جستجو
Close this search box.

زلزله­ ی مرگبار هرات؛ سنگ به پای لنگ

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

زلزله­ ی مرگبار هرات؛ سنگ به پای لنگ

پانزدهم و نوزدهم میزان چندین زلزله­ ی ویرانگر بعضی از ولسوالی های ولایت هرات را لرزاندند که هزاران کشته و زخمی و خسارت های هنگفت اقتصادی و مالی بر مردم تحمیل نمودند. قریه­ ها و مناطقی استند که بر اثر زلزله کاملا ویران گردیده اند و مردمانی که فقط همان سر پناه را داشتند از دست داده است.

هم­زمانی وقوع زلزله­ ی مرگبار هرات و تشدید منازعه­ ی اسرائیل و فلسطین، باعث گردید که جهان به فاجعه­ ی زلزله­ ی هرات توجه ننمایند و هزاران زن و کودک به دلیل فقدان کمک ­های اولیه در زیر آوارها جان دهند. هرچند در همان ساعات اولیه مقامات وزارت خارجه­ ی ایران تمام تلاش شان را جهت اطلاع رسانی و در خواست کمک­های بشری برای زلزله ­زده ­گان نمودند، اما وحشی گری ­های اسرائیل در غزه، نگاه جهانیان را به خود مشغول ساخته بودند و کسی به فریاد کودکان و زنان هراتی گوش ندادند.

باتوجه به اینکه مردم افغانستان در فقر مطلق فرو رفته اند و در آستانه­ ی زمستان طوفانی و ویرانگر نیز قرار دارند، وقوع زلزله­ و آوار شدن سر پناه ­ها بر سر زنان و کودکان، مصداق همان ضرب المثل قدیمی است که میگوید، «سنگ به پای لنگ».

زلزله­ ی مرگبار هرات
زلزله­ ی مرگبار هرات در کنار فقر و زمستان سرد
  • زلزله­ ی مرگبار هرات

زلزله­ ی هرات دقیقا زمانی رخ داد که گروه های مقاومت برای انتقام و جبران سال­ها جرم و جنایت رژیم صهیونیستی، عملیات طوفان الاقصی را درخاک اسرائیل به راه انداختند. هرچند عملیات طوفان الاقصی با همه مشکلات و گرفتاری­ها خنده های نشاط آوری را بر لبان مردم افغانستان آورده بودند که متاسفانه زلزله ­ی هرات، آن شادی را به عزا تبدیل کرد.

مردم افغانستان، سالهاست که حامی و مدافع حقوق قانونی و شرعی ملت مظلوم فلسطین است. سالهاست که جامعه مسلمان افغانستان، آرزوی تامین حقوق بر حق مردم فلسطین را دارند. به همین خاطر عملیات طوفان الاقصی در افغانستان به میزان قابل توجه مورد استقبال واقع شدند. اما از بخت بد مردم افغانستان، بلافاصله­ زلزله ­ی فاجعه ­بار هرات رخ داد که باعث شد مردم افغانستان از عملیات طوفان الاقصی به اندازه کافی لذت نبرند.

  • سنگ به پای لنگ

ضرب المثل قدیمی در میان افغان ها وجود دارد که می گوید«سنگ به پای لنگ». منظور اینست که آدم بدبخت همیشه بدبخت اند. زلزله ­ی هرات، دقیقا در اوج فقر و گرسنگی و بی پناهی و در آستانه ­ی زمستان طوفانی و ویرانگر که دامن­گیر مردم افغانستان اند، رخ داده است. این در حالی است که طالبان ناتوان اند و جهان نیز مشغول حمایت از جنایت های اسرائیل در غزه. این وضعیت باعث گردیده است که زلزله ­ی هرات دقیقا سنگی باشد که به پای لنگ میخورد.

باتوجه به اینکه مردم افغانستان با گرسنگی شدید مواجه اند، زمستان طوفانی و ویرانگر نیز در راه است و متاسفانه زلزله ­ی فاجعه باری نیز رخ داده که افزون بر هزاران نفر قربانی، سر پناه ها هزاران خانواده را نیز کاملا از بین برده است. این در حالی است که این همه فاجعه از نظرگاه جهانیان مغفول اند و مردم افغانستان تنها استند.

بنابر این اگر جامعه جهانی و به ویژه طالبان به وضعیت فاجعه بار افغانستان و به ویژه افرادی که بر اثر زلزله سرپناه های شان را از دست داده اند توجه نکنند، بدون تردید فاجعه ­ی زلزله ­ی هرات ممکن است به زودی ابعاد مرگ­بارتری به خود بگیرند. ناگفته نماند که در شرایط کنونی، مسئولیت اساسی به طالبان بر میگردد، زیرا طالبان به عنوان حاکمان کنونی افغانستان مسئول اند که از تمام امکانات جهت تامین کمک های اولیه و به ویژه سر پناه برای زلزله ­زدگان کار بگیرند و جلوی فاجعه را بگیرند.

زلزله­ ی مرگبار هرات
زلزله­ ی مرگبار هرات در صورت تداوم بی توجهی ها، مرگبارتر خواهد شد

 

مسلم اخلاقی

 

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=3683

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات