع‌رسانی

آزادی رسانه ­های چاپی، شنیداری و دیداری در اشاعه اطلاعات عاری از قیود و اصول قانونی و اخلاقی نیست، بلکه این آزادی تابع یکسری شرایط و اصول قانونی و اخلاقی کلی است که رعایت آن از سوی هر رسانه ای الزامی است که از آن جمله می­ توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. بیان حقیقت و احترام به حق مردم به آگاهی از حقایق؛
  2. رعایت صداقت و انصاف در جمع آوری و انتشار اخبار؛
  3. گزارش‌دهی با در نظر داشت واقعیت ­های که منع آن را می­ داند؛
  4. رعایت انصاف در کسب خبر، عکس و اسناد؛
  5. تصحیح هرگونه اطلاعات نشر شده که کذب یا نادرستی آن معلوم گردد؛
  6. خودداری از نشر هرگونه مطالبی که باعث تحریک و تشویق مردم به مسائل تبعیض‌آمیز می شود؛
  7. خودداری از تخریب عمدی چهره افراد؛
  8. پرهیز از بهتان، هتک حرمت و اتهامات بی­ بنیاد؛
  9. احترام به حریم خصوصی افراد.
  • اصول نشر اطلاعات در قانون رسانه ­های همگانی افغانستان

ماده 20 قانون رسانه ­های همگانی افغانستان بیان می ­دارد: «ادارات رادیو و تلویزیون ­های خصوصی مکلف­ اند در نشرات خویش اصول و احکام دین مقدس اسلام و ارزشهای ملی، معنوی و اخلاقی و امنیت روانی ملت افغانستان را رعایت نمایند.» در ماده 22 همین قانون آمده است: «ادارات رادیو و تلویزیون­ های خصوصی در موضع­ گیری جناح ها و شخصیت­ های سیاسی علیه یکدیگر توازن را مراعات نموده و نظریات طرفین را به طور بی طرفانه نشر نمایند.»

در ماده 40 همین قانون آمده است: «مدیر مسئول مکلف است تساوی حقوق انتقاد کننده و انتقاد شونده را در رسانه مربوط اعم از چاپی و برقی رعایت نماید.» در ماده 21 همین قانون به پای بندی رسانه ها به قوانین کشور تصریح می ­کند. ماده مذکور بیان می ­دارد: «ادارات رادیو و تلویزیون­ های خصوصی در تهیه و تدوین کلیه پروگرام های خویش با رعایت احکام این قانون آزاد اند.»

منع همکاری با افغانستان اینترنشنال
منع همکاری با افغانستان اینترنشنال، بر اساس اصول نشر اطلاعات در قانون رسانه ­های همگانی افغانستان است
  • آیا «افغانستان اینترنشنال» به اصول اطلاع‌رسانی و قوانین افغانستان پایبندی داشته/دارند؟

افغانستان اینترنشنال که پس از سقوط جمهوریت و حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان شروع به کار کرد، یکی از رسانه ­های است که به دلایل مختلف از جمله پایین‌بودن دانش رسانه ­ای و سیاست‌زدگی مردم، مخاطبانی زیادی در افغانستان دارد. افغانستان اینترنشنال از بدو فعالیت نوعی جنگ اطلاعاتی را با حکومت سرپرست افغانستان در پیش گرفته است و ضمن بی ­پروایی به اصول و احکام دین مقدس اسلام و ارزش‌های ملی، معنوی و اخلاقی و امنیت روانی ملت افغانستان، همواره در پی تخریب چهره ­های حکومتی و تبلیغات سوء و سیاه‌نمایی علیه حاکمیت بوده است و با نشر اخبار دروغ و شایعات خالی از حقیقت موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم کرده و می ­کند.

به‌طورکلی می­ توان گفت افغانستان اینترنشنال نه به اصول اخلاقی و حرفه ­ای اطلاع رسانی پایبند بوده و نه ذره ­ای به قوانین افغانستان، امن و نظم کشور، اخلاقیات اجتماعی و ارزش های دینی و ملی مردم افغانستان احترام نداشته است.

  • دلایل طالبان برای منع همکاری با افغانستان اینترنشنال

کمیسیون تخطی­ های رسانه­ ای وزارت اطلاعات فرهنگ، دلایلی مشخصی را برای منع همکاران کارشناسان، تحلیل­گران و خبرنگاران با افغانستان اینترنشنال بیان کرده است که به طور خلاصه می ­توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. تخلفات حرفه ­ای؛
  2. نقض اصول اخلاقی و قانونی؛
  3. تحریک تعصبات قومی، زبانی و منطقه ­ای؛
  4. نقض حریم خصوصی شهروندان و اشخاص حکمی؛
  5. عدم رعایت بی­ طرفی؛
  6. نشر اخبار جعلی؛
  7. تلاش برای تضعیف نظام حاکم و ایجاد بی ­ثباتی در کشور از طریق تبلیغات فعالیت ­های مخالفین نظام حاکم.

هرچند طالبان متهم به اتخاذ سیاست سانسور و وضع محدودیت­­ در امر اطلاع‌رسانی است و همین موضوع هم باعث شده است که هر تصمیم حکومت سرپرست در مورد رسانه ­ها بدون هیچ­گونه تحلیل و بررسی در راستای سیاست سانسور و نقض آزادی رسانه ­ها توصیف شود؛ اما حقیقت مطلب این است که تمام انتقادات طالبان در مورد «افغانستان اینترنشنال» صادق است و به دور از انصاف خواهد بود که تصمیم حکومت سرپرست مبنی بر قطع همکاری با این رسانه را «تهدیدی برای رسانه ­های آزاد» بدانیم.

نویسنده این سطور بدین باور است که این اقدام حکومت سرپرست نه تنها معقول و توجیه ­پذیر است، بلکه یک ضرورت بود و باید مدت­ها پیش از این اتخاذ می­شد.

منع همکاری با افغانستان اینترنشنال
اقدام طالبان به منع همکاری با افغانستان اینترنشنال، معقول و توجیه پذیر است

جاوید یوسفی

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=5791

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *