جستجو
Close this search box.

داعش و امریکا، خوابی که امریکا برای طالبان دیده‌اند

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

سستی پایه‌های نظامِ یک مملکت می‌تواند شاریدگی سیاسی به‌بار آورده و بحران‌های گوناگونی را رقم بزند که در نهایت خود آن نظام هم سقوط خواهد کرد. این نظام‌ها زمانی شاریده و سقوط می‌کنند که هیچ جایگاه و پایگاهی بین مردم آن کشور نداشته باشند و فقط خود را اصل بپندارند که نمونه واضح آنرا در کشور خود ما افغانستان به‌خوبی مشاهده کردیم. حکومت اشرف غنی با اراده کاخ‌سفیدی‌ها به‌میان آمد و مردم هیچ نقشی در انتخاب وی نداشتند که در نهایت چون پایگاه مردمی نداشت، از بین رفت و خود هم فراری شد. داعش خواب امریکا برای طالبان بود و داعش با اراده کاخ سفیدی ها پدید آمد.

  • داعش خواب امریکا برای طالبان؛ دست امریکا علیه طالبان

در ۲۴ اسد سال ۱۴۰۰ پس از خروج غیرمسئولانه امریکا از افغانستان، طالبان توانستند قدرت را در اختیار گرفته و نظام جمهوریت را سقوط دهند. مهم‌ترین نکته در این تغییرات، عدم تمایل مردم به جنگ بود و با آمدن طالبان، مردم افغانستان هیچ‌گونه واکنش نظامی در برابر این گروه نداشتند و انتظار شان بر این بود که طالبان بتوانند در نبود امریکا، صلح و آسایش و آبادی را به ارمغان بیاورند، کاری که در ۲۰ سال جمهوریت انجام نشد.

طالبان هم از آغازین روزهای حکومت شان دو حرف را اصل قرار داد، یکی تحکیم پایه‌های یک نظام شریعت‌مدار و مردمی و دوم تامین امنیت. به این معنا که مقامات این گروه می‌گفتند یک حکومت مردمی شکل داده و امنیت را به صورت ۱۰۰ درصدی تامین می‌کنند.

کاخ‌سفید که آشفته و غمگین از خروج و شکست از افغانستان بود، دست روی دست نگذاشت و از داعش به‌عنوان نیروهای نیابتی خود استفاده کرد. داعش توانست حملات تروریستی زیادی را انجام دهد، هم به هدف ناامن‌سازی افغانستان و هم به هدف نفاق بین مذاهب و اقوام افغانستان که اما به‌مرور زمان کارساز نشد و طالبان هم در عملیات‌هایی توانستند تا حدودی به داعش ضربه وارد نمایند.

داعش در افغانستان؛ تهدید جدی یا تبلیغ رسانه‌ای؟

داعش خواب امریکا برای طالبان
داعش خواب امریکا برای طالبان بوده و داعش نیروی نیابتی امریکا در افغانستان بوده است.
  • داعش خواب امریکا برای طالبان: حضور گروه‌های تروریستی همچون داعش در افغانستان

امریکا برای طالبان بذر دیگری کاشته بود تا این گروه را درگیر بحران‌ها کند و آنهم گروه‌های تروریستی خصوصا گروه داعش بود. طالبان اما منکر حضور گروه‌های تروریستی بوده و سرمستِ قدرت در حالیکه علیه داعش مبارزه می‌کردند، داعش در افغانستان را انکار می‌کردند.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان که در مرکز مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد در پاکستان صحبت می‌کرد گفت: “در افغانستان حتی یک گروه تروریستی هم وجود ندارد. اینکه می‌گویند در افغانستان چندین گروه تروریستی وجود دارد تبلیغات است. چند گروه تروریستی نه، یک گروه تروریستی را پیدا کنند. هیچ گروهی نیست یک مدرک هم ندارند. این همه تلاش برای بدنامی ماست.”

داعش خواب امریکا برای طالبان
چگونه طالبان مدعی نبودن داعش در افغانستان هستند، اما از کشته شدن سران داعش در افغانستان خبر می دهند؟

همان روز بود که رسانه‌های وابسته به طالبان اعلام کردند که معاون شاخه خراسان داعش را در بگرامی کابل کشته‌اند. همچنان روز سه‌شنبه ۱۷ جوزای سال‌جاری منابع امنیتی از ولایت بدخشان تائید کردند که در انفجاری در این ولایت دوتن به شمول مولوی نثاراحمد معاون و سرپرست مقام ولایت بدخشان جان باخته و شش تن دیگر زخمی شدند. ساعاتی پس از آن گروه تروریستی داعش مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفت.

همه این‌ها به وضوح ثابت می‌کرد/ می‌کند که گروه‌ تروریستی داعش در افغانستان حضور دارد و حتا کشورهای منطقه نیز نگرانی‌هایی در این خصوص داشته و دارند. همچنین سخنان بسیاری از همراهی داعش و امریکا به گوش می رسید.

داعش خواب امریکا برای طالبان
داعش در افغانستان حضور دارد و این حقیقت قابل انکار نیست. داعش خواب امریکا برای طالبان: داعش و امریکا وصله ی به هم پیوسته
  • داعش خواب امریکا برای طالبان است

به‌یقین می‌توان گفت که داعش خواب امریکا برای طالبان است، داعش و امریکا مرتبط بوده و این کشور با استفاده از داعش نتوانست آنچنانی که باید موفق شود و به‌همین خاطر در میادین سیاست نیز گاهی به‌نعل می‌زد و گاهی به‌میخ. در بحث تشکیل حکومت فراگیر امریکا گاه آنرا شرطی برای به‌رسمیت شناختن طالبان می‌دانست و گاهی از آن عبور کرده و مسئله زنان را پیش می‌کشید.

داعش خواب امریکا برای طالبان است و امریکا به‌شدت تلاش دارد طالبان را منزوی کند و آنهم از این طریق که از پیش‌شرط حکومت فراگیر عبور کند تا این حکومت در افغانستان شکل نگیرد و بین ملت و دولت فاصله ایجاد شود و کشورهای منطقه هم حمایت‌ها و روابط خود را با طالبان از بین ببرد.

وقتی این مهم برای امریکا برآورده شود، با استفاده از ابزارهای فشار، طالبان را منزوی کرده و داعش را یکبار دیگر جان می‌بخشد و آنهم در شرایطی که نه مردم افغانستان و نه کشورهای منطقه از طالبان حمایت نمی‌کنند. بدون شک هدف اصلی امریکا آتش گرفتن کل منطقه است، ولی موقعیت سیاسی و جغرافیایی افغانستان طوری است که برای آتش زدن منطقه باید از دروازه‌ای بنام افغانستان عبور کنند. اگر چنین کاری شود، به‌یقین قربانی اول آن حکومت طالبان خواهد بود و افغانستان به شدیدترین نوع بحران‌ها دچار خواهد شد.

داعش؛ اهرم فشار غرب برای افغانستان

داعش خواب امریکا برای طالبان
امریکا با تقویت داعش، خواب های جدیدی برای افغانستان و طالبان دیده است.
  • چرا کاری کند عاقل، که بازآرد پشیمانی

این یک اصل است که طالبان بخشی از مردم افغانستان هستند که در جلسه بن توسط امریکا عامدانه انکار شدند و همین امریکا هم دشمن طالبان است و هم دشمن سایر مردم افغانستان، ولی باید روشن باشد که طالبان نمایندگان کل مردم نیستند و نمی‌توانند از همه نمایندگی کنند.

موضوع تشکیل حکومت فراگیر از سوی مردم افغانستان خواسته زیادی نیست، بلکه طلبِ یک حق است، حقی که باید برای شان داده شود. مردم می‌گویند حکومت همه‌شمول تشکیل دهید، نمایندگان واقعی مردم را در آن جا دهید و کشورهای منطقه و جهان هم به‌همین اصل و خواسته اتکا کرده و آنرا شرط به‌رسمیت شناختن شان می‌دانند. از سویی هم یگانه راهی که می‌شود از بحران‌ها عبور کرد، تشکیل حکومت فراگیر از سوی طالبان است و گزینه بدیلی وجود ندارد.

لازم است طالبان به‌جای خاک پاشیدن به‌چشم مردم و کشورهای جهان، حقیقت حضور داعش را پذیرفته و علیه آن مبارزه جدی کنند. داعش خواب امریکا برای طالبان است و داعش و امریکا تهدیدی بسیار جدی محسوب می شوند. از جانب دیگر زمام‌داران فعلی باید هرچه سریع‌تر حکومت فراگیر تشکیل داده و نه اینکه دزدان و فراری‌های دیروز، بلکه نمایندگان واقعی مردم را در بدنه حکومت جا داده و افغانستان را از شر دسیسه‌ها و توطئه‌های امریکا نجات دهند. انحصار راه‌به‌جایی نبرده و برعکس، پایه‌های نظام را سست کرده و می‌شاراند.

نگاهی به استراتژی طالبان در امر مبارزه با داعش، مبارزه ای واجب تر از نان شب

داعش خواب امریکا برای طالبان
طالبان به جای انکار داعش، می بایست به مبارزه همه جانبه برای نابودی داعشَ دست نشانده امریکا بپردازند.

محمد احمدی، تحلیلگر سیاسی

 

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=2582

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات