جستجو
Close this search box.

ندیم؛ ذهن شاریده‌ای که باید برکنار شود

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان است، چهره‌ای که پس از منصوب شدن به‌عنوان سرپرست وزارت تحصیلات عالی، مدام بحران‌آفرینی کرده و این بحران‌آفرینی نه‌تنها در چارچوب این وزارت بوده، بلکه فراتر از آن حتا وحدت ملی مردم افغانستان را نیز هدف قرار گرفته و او را به‌عنوان یکی از منفورترین چهره‌ها تبدیل کرده است.

  • ندا محمد ندیم و ستیز با علم‌آموزی دختران

یکی از فعالیت‌های ندا محمد ندیم در وزارت تحصیلات عالی طالبان این بود که در همان ابتدا هشدار داد که دخترانِ محصل حجاب اسلامی را رعایت کنند و صنوف شان از پسرها جدا باشد. این دستور از سوی دانشگاه‌ها و دانشجوها پذیرفته شد و با وجود اینکه حجاب اسلامی رعایت بود، با آنهم دانشجویان دختر با پوشیدن لباس‌های سیاه و ماسک به چهره، به دانشگاه‌ها رفتند و در کنار اینکه صنوف دختران و پسران جدا شد، بلکه مسئولان دانشگاه‌ها اوقات درسی آنها را نیز تغییر داد.

این اقدام نشان می‌داد که دختران چقدر به‌علم و دانش علاقمند هستند و مردم چقدر دوست دارند دختران شان به‌دانشگاه‌ها بروند و تحصیل کنند، ولی در یک اقدام غیرمترقبه، جناب ندیم دستور داد که دختران حق ندارند وارد دانشگاه شوند. هیچ بهانه‌ای وجود نداشت و هیچ دلیلی نبود که بتواند مانع ورود دختران به دانشگاه‌ها بشود، ولی گویا ذهن خلاق نندا محمد ندیم چنین چیزی را برنتابید و بی‌هیچ دلیل و برهانی رفتن دختران به دانشگاه‌ها را ممنوع کرد.

ندا محمد ندیم
ندا محمد ندیم ستیز با علم آموزی دختران را علنی کرد
  • ذهن شاریده و ستیز با شیعه

از اقدامات دیگر جناب ندیم در پست وزارت تحصیلات عالی، ستیز با شیعه و مذهب جعفری بود. در اقدام عجیب و غریب از ایشان، تدریس دروس دانشگاه بر اساس فقه جعفری در ولایات شیعه‌نشین ممنوع اعلام شد. عده‌ای زیادی از بزرگان شیعه نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و با ندیم به گفت‌وگو نشستند تا در مورد این تصمیم خود تجدیدنظر کند، ولی جناب وزیر کَر شد و حرفی را نشنید. این در حالی بود که در گذشته نصاب آموزشی در ولایات شیعه‌نشین بر اساس فقه جعفری تدریس میشد.

در ادامه ستیز با شیعیان، بار دیگر جناب ندا محمد ندیم در همایشی در ولایت کنر اعلام کرد که در افغانستان فقط یک مذهب وجود دارد و آنهم مذهب حنفی است و مردم افغانستان پیرو همین مذهب هستند. حرفی که از اساس بی‌منطق و بی‌پایه بوده و حتا اگر از همان امریکایی اشغالگر و یا روسی یا ترکی یا آلمانی و… هم پرسیده شود، حضور شیعه در افغانستان را انکار نمی‌کند و نمی‌تواند.

آمارها بیان می‌کنند که در حال حاضر حدود 30 درصد از نفوس افغانستان را شیعیان تشکیل می‌دهند و این یک اصل غیر قابل انکار است. شیعه و سنی سال‌ها در کنار هم زندگی کرده‌اند و در روزهای دشوار با هم و در کنار هم برای آزادی افغانستان جنگیده‌اند و حالا چطور شد که وقتی آقای ملا ندیم بر مسند وزارت تحصیلات عالی نشسته، مذاهب در افغانستان وجود ندارد، شیعه وجود ندارد و فقط یک مذهب حنفی است و همه پیرو این مذهب.

این منطق و این رفتار و گفتار، منطق یک شخص اکادمیک و دارای سواد بالا نه، بلکه منطق یک ذهن شاریده، درمانده، نفاق‌انداز و شرطلب است. بارهاست ندا محمد ندیم، وحدت ملی مردم افغانستان را هدف گرفته و بر ضد شیعه تاخته که این خود بحران به‌وجود می‌آورد. شیعیان از همان ابتدای قدرت گرفتن دوباره طالبان، راه تعامل را در پیش گرفتند و از این تغییرات سیاسی استقبال کردند.

صلح‌طلبی و تعامل شیعه در مسیر صلح‌طلبی، عدالت‌خواهی و یکدست شدن تمام مردم افغانستان برای نجات از بحران‌ها بوده و است و قطعا نجات افغانستان از بحران‌ها از همین رهگذر می‌گذرد. وحدت ملی یک نیاز است تا این کشور به‌ساحل نجات برسد. رهبری طالبان باید با ذهنیت‌های شاریده‌ای مثل ندا محمد ندیم برخورد نماید و او را از پست اکادمیکی مثل وزارت تحصیلات عالی برکنار کند.

منع تدریس فقه جعفری؛ تصمیم نسنجیده با ذهنیت شاریده

  • گپ آخر

حرف آخر اینکه عواقب این موضع‌گیری‌های ندا محمد ندیم، بحران‌آفرینی است. موضع ندیم همان موضع دشمنان افغانستان و داعش است که هر کدام به نوعی می‌خواهند بین شیعیان و حکومت حاکم نفاق بیندازند و بحران‌آفرینی کنند. بهترین راه برای تسلی دل مردم افغانستان، برکنار کردن ندیم است تا بداند که در این کشور وحدت ملی وجود دارد، شیعه وجود دارد، عدالت وجود دارد و صداهایی که برضد وحدت ملی مردم افغانستان بلند می‌شود، صدای دشمنان این مردم است و باید خفه شود.

سید الیاس احمدی

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=4309

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات