جستجو
Close this search box.

بررسی عملکرد طالبان در قبال جنگ فلسطین و اسرائیل

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

بررسی عملکرد طالبان در قبال جنگ فلسطین و اسرائیل

بیش از دو ماه است که رژیم صهیونیسم پیوسته مسلمانان و غیر نظامیان غزه را قتل عام می ­کنند. در طول این مدت کشته ها و تلفات غیر نظامیانی فلسطینی از مرز بیست هزار نفر گذشته اند و نزدیک به شصت هزار فلسطینی دیگر زخمی شده اند. صدها هزار نفر از مسلمانان مظلوم فلسطین بیجا و مهاجر گشته اند.

حجم فجایعی اعمال شده بر علیه مردم فلسطین را در شرایط کنونی مردم افغانستان بیشتر و بهتر از دیگران درک می­ کنند. به همین دلیل در افغانستان همه ­ای مردم سوگوار و هم­درد با قرباینان فلسطینی استند. اما طالبان با آنکه مدعی حمایت از ارزش های اسلامی و مسلمانان اند، تا اکنون عمل­کرد ضعیف و غیر قابل قبول در قبال جنگ فلسطین و اسرائیل داشته اند و به همین دلیل مردم افغانستان افزون بر اینکه در قبال سیاست های انحصاری و تبعیض آمیز داخلی طالبان شاکی اند، از عمل­کرد ضعیف آنها در حمایت از مسلمانان فلسطینی نیز ناراضی اند.

باتوجه به این وضعیت لازم است تا عملکرد طالبان در قبال جنگ فلسطین و اسرائیل مورد تحلیل و بررسی قرار داده شود.

  • نگاهی مردم افغانستان به جنگ فلسطین و اسرائیل

نگارنده پیشتر در نوشته­ ی مستقل به روابط عمیق و قابل درکی که بین مردم افغانستان و فلسطین وجود دارد، پرداخته و در آنجا در حد توان، نشان داده است که به دلیل اینکه مردم افغانستان و مردم فلسطین سرنوشت مشابه دارند و بیش از نیم قرن است که این دو جامعه­ ی اسلامی در تارگیت اشغالگران و استعمارگران خارجی قرار گرفته اند و در طول سالهای متمادی گذشته فجایع و مشکلات بی شمار را متحمل شده اند.

در همین راستا می ­توان گفت که نگاهی مردم افغانستان به جنگ فلسطین و اسرائیل نیز معطوف به حمایت همه جانبه از مسلمانان فلسطینی اند. زیرا مردم افغانستان طعم تجاوز و اشغال را چشیده اند و صدمات و خساراتی که آمریکا و غرب در حمایت از اسرائیل به مردم غزه و فلسطین وارده کرده اند، برای مردم افغانستان کاملا قابل درک است.

به دلیل محدودیت­ها و شرایط کنونی، مردم افغانستان علی الرغم اینکه همدرد و هم سرنوشت ملت مظلوم فلسطین اند، اما کاری از دست شان ساخته نیستند. زیرا هر نوع کمک و حمایتی که مردم افغانستان بخواهد برای فلسطینیان ارسال کنند و یا در صحنه­ ی بین المللی از آنها دفاع نمایند، نیازمند سازوکاری است که دولت باید ایجاد نماید. بنابراین طالبان ناچار اند که در حمایت از مردم فلسطین یا خودشان علمکرد موثر داشته باشند و یا مسیر و سازوکاری را ایجاد نمایند که مردم افغانستان در عرصه های مختلف از مسلمانان فلسطین حمایت نمایند.

عملکرد طالبان در قبال جنگ فلسطین و اسرائیل
عملکرد طالبان در قبال جنگ فلسطین و اسرائیل ضعیف بوده، اما مردم افغانستان همواره حامی فلسطین بوده اند
  • عملکرد طالبان در قبال جنگ فلسطین و اسرائل: ضعیف

طالبان اغلب مدعی حمایت از ارزش های اسلامی و کل مسلمانان استند. این ادعایی است که توسط مقامات و رهبران طالبان از سالهای دور مطرح بوده اند. آنها از طریق همین شعارها موفق به جلب و جذب حمایت­ها و همکاری ­های بعضی از کشورها و نهادهای اسلامی گردیده اند. اما؛ علمکرد طالبان در قبال جنگ فلسطین و اسرائیل متاسفانه خلاف شعارهای آنها را نشان می ­دهد.

زیرا علی الرغم اینکه رژیم کودک کش اسرائیل تحت حمایت آمریکا و غرب، نه تنها ارزش ها و نمادهای اسلامی را در فلسطین از بین برده اند، بلکه هزاران مسلمان بی پناه را قتل عام کرده و می­ کنند، ولی طالبان محتاطانه فقط در حد اعلامیه و شعار به این مسئله­ ی بزرگ جهان اسلام، ورود کرده اند و از موضع گیری موثر و باز دارنده خود داری نموده اند.

این در حالی است که طالبان در کمک به زلزله­ زدگان ترکیه در سال گذشته، علی الرغم مشکلات موجود در افغانستان، همکاری مالی و همدردی عملی کافی داشتند و به میزان کافی دل ترک­های استانبول و انکارا را به دست آوردند. اما طالبان تا اکنون در قبال جنگ فلسطین و اسرائیل، فقط اظهار تاسف کرده اند و به مردم فلسطین تسلیت گفته اند و می توان عملکرد طالبان در قبال جنگ فلسطین و اسرائیل را ضعیف توصیف کرد.

این وضعیت نشان می دهد که طالبان نیز مانند رهبران و سیاستمداران آمریکایی و غربی، بیشتر شعار می دهد و اهداف منفعت جویانه ­ای شان را در پوشش شعارهای دینی و اسلامی دنبال می ­کنند. چنانچه سیاست مداران و رهبران غربی و آمریکایی سالهاست که با شعار ارزشهای انسانی، حقوق بشر و غیره، بزرگترین جنایت های بشری مانند جنایت های فجیع غزه را مرتکب شده اند و می­ شوند.

آنچه که در مورد رفتار و نگاه طالبان در قبال مسئله ای فلسطین و عملکرد طالبان در قبال جنگ فلسطین و اسرائیل قابل یاد آوری است، اینست که با آنکه طالبان به پیروی از رهبران غربی و آمریکایی اهداف شان را در پوشش شعارها و تبلیغات رسانه ­ی دنبال می­ کنند و ممکن است که این روند درکوتاه مدت جوابگو باشد، اما قطعا در دراز مدت به رسوایی خواهد انجامید.

زیرا این وضعیت برای رهبران آمریکا و غرب پیش آمده اند و آنها که در پس شعارهای فریبنده به دنبال اهداف غیر انسانی و شریرانه بودند، علی الرغم همه ­ی هزینه ­های که در جهت حفظ اسرار شان به خرج دادند، ولی سر انجام طشت رسوایی شان از بام تاریخ افتادند. همین اکنون بخش قابل توجهی از جوامع غربی و آمریکا به این حقیقت غم انگیز دست یافته اند که تمام رهبران شان سالهاست که آنها را به بازی گرفته اند و در پوشش آزادی و حقوق بشر، بزرگترین جنایت ها را مرتکب شده اند.

به همین دلیل طالبان بایستی آگاهانه گام بردارند و گفتار و رفتار شان را الزاما منطبق سازند. زیرا شعارهای تهی از حقیقت سرانجام روشن می­ شود و آنگاه خلق و خالق به ذات سیاست ها و رفتار افراد واقف می گردند. عدم علمکرد موثر طالبان در قبال مسئله ای جنگ فلسطین و اسرائیل؛ همین اکنون تا حدودی مردم افغانستان را به بخشی از شعارهای طالبان، بی اعتنا و بی اعبتار ساخته اند و تداوم این روند سر انجام جایگاه طالبان را در نظرگاه مردم افغانستان متزلزل می سازند و آینده ای حاکمیت طالبان را با چالش مواجه خواهد ساخت.

عملکرد طالبان در قبال جنگ فلسطین و اسرائیل
عملکرد طالبان در قبال جنگ فلسطین و اسرائیل تنها به شعار و همدردی خلاصه شده است

حبیبه احمدی

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=4347

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات