جستجو
Close this search box.

حمله­ ی وحشیانه به مقر انتظامی راسک و آغاز عملیات روانی و فضاسازی علیه روابط افغانستان و ایران

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

صبح روز جمعه، گروه جیش العدل با حمله به مقر انتظامی راسک در ولایت سیستان و بلوچستان ایران، ۱۱ نفر از نیروهای مرزبانی این کشور را به شهادت رساندند. مردم افغانستان سالهاست که از این نوع حملات را دیده و تجربه کرده اند و قربانیانی بی شماری داده اند. به همین دلیل افغان­ها بیشتر از دیگران حجم عظیم این فاجعه را درک می کنند و با بازمانده ­گان این حادثه هم­دردی می نمایند. میزان رنجی که بازمانده­ گان قربانیان این حادثه در حال حاضر متحمل گردیده است، غیرقابل تصور اند.

راسک در ولایت سیستان و بلوچستان و هم­ مرز با پاکستان است و گروه جیش العدل سالیان طولانی است که در خاک پاکستان پرورش می ­یابند و هر از گاهی اقدام به چنین حملاتی در داخل خاک ایران می ­نمایند. با این حال اما پس از وقوع این حادثه­، دوستان و دشمنان ایران نوک پیکان انتقاد را به سمت افغانستان ـ طالبان گرفته اند و به ویژه در فضای مجازی این فاجعه ­ای انسانی را به افغانستان و وضعیت حاکم در این کشور نسبت داده اند و همانند پروژه ­ی «افغان ستیزی» در تلاش اند تا روابط افغانستان و ایران را تخریب و با بر انگیختن  احساسات عوام، زمینه ­ی اتفاقات و حوادث نا خوشایند را هم برای افغان­ها و هم برای ایرانیان ایجاد نمایند. به همین دلیل لازم است که نحوه ­ی عملیات روانی و فضاسازی مریضان و مغرضان در این رابطه به تحلیل و بررسی گرفته شود.

  • حلمه وحشیانه به مقر انتظامی راسک

حلمه به مقر انتظامی راسک در شهرستان راسک ولایت سیستان و بلوجستان ایران و شهادت 11نفر از نیروهای مرزبانی این کشور در بامداد جمعه، یک فاجعه­ ی غیر قابل توصیف بود. از همان ابتدا تقریبا همه باور داشتند که این فاجعه ای انسانی ناشی از حمله ­ی تروریستی جیش العدل است و با پذیرفتن مسئولیت این حمله از سوی این گروه، جای هیچ شک و تردیدی باقی نماندند.

گروه تروریستی جیش العدل برای همه­ گان شناخته شده است. همه می دانند که جیش العدل از کجا تامین می شود و در کجا مستقر هست. اما با آنکه همه چیز روشن و مشخص است، بعضی از رسانه ­ها و افراد معلوم­ الحال در تلاش اند تا وضعیت حاکم در افغانستان را از دلایل و عوامل فاجعه ­ی راسک قلمداد کنند. زیرا آن­ها به دنبال فضا سازی و ایجاد حاشیه اند تا روابط افغانستان و ایران را تخریب و ویران کند.

  • عملیات روانی و فضاسازی به منظور تخریب روابط افغانستان و ایران

افغانستان با بحران­های چون اقتصادی، تضییع حقوق زنان و حقوق اقلیتها، انحصار قدرت و تک روی طالبان مواجه اند. در شرایطی که این بحران­ها مردم افغانستان را به شدت در تنگنا قرار داده است، لجاجت و یک دندگی طالبان نیز کشور را در طول بیش از دو سال و نیم گذشته در انزوای مطلق قرار داده است. علاوه بر این وضعیت طی دو سال گذشته حوادث طبیعی مانند زلزله­ ی ننگرهار وشرق کشور و همچنان زلزله­ ی هرات و در نهایت اخراج مهاجرین از پاکستان نیز دمار از روزگار مردم افغانستان در آورده است.

با این وجود، طی دو سال و نیم گذشته تنها کشوری که در بدترین شرایط در کنار مردم افغانستان ایستاده و از مردم افغانستان حمایت کرده، ایران بوده است. زیرا ایران بر پایه­ ی خط مشی سیاست خارجی شان که مبنی بر «حمایت از امت اسلامی» است، بدون در نظر داشت نوع دولت­های حاکم در کشورهای اسلامی و به ویژه افغانستان سعی کرده اند که از مردم افغانستان حمایت نماید.

چنانچه پس از فروپاشی افغانستان و تسلط دوباره ­ی طالبان بر این کشور، توصیه ­ی رهبر ایران نیز این بود که:«دولت­ها می آیند و می روند، اما مردم می ­مانند. بنابراین جمهوری اسلامی باید از مردم حمایت کنند و در شرایط سخت در کنار مردم افغانستان باشند».

چنانچه همیشه ایران اولین کشوری بوده است که در قبال حوادث طبیعی در افغانستان احساس مسئولیت کرده و کمک­های اولویه را به مصدومان و خسارت دیده­ گان رسانده اند، زخمیان حوادث تروریستی را به شفاخانه ­های پیشرفته ­ی شان منتقل و تداوی نموده اند، کمک­های انسان دوستانه اش را در داخل افغانستان فرستاده و در نهایت از میلیون مهاجر افغانستان در ایران میزبانی می کنند.

با این وجود، اما جمهوری اسلامی ایران دشمنان و رقیبان سر سخت در دنیای غربی و آمریکایی دارند که جهت صدمه زدن به ایرانیان از هر طریقی اقدام می نمایند. به همین دلیل بنگاه ­های مطبوعاتی و اطلاعاتی غربی و آمریکایی، پیوسته تلاش کرده اند تا پروژه ­های متعددی را در قبال ایران به کار گیرند. در این میان، یکی از مسیرهای را که به منظور صدمه زدن به ایرانیان، آنها انتخاب نموده است، مسئله ­ی حضور مهاجرین افغانستان در ایران بوده است.

همانطور که در طول دو سال گذشته شاهد بودیم، بارها مسئله­ ی حضور مهاجرین در ایران فضا سازی و حاشیه سازی گردیده است و دشمنان و رقیبان ایران، تلاش کرده اند تا از طریق بر انگیختن اذهان عمومی علیه مهاجرین، فضای عمومی را در ایران مخدوش و مشوش سازند.

مقر انتظامی راسک
دشمنان افغانستان و ایران همواره به طرق مختلف بدنبال بر هم زدن روابط این دو کشور بوده اند

افزون بر اینکه مسئله­ ی مهاجرین حواشی سازی می ­شود و به یک پروژه ­ی در خدمت دشمنان و رقیبان جمهوری اسلامی تبدیل شده است، هر موضوعی که در رابطه به بین افغانستان و ایران اتفاق افتاده است، با بالاترین پوشش خبری و تحلیلی از سوی رسانه­ ها مواجه شده اند. از مسئله­ ی اختلافات آبی بین دو کشور گرفته تا بعضی از تنش ­های مرزی و همچنان سفرهای مقامات دولتین، همیشه خبرساز و در صدر برنامه های رسانه ها قرار داشته است.

تمام این مسائل در واقع قرائن و شواهدی است مبنی بر اینکه دشمنان ایران حاضر اند به قیمت تخریب و ویران کردن زندگی افغان های مهاجر و یا طبقه­ ی فقیر و بی بضاعت جامعه افغانستان که از طریق کار در ایران تامین معیشت می نمایند، به اهداف شان که ضربه زدن و صدمه زدن به ایران است، دست یابند.

به همین دلیل رسانه ها و افرادی که در این روزها تلاش دارند تا پای افغانستان و وضعیت حاکم در این کشور را به حمله­ ی تروریستی مقر انتظامی راسک سیستان و بلوچیستان دخیل کنند، به دنبال فضا سازی و حواشی سازی اند تا با ایجاد اختلاف بین دو کشور در مسیر اهداف و مقاصد شان عمل کنند.

باتوجه به آنچه که گفته شد، اینک رسانه­ ها و افرادی آگاه و با وجدان، مسئول اند تا دست کم در فضای مجازی علیه آن عده از کسانی که به خاطر دو دالر اقدام به تخریب روابط ایران و افغانستان می نمایند و ماموریت دارند تا به قیمت قطع نان فقرا و ضعفا از این طریق به ایران صدمه بزنند، اقدام مسئولانه نمایند. روشنفکران، رسانه ها و افراد مسئول و با وجدان در افغانستان نگذارند که مزدوران غربی و آمریکایی؛ مهاجرین و فقرای مردم افغانستان را قربانی برنامه ­ها و اهداف شان نمایند.

 

مسلم اخلاقی

 

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=4304

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات