جستجو
Close this search box.

تحلیل نکات درخشانِ سخنرانی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

تحلیل نکات درخشانِ سخنرانی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان

از وقتی که اعلام شد که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب ­الله لبنان قرار است در بعد از ظهر جمعه (12عقرب) درباره ­ی جنگ فلسطین و اسرائیل سخنرانی کند، نه تنها رهبران، سیاستمداران و خبرانگاران، بلکه طبق گزارش رویترز میلیون­ها نفر در جوامع مختلف لحظه شماری می ­نمودند تا این رهبر مقتدر عرب، لب بگشاید.

سرانجام دبیرکل حزب الله لبنان در موعد مقرر سخنرانی کرد و نکاتِ درخشانی را با تاکتیک­ های فوق العاده دقیق و منطقی ایراد نمود. بنابراین در اینجا تلاش می­گردد تا نکات برجسته و درخشانی سخنرانی ایشان مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده شود.

  • سخنرانی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان

در هفتم اکتبر سال جاری، حماس عملیاتِ بی نظیر و بی عیب­ و نقص تاریخی اش را در خاک اسرائیل به سر انجام رساند. پس از آن رژیم صهیونیسم به دنبال انتقام بر آمد. به دلیل ضعف و ترسِ عمیق، ارتش اسرائیل تقریبا در طول 28 روز پیوسته از طریق بمباران هوایی فقط به قتل عام کودکان، زنان و کهن سالان ادامه می ­دهد و کاری بیشتر این از دستش بر نمی آید.

طی چند روز گذشته که ارتش اسرائیل از طریق زمین اقدام به تجاوز به غزه نموده، متحمل تلفات سنگین و سهمگین گردیده است. این در حالی است که رهبران و نیروهای حماس همچنان با روحیه ­ی عالی دفاع می­ کنند و در قبال هر نوع پروپاگندای صهیونیستی و غربی، مقاومت می­­ نمایند.

علی الرغم اینکه ارتش اسرائیل به شدت در غزه گیر افتاده است، اما نگرانی بزرگتری رژیم صهیونیسم، حزب الله لبنان در شمال می ­باشد. به همین دلیل وقتی اعلام شد که قرار است سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان پس از 28 روز در رابطه به جنگ فلسطین و اسرائیل سخنرانی کند، ارتش اسرائیل بیش از همیشه در مرزهای شمالی با لبنان در حالت آماده باش قرار گرفت.

به همین دلیل سید حسن نصرالله در سخنرانی اش به قول بی بی سی همه را در برزخ نگه ­داشت و ماهرانه از عملیات و حملات آینده چیزی نگفت تا رژیم صهیونیسم در سر درگمی بیش از همیشه احساس خطر کند و تهدیدات از ناحیه شمال بر علیه ارتش اسرائیل همچنان رو به افزایش باشد.

دبیر کل حزب الله لبنان در سخنرانی به صورت تلویحی اسرائیل را هم قد و هم قواره ­ی خودش ندانست و فراتر از آن، آمریکا را مستقیما تهدید نمود که به عبارت بهتر می ­توان گفت که سید حسن نصرالله، آمریکا را یک­راست به میدان طلبید و از آن طرف به رژیم صهیونیسم و حامیانش این مسئله را واضح ساخت که حماس به میزان کافی توانایی مقابله با ارتش اسرائیل را دارد.

سخنرانی سید حسن نصرالله
سخنرانی سید حسن نصرالله دشمنان را در برزخ بی اطلاعی نگه داشت
  • تحلیل نکات درخشانِ سخنرانی سید حسن نصرالله

دبیر کل حزب الله لبنان در سخنرانی اش، در نخست با اشاراتی که به مسائل انسانی و اخلاقی داشت، تجاوز رژیم اشغال­گر صهیونیسم را از همه­ ی ابعاد باطل و غیر انسانی ثابت نمود. وحشی گری ها و رفتارهای رژیم صهیونیسم در بمباران شفاخانه، مسجد و خانه های مسکونی از هر زاویه­ که بررسی شود، نشان می­ دهند که ارتش اسرائیل بوی از انسانیت نبرده است. آنها فاقد هر نوع اوصاف اخلاقی و انسانی است.

بخش بعدی سخنان سید حسن نصر الله که مملو از شجاعت، عقلانیّت و امید بود، ترسیم چشم‌اندازی روشن به فلسطین و تبیین استقلال تصمیم‌گیری حماس و حزب الله را روشن ساخت. چنانچه ایشان تصریح نمود که به دلیل اقتضاء منافع ملی لبنان، تحت هیچ شرایطی نباید حماس در غزه شکست بخورد. این به این معنی است که متناسب با افزایش فشارها به غزه، فشار حزب الله به جبهه شمال نیز افزایش خواهد یافت.

باتوجه به سخنرانی سید حسن نصرالله، حزب الله لبنان همین اکنون در مرکز جنگ است و بخش قابل توجهی از توان لجیستکی و عملیاتی ارتش اسرائیل را معطوف به شمال نموده اند. اما؛ دبیرکل حزب الله لبنان با درایت بی نظیر تهدید نمود که اگر معادله جنگ تغییر کند و روند قتل عام فلسطینی ­ها ادامه یابد، ممکن است این وضعیت تغییر کند.

نکته ­ی مهم و قابل توجه اما؛ در سخنان حزب الله این بود که دبیر کل حزب الله لبنان، با اعتماد به نفس کامل، اسرائیل را هم ­وزن خود نمی داند. او فراتر از اسرائیل آمریکا را به میدان مبارزه می­ طلبد. چنانچه سید حسن نصرالله مستقیما آمریکا را خطاب قرار داد و به صورت صریح تهدید کرد و گفت که توانایی هدف قرار دادن ناوگان ایالات متحده را در منطقه دارد.

نتیجه ­ی سخنرانی سید حسن نصرالله را می ­توان اینگونه خلاصه کرد که همه ­ی گزینه­ ها روی میز است. افزون براینکه همه ­ی گزینه های روی میز مقاومت است، دبیر کل حزب الله لبنان از عقلانیت و منطق کامل بر خوردار است و تحت هیچ شرایطی در ساعت صفر جنگ، برنامه ها و پلان ­های عملیات ­های نظامی اش را رسانه ­ی نمی ­نماید.

سخنرانی سید حسن نصرالله
سخنرانی سید حسن نصرالله نشان از قدرت و موضع بالا داشت

سخنرانی سید حسن نصرالله چنان دقیق و تاثیر گذار بود که کاخ سفید سریع واکنش نشان داد و رسما اعلام نمود که در پی گسترش جنگ در منطقه نیست. زیرا آمریکا و غرب به خوبی می داندکه وقتی دبیر کل حزب الله لبنان تصریح می کند که ما توانایی هدف قرار دادن ناوگان شما را داریم، هرگز شعار نیست. بلکه حقیقت تلخی است که رهبران کاخ سفید از زبان یک رهبر مقتدر در منطقه عرب می­ شنود.

سخنرانی سید حسن نصرالله به دلیل اینکه ماهرانه ایراد گردید و پیام واضح را به دشمنان رساند، تاثیر گذار و تعیین کننده بود و از آن طرف واکنش سریع و منعطفانه­ ی کاخ سفید نیز این احتمال را تقویت می­کند که ممکن است که شیطان شریر(آمریکا)، طی روزهای آینده دامنه ­ی این جنگ را بر چیند و سطح تنش­ ها فروکش کند.

بسم الله ختک

 

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=3910

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات