جستجو
Close this search box.

ابعاد پیامدهای جنایات و خیانت های آمریکا به افغانستان

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

خیانت های آمریکا به افغانستان، ابعاد و پیامدها

حمله و اشغال افغانستان در سال 2001 توسط آمریکا، یک تجاوز بود. این تجاوز پس از دو دهه در آگست 2021 پس از بیست سال جنایت ­ها و خیانت ­­های فاجعه­ بار خاتمه یافت. تمام تاریخ نظامی مدرن ایالات متحده از ویتنام گرفته تا عراق و افغانستان روایت گر این داستان جنایت و خیانت است. با این وجود، آمریکائیان هرگز به جنایت ها و خیانت های شان اذعان نکرده و نمی­ کنند. به دلیل اینکه دولتمردان آمریکایی به فجایعی که خلق کرده اند، اعتراف نمی­ کنند، آنها را خطر ناک ساخته اند. به همین دلیل لازم است که ابعاد پیامدهای ویرانگرِ خیانت ها و جنایت های وحشیانه­ ی آمریکا را در افغانستان ارزیابی نمائیم.

  • جنایات و خیانت های آمریکا به افغانستان

حمله و اشغال افغانستان از سوی آمریکا تقریبا 50 هزار نفر غیر نظامی و 70هزار نفر نظامی از مردم این کشور قربانی گرفتند. میلیون­ها افغان را در کشورهای همسایه و جهان آواره و بی­ خانمان نمودند. بیش از ده ­ها میلیارد دالر خسارت­ های مالی به زیر ساخت­ های نه چندان توسعه یافته ­ی افغانستان وارد کردند. دو دهه ­ی کامل بهترین فرصت­ ها و موقعیت ها را از مردم این کشور گرفتند.

آمریکا در طول تاریخ معاصر، در بسیاری از نقاط جهان و در بسیاری از کشورها مداخله کرده است. بر اثر مداخلاتِ آنها، میلیون­ ها انسان­های بیگناه جان شان را از دست داده ­اند. میلیون­ ها انسان آواره و بی خانمان شده­ اند. ولی به دلیل کنترول و اعمال محدودیت بر رسانه ­ها ومطبوعات از سوی آمریکا و حامیانش، جنایات و خیانت های آمریکا همیشه مخفی و پنهان مانده ­اند. اما جنگ افغانستان، ویژگی ­های اساسی و پنهانی سیاست آمریکا را در جهان آشکار ساخت.

کشتار بی­ رحمانه ­ی غیر نظامیان (اکثراکودکان، زنان و سالمندان) توسط حملات هوایی آمریکا، تجاوز و تطاول نظامیان آمریکایی به نوامیس مردم در ولایات جنوبی، بازداشت مظنونین در میدان نبرد، زیر پا گذاشتن تمام اصول اخلاقی در بازجویی ­های پیشرفته از جمله غرق مصنوعی، بازداشت های بدون محاکمه ­ای غیر نظامیان، همه و همه در جنگ افغانستان افشا گردید.

جنگ وحشتناک و فرسایشی بیست ساله ­ی آمریکا در کنار جنایت­ ها و خیانت ­های بی حد و حصر نظامیان ایالات متحده در افغانستان، سرانجام با معامله ­ی پشت پرده ­ی دوحه و خروج غیر مسئولانه­ ی نیروهای آمریکایی و ناتو از این کشور، پرده از چهره ­ی کریه سیاست آمریکا برداشت و دیده شد که آمریکا بر خلاف تمام تعهداتش، افغانستان را به ویرانه­ ی تمام عیار مبدل ساخته است.

خیانت های آمریکا به افغانستان
خیانت های آمریکا به افغانستان، این کشور را به ویرانه ی مبدل ساخت
  • پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خیانت ­های آمریکا به افغانستان

با آنکه آمریکا در طول بیست سال در افغانستان خیانت ها و جنایت­ های تلخی را مرتکب شدند، اما در نهایت با شکست مواجه گردید. شکست آمریکا در جنگ افغانستان، رهبران ایالات متحده را به شدت تحقیر کردند. به همین دلیل آنها به فکر اقدام بر آمدند. خیانت­ ها و جنایت ­های بیست ساله­ ی آمریکا افزون بر اقدامات انتقام ­جویانه رهبران این کشور در افغانستان، نتایج وحشتناک ذیل را در تمام حوزه ها بر این کشور تحمیل نمود.

اهداف و سیاست­های آمریکا را در افغانستان، یک دسته از تکنوکرات های افغانی ـ آمریکایی پیش می­ بردند. آنها با آنکه تربیت یافته ­­ی غرب و آمریکا بودند و سال­ها در آنجا زیسته بودند، اما همچنان با افکار قوم­گرایانه و فاشیستی در امور افغانستان عمل نمودند. به همین دلیل در طول بیست سال حضور آمریکا، خصومت ­های قومی و نفاق ­های طائیفه ­ی و قبیل ه­ای مانند آتش زیر خاکستر در متن جامعه­ ی افغانستان رشد نمود.

متاسفانه نتایج و پیامدهای رشد خصومت های قومی برای افغانستان بسیار گران تمام شد و پیامدهای این خیانت ­ها سال­ها و حتی تا دهه ­های آینده آثار مخربش را بر جای خواهد گذاشت.

افزون بر تشدید خصومت­ های قوم گرایی، سیاست های آمریکا در افغانستان به دلیل اینکه افسار گسیخته و فاسد بود، خیلی سریع اختلاف طبقاتی را پدید آورد. شکاف طبقاتی در جامعه ­ی افغانستان با حضور آمریکا در این کشور، رشد نمود و تا آنجا پیش­رفت که حتی دشمنی و بدبینی عظیمی را در میان طبقه­ فقیر و پولدار در جامعه به­وجود آورد.

علاوه بر اینکه استراتژیست­ های آمریکایی به تبعیت از ضرب المثل معروف که گفته اند: «تفرقه بیانداز و حکومت کن»، استفاده نمود و با ایجاد خصومت و دشمنی قومی در متن جامعه و همانطور از طریق توسعه و گسترش شکاف طبقاتی میان طبقات اجتماعی نفاق افگنی می نمودند، در حوزه ­ی عمومی نیز با به میدان کشاندن نسل جوان در قبال نسل گذشته، اقدام به ایجاد رقابت عظیم میان این دو نسل نمودند. از جوانان به عنوان ابزاری برای سرکوب نسل های گذشته استفاده نمود و به قول معروف آنها را به جان هم انداختند.

خیانت های آمریکا به افغانستان به مسائل بالا خاتمه نیافت، آنها با استراتژی موذیانه به تخریب فرهنگ و عنعنات افغان­ ها نیز اقدام نمودند. چنانچه فساد و بی ­بندوباری را دامن زدند. جوانان را فریفته و اقدام به تزریق ارزش­های سکولار و غیر اسلامی نمودند. این­ کار از یک طرف نسل­های قدیم و جوان را در تقابل هم قرار دادند و از طرف دیگر جوانان را بی ­هویت و بی ­ریشه و به معنی واقعی کلمه فاقد وابستگی به دین، وطن و فرهنگ شان نمودند.

از آنجا که نظام اقتصادی افغانستان وابسته به کشاورزی و زراعت است، شرکت ها و شرکای ایالات متحده، بخاطر تامین منافع شان، بخش سکتور خصوصی را تقویت نمودند و بانک­ های خصوصی را در این کشور افزایش دادند. زیرا شرکت­ ها و پیمان­کاران آمریکایی و غربی با تطمیع بانک­ ها و سکتورهای خصوصی ­توانستند به صورت کامل آنها را در خدمت و در اختیار خود شان داشته باشند.

افزون بر این، آنها از این طریق توانستند که به تمام کمک های بشر دوستانه دسترسی پیدا کنند. به همین خاطر در طول بیست سال، علی الرغم میلیاردها دالر کمک های بشر دوستانه، دولت افغانستان هرگز به دلیل تسلط بخش خصوصی در حوزه­ی اقتصاد، نتوانستند که در بخش زراعت و کشاورزی کمترین اقدام حمایتی را داشته باشند. زیرا تمام کمک­ های بشری میان پیمان کاران خارجی و سکتورهای خصوصی در گردش بودند و کمک­ های بشری نیز قبل از همه به دسترس آنها قرار می­ گرفتند و آنان بدون نظارت هیچ نهادی به راحتی هرچه می توانستند کمک های که برای افغان­های گرسنه در نظر گرفته شده بودند را حیف و میل می نمودند.

خیانت های آمریکا به افغانستان
خیانت های آمریکا به افغانستان در حوزه اقتصاد، به افزایش فقر در این کشور دامن زد

نتایج خیانت های آمریکا به افغانستان در حوزه ­ی اقتصاد، باعث گردید که به محضی خروج نیروهای خارجی تمام سکتورهای خصوصی و بانک های خصوصی به صورت کامل سقوط کنند و حتی بانک های خصوصی از پرداخت قرضه های مشتریان شان عاجز باشند. پیامدهای این خیانت در حوزه اقتصاد چنان بی­رحمانه بودند که غرب و آمریکا به جای کمک به مردم افغانستان، مستقیما نان را از دسترخوان آنان دزدیدند.

باتوجه به آنچه که در رابطه به پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جنایات و خیانت های آمریکا به افغانستان گفته شد، اینک می­ توان به حاکمان کنونی توصیه نمود که با در نظر داشت وضعیت وخیم حاکم در کشور، اینها بایستی در اولین گام، اقدام به خصومت زدایی از میان اقوام نمایند.

با زدودن دشمنی از میان طیف های مختلف جامعه، شکاف های طبقاتی را از بین ببرند. با اجرا و تامین عدالت اجتماعی، وحدت و برادری و برابری را در جامعه نهادینه نمایند. جلوی افراد سودجو و سوء استفاده گر را بگیرند و نگذارند که یک عده با موترهای آخرین سیستم در سرک ­های شهر جولان دهند و عده­ی دیگر از گرسنگی اقدام به فروش اعضای بدن شان نمایند.

در حوزه­ ی فرهنگی نیز دست از افراط گرایی بر دارند و به صورت منطقی و عقلانی با فساد و بی ­بندوباری مقابله کنند. در همین راستا از اجرای سیاست های چند بُعدی و خائینانه ­ی غربیان و آمریکائیان پرهیز کنند و کمک های بشر دوستانه که در افغانستان مواصلت می ­ورزند را به بخش زراعت و مالداری اختصاص دهند.

عایشه ببرک خیل

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=3309

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات