جستجو
Close this search box.
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

انتخابات ایران و مسئله مهاجرین

قرار است جمعه پیشرو انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شود، انتخاباتی که نه‌تنها برای ملت ایران، بلکه برای بیش از پنج میلیون مهاجر افغان نیز مهم است. در طول چند دهه‌ای که ایران میزبان چند میلیون مهاجر افغانستانی بوده، صغرا کبراهای زیادی وجود داشته، آتش‌های زیادی دمیده شده تا بین کشور میزبان و مهاجرین تنشی ایجاد شود و خصوصا در چند سال اخیر این توطئه‌گری‌ها رنگ و رخ تیره‌تری به‌خود گرفت که شرح آنرا اکثریت می‌دانند.

  • دولت شهید رئیسی و مسئله مهاجرین

افغان‌ها همیشه قدردان جمهوری اسلامی ایران بوده و هستند، چرا که در بدترین شرایط و در حالیکه با تحریم‌های ظالمانه غرب دست‌وپنجه نرم می‌کرد و می‌کند، ولی همچنان از مهاجرین پذیرایی و میزبانی می‌نماید. هرچند در دولت‌های گذشته مشکلات زیادی متوجه مهاجرین افغان بود و سردرگمی‌های زیادی در رسیدگی به امورات آنها در این کشور وجود داشت، ولی با رویکار آمدن دولت شهید رئیسی، در اولین اقدام، سازمان ملی مهاجرت شکل گرفت که بخشی بزرگی از مشکلات مهاجرین حل و سردرگمی‌ها کم شد. رئیسی با توجه به مشکلات مهاجرین، سیاست مهاجرتی دقیقی را چید و تلاش داشت تا مهاجرین ساماندهی شده و چالش‌هایی که از این بابت در جامعه میزبان وجود داشت را برطرف کند.

انتخابات ایران
در دولت شهید رئیسی مهاجرین سازماندهی تر شدند
  • انتخابات ایران و انتظارات از دولت جدید در ایران

در رقابت‌های انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری ایران، برخی از آنها در مورد مهاجرین اظهارنظرهایی را داشته و بر ساماندهی مهاجرین تاکید کرده‌اند. موردی که مهاجرین همیشه از آن پشتیانی کرده و آنرا یک فرصت برای دو طرف می دانند. هم مهاجرین از سردرگمی و سرگردانی خلاص می‌شوند و هم کشور میزبان از فشارهایی که از این بابت وارد می‌شود، خلاصی می‌یابد و این نقطه وصلی می‌شود بین طرفین.

بناءً مهاجرین افغان از دولت آینده انتظار دارند که در ادامه سیاست‌های شهید رئیسی پیرامون مسئله مهاجرین، با تقویت سازمان ملی مهاجرت، کلیت امور را به این سازمان سپرده و همین‌طور به مشکلات مهاجرین رسیدگی نماید.

  • سیاست ایران در قبال افغانستان

روابط افغانستان و ایران جدایی از این که تاریخ طولانی و مشترکات فراوانی دارد، حداقل تا زمانیکه یادم می‌آید، استوار بر همکاری، همسایگی و برادری بوده است. سنگ‌اندازی‌های زیادی از جوانب مختلف و خصوصا از سوی امریکا و غرب برای خدشه‌دار کردن این روابط وجود داشته و خصوصا در دو دهه حضور امریکا در افغانستان تلاش‌های زیادی انجام شد تا بین دو همسایه، نفاق‌افکنی کنند، مسئله مهاجرین را دامن بزنند و خیلی از مسائل دیگر، ولی دو کشور همچنان روابط خود را حفظ کرده و در دولت شهید رئیسی این روابط در بخش‌های مختلف گسترده‌تر و مستحکم‌تر گردید که یک بازی برد برد برای هر دو طرف بوده است.

به‌عنوان یک افغان و افغانستانی این نکته را عرض می‌کنم که در انتخابات ایران هر نامزدی که برنده شود و دولت جدید را تشکیل دهد، تمام تلاشش در بخش افغانستان، تلاش آقای رئیسی باشد و قطعا امیدواری‌هایی در این زمینه وجود دارد. دو کشور با هم و در تعامل و دوستی با همدیگر می‌توانند از سدهای بزرگ مشکلات عبور کنند و بر دشمنان فایق آیند. این موضوع در چند دهه گذشته به‌خوبی ثابت شده و همکاری طرفین در بخش‌های مختلف، دستاوردهای مهمی را به همراه داشته است.

  • نتیجه‌گیری

ملت ایران فردا به پای صندوق‌های رای رفته و رئیس جمهور خود را انتخاب می‌کنند. نمی‌توان منکر مشکلات ناشی از حضور مهاجرین در ایران شد، ولی ساماندهی و رسیدگی به مشکلات این قشر همچنان باید مورد توجه رئیس جمهور جدید قرار گیرد تا هم چالش‌ها از بین برود و هم دست دسیسه‌های دشمنان دو ملت کوتاه شود. حرکت‌هایی منفی که از سوی بعضی از مهاجرین انجام می‌شود و یا هم گفتارها و مقالات تند و تیزی که علیه مهاجرین از سوی حلقاتی منتشر می‌گردد، مورد قبول و تایید هیچ طرف نیست و در یک فرصت‌سازی می ‎شود جلو تمام این حرکات و تبلیغات را گرفت.

انتخابات ایران
انتخابات ایران و امیدواری مهاجرین افغان برای ساماندهی بهتر

الیاس احمدی

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=6125

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *