جستجو
Close this search box.

فجایع کرمان و دشت برچی کابل؛ اتباع تاجیکستان در خدمت داعش

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

حادثه­ ی کرمان و سپس حادثه­ ی دشت برچی کابل که باعث شهادت و زخمی شدن ده­ ها نفر گردیدند، قبل از همه نشان داد که آمریکا و سرویس های جاسوسی دست از تبانی با داعش بر نمی دارند و این چرخه ­ی خشونت بار همچنان ادامه دارد.

در این میان آنچه که قابل توجه است، حضور اتباع تاجیکستان در صف اول نیروهای داعش اند که مطابق تائید جامعه­ ی اطلاعاتی ایران و همچنان تاکید و تصریح استخبارات طالبان، اکثریت حملات خونین داعش چه در افغانستان و چه در ایران، توسط اتباع تاجیکستانی صورت گرفته اند.

با این وجود اما افراد و رسانه ­های معلوم ­الحال پس از حادثه ­ی کرمان سعی کردند تا رد پای برای حکومت طالبان و نقشی برای افغانها در حادثه ­ی کرمان، جهت تخریب روابط دو کشور دست ­وپا کنند. بنابراین اکنون دو پرسش اساسی اینست که، شرایط جامعه و دولت تاجیکستان چگونه است و اتباع این کشور چگونه در خدمت داعش قرار می گیرند؟

  • فجایع کرمان و دشت برچی کابل

حملاتِ مرگ باری که در چهارمین سال روز شهادت سردار قاسم سلیمانی در کرمان ایران به وقوع پیوست و باعث گردید که بیش از 90 نفر شهید و ده ها نفر دیگر زخمی گردد.  به دلیل اینکه سردار سلیمانی دارای شخصیت کاریزماتیک در بین افغانها و ایرانی ها بودند، بیش از 13درصد از شهدای فاجعه کرمان را افغانها تشکیل می دهند که در مراسم یادبود قاسم سلیمانی شرکت نموده بودند.

سه روز پس از حادثه ­ی غم انگیز کرمان، فاجعه­ ی انفجار مینی بوس در دشت برچی کابل رخ داد که باعث کشته و زخمی شدن بیش از 25 نفر گردید. مسئولیت هریک از حملات فوق را داعش به عهده گرفت.

در حالی که منابع اطلاعاتی ایران هویت یکی از دو نفر انتحار گر در فاجعه­ ی کرمان را دریافته اند و آن را تاجیکستانی معرفی نموده اند، اما حکوت طالبان تا اکنون به هویت و مشخصات حمله به مینه بوس دست نیافته اند.

اما قبل از این، مولوی یعقوب مجاهد وزیر داخله طالبان در رسانه ها اعلام کرده بود که افرادی از داعش را در زندانهای شان محبوس دارند که از هویت و شهروندی تاجیکستان برخوردارند.

دشت برچی کابل
انفجار دشت برچی کابل 
  • اتباع تاجیکستان در خدمت داعش

از منظر بیرونی تاجیکستان تحت سلطه امام علی رحمان اف متاسفانه چندان جالب به نظر نمی رسد. زیرا رئیس جمهور این کشور از طریق یک برداشت نادرست به دنبال تغییر و تحول فرهنگی و سیاسی در جامعه تاجیکستان است.

الگوی امام علی رحمان اف بیشتر از پترکبیر(تزار) روس تقلید کرده است. چنانچه پیتر کبیر به دنبال تراشیدن ریش روس­ها بر آمده بود و سعی می ­نمود با تراشیدن ریش مردان به تحول فرهنگی و سیاسی و حتی اقتصادی کشورش کمک کند، امام علی رحمان اف نیز به دنبال نهادینه کردن سکولاریسم که دشمنی عمیق با مسلمانان منظورش است، به دنبال ایجاد تغییر و تحول است.

دولت امام علی رحمان اف، طی سالهای اخیر محدودیت­ های متعددی را علیه جوانان مسلمان تاجیک وضع کرده است. بر پایه­ ی گزارش های مستند، جوانان مسلمان تاجیک برای رفتن به مساجد با ممناعت دولت و یا دست کم با مشکلات و محدودیت­ های مواجه هستند و دولت امام علی رحمان اف در تلاش اند تا هرچه بیشتر مردم و جوانان را از فرهنگ اسلامی دور سازند.

در همین رابطه گزارش های وجود دارد که دولت تاجیکستان با پرداخت پول به داعش از آنان خواسته تا هویت اعضای تاجیکی اش را افشا نکند.

بنابراین عمده ­ترین دلیل قانع کننده ­ی که جوانان تاجیک جذب گروه های افراطی و رادیکال و به ویژه داعش می­ گردد، عدم فضای آزاد در تاجیکستان است که آن­ها در اجرای مراسم مذهبی و اسلامی شان محروم اند.

دلیل بعدی که می تواند این مسئله را روشن و قابل توجیه سازد، روابط و تعامل تاجیکستان با داعش است. زیرا تاجیکستان بدون تردید در این مسیر پشتیبان ها و حامیانی دارد که می تواند چنین وضعیتی را ایجاد نمایند.

با همه حال، می طلبد که دولت های منطقه و به ویژه کشورهای اسلامی دست به دست هم دهند و جلوی چرخه­ ی باطل را بگیرند. زیرا تداوم این وضعیت نه تنها بحران ها و فجایع اقتصادی و انسانی متعددی را در منطقه به بار می آورد بلکه چهره ­ی اسلام را نیز مخدوش نموده و آب­رو حیثیت مسائل دینی و اسلامی را نیز بر باد فنا می دهد.

به همین دلیل بر تمام کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی است تا در اسرع ترین وقت جهت جلوگیری از وضعیت پیش آمده برنامه ریزی کرده و با این وضعیت مقابله نمایند.

دشت برچی کابل
دولت تاجیکستان با پرداخت پول به داعش از آنان خواسته تا هویت اعضای تاجیکی اش را افشا نکند!

حبیبه غلامی

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=4554

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات