جستجو
Close this search box.

فرصت سوزی بزرگ افغانستان؛ تریبون جهانی مجمع عمومی سازمان ملل از دست رفت!

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

نشست نشست مجمع عمومی سازمان ملل با حضور رهبران کشورهای مختلف جهان از ۲۸ سنبله آغاز و تا روز جمعه ۳۱ سنبله ادامه خواهد داشت. در این دوره نیز همانند دو سال گذشته از کشورمان هیچ نماینده‌ای حاضر نیست و فرصت استفاده از این تریبون جهانی برای شنیدن صدای مردم افغانستان از دست رفته است.

  • چرایی برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل و اهمیت آن

از سال ۱۹۴۵ تاکنون این نشست معمولاً برای بحث و بررسی مسائل بین‌المللی و مشکلات جهانی برگزار می‌شود و به عنوان فرصتی برای دبیرکل سازمان ملل، نمایندگان کشورها، سیاستمداران و مقامات برجسته سیاسی از سراسر جهان برای بررسی وضعیت جهان و ارائه راهکارها و تصمیمات مشترک به‌منظور حل مسائل و تدارکات صلح و امنیت بین‌المللی به‌کار گرفته می‌شود.
حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای کشورها و حکومت‌ها بسیار حائز اهمیت است زیرا:
– فرصتی برای ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره مسائل بین‌المللی و مشکلات جهانی فراهم می‌شود.
– امکان برقراری ارتباط مستقیم با رهبران سایر کشورها و انجام مذاکرات و توافقات در راستای مصالح ملی فراهم می‌شود.
– فرصتی برای ارتقای رتبه و جایگاه بین‌المللی کشورها و تأثیرگذاری در تصمیمات و سیاست‌های جهانی به‌دست می‌آید.
– ایجاد فرصتی برای مطرح کردن مسائل امنیتی، اقتصادی و اجتماعی و جلب توجه جامعه بین‌المللی به این مسائل.

بنابراین عدم حضور نمایندگان، افغانستان را از تمامی فرصت‌های موجود در این نشست محروم می‌سازد. افغانستان به عنوان کشوری که نیاز مبرم برای ارتباط با جهانیان دارد، سومین سال پیاپی با کرسی خالی در نشست حاضر می شود.

مجمع عمومی سازمان ملل
کرسی خالی افغانستان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل
  • اسحاقزی و فایق؛ نمایندگانی که نمایندگی نکردند

در نشست سال ۲۰۲۱ که چند ماه پس از سقوط نظام جمهوریت برگزار شد، غلام اسحاق‌زی سفیر افغانستان در سازمان ملل حاضر به سخنرانی در مجمع عمومی نشد و بدون مشخص کردن هیچ دلیلی انصراف خود را اعلام کرد. یک سال بعد جانشین وی، نصیر احمد فایق نیز در روز آخر از سخنرانی در مجمع انصراف داد.

به باور بسیاری از مردم و کارشناسان، عدم سخنرانی اسحاق‌زی و فایق یک خیانت ملی محسوب می شود. در شرایطی که مردم افغانستان زیر پرچم طالبان با مشکلاتی همچون ممنوعیت تحصیل و کار زنان، مهاجرت گسترده، فقر ،سرکوب و … قرار دارند، سکوت جایز نبوده و اینان باید صدای مردم افغانستان را به گوش جهانیان می رساندند.

مجمع عمومی سازمان ملل
اسحاق زی و فایق با انصراف از حضور در مجمع عمومی سازمان ملل، به مردم افغانستان خیانت کردند؟
  • تلاش طالبان برای داشتن نماینده در سازمان ملل و مجمع عمومی سازمان ملل

وزارت خارجه امارت اسلامی بارها با ارسال درخواست‌هایی به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، خواستار پذیرش نماینده این گروه برای نمایندگی از افغانستان در سازمان ملل شد اما تاکنون این نهاد با درخواست امیرخان متقی مخالف کرده‌اند. گفتنی است که طالبان «سهیل شاهین» دیپلمات ارشد خود را به عنوان نماینده معرفی کرده است.

سازمان ملل به دلایلی همچون عدم مشروعیت داخلی و خارجی، طالبان را به عنوان حاکم مشروع و نماینده‌اش را به عنوان نماینده ملت افغانستان قبول ندارد.
تا امروز هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است و این گروه به خواست مردم افغانستان و جوامع بین‌المللی برای تشکیل حکومت فراگیر تن نداده است.
بنظر نمی رسد با ادامه این روند، نگاه دنیا به حاکمان فعلی افغانستان تغییر کند و در آینده نزدیک شاهد حضور نمایندگان افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل باشیم.

  • چرا طالبان خواستار عضویت زودهنگام در سازمان ملل است؟

در ماه‌های ابتدایی حکومت طالبان بودیم که امیرخان متقی با معرفی نماینده دائم، خواستار حضور نماینده این گروه در سازمان ملل بود اما با مخالفت مسئولان این نهاد روبرو شد. اما چرا حضور در سازمان ملل تا این حد برای طالبان مهم است؟ کسب مشروعیت بین‌المللی!
برخلاف دوره اول امارت اسلامی، رهبران فعلی این گروه نگاهشان به ارتباطات با جهان تغییر کرده و تعاملات خود را با کشورهای خارجی به ویژه با کشورهای همسایه عمیق‌تر کرده‌اند.
طالبان می‌دانند که ثبات حکومت‌شان در گرو ارتباط و تعامل با جهان است و بدون مشروعیت خارجی خبری از ثبات سیاسی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و … نیست.

مجمع عمومی سازمان ملل
ثبات حکومت طالبان در گرو مشروعیت خارجی،
  • سخن آخر

تا مادامی که طالبان تن به خواست ملت ندهند نه حضورشان اهمیتی دارد و نه سخنانی که قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل بازگو کنند چون گوش مردم از وعده‌های خیالی پر است و با چشمان‌شان شاهد عملکرد ضعیف طالبان بوده‌اند.

اما وظیفه سازمان ملل این است با درک درست از وضعیت افغانستان نماینده‌ای را جهت پیگیری حقوق حقه ملت افغانستان در سازمان ملل بگمارد تا بیش ازین با سرنوشت سرزمین و مردم افغانستان بازی نشود.

 

سید مهدی حسینی

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=3472

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات