جستجو
Close this search box.

کاریکاتور خروج آخرین نیروهای آمریکایی از افغانستان

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

 

خروج آخرین نیروهای آمریکایی از افغانستان
کاریکاتور خروج آخرین نیروهای آمریکایی از افغانستان
  • خروج آخرین نیروهای آمریکایی از افغانستان

به گزارش بی.بی.سی، ناوقت 30 آگست 2021، جنرال کریس دوناهو، فرمانده لشکر ۸۲ هوایی در فرودگاه کابل سوار یک طیاره باری سی-۱۷ شد. فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) با نشر عکسی از جنرال دوناهو اعلام کرد که او آخرین سرباز آمریکایی است که پس از ۲۰ سال از افغانستان خارج شد. طالبان سالگرد خروج آخرین سرباز آمریکایی را رخصت عمومی اعلام کرده است!

مانند استراتژی کلی جنگ، کمپین ملت‌سازی در افغانستان، اهداف و معیارهای مشخصی نداشت. یکی از مقامات ارشد دولت بوش، که نامش فاش نشده است، در مصاحبه درس های آموخته‌شده گفت: «وقتی ما درحال بازسازی هستیم، استراتژی و اهداف ما چیست؟ به‌جای اینکه شخصی مانند من را بفرستید و بگویید که برو به رئیس‌جمهور کرزی کمک کن، باید به طرح یک استراتژی بیندیشید؛ ما به استراتژی نیاز داریم».

سربازان رده‌پایین در میدان نیز احساس می‌کردند که هیچ استراتژی‌ای وجود ندارد. آنها گفتند که مأموریت غیررسمی این بود که نگذارند اوضاع افغانستان بدتر شود و اجازه ندهند که اوضاع از کنترل خارج شود، درحالی‌که ارتش ایالات متحده به عراق هجوم برده بود. سرهنگ دوم ریچارد فیلیپس که در سال 2007 یک شفاخانه پشتیبانی نظامی را در شرق افغانستان اداره می‌کرد، در مصاحبه تاریخ شفاهی ارتش گفت «عراق تمام منابع، ‌وقت و توجه را به خود اختصاص داده بود. افغانستان مهم نبود. برای همه، افغانستان یک تلاش کم‌اهمیت ثانویه بود».

سرگرد استفان بوسن ، افسر گارد ملی آیووا، زمانی که در سال 2007 در نقش مشاور نظامی نیروهای پیاده‌نظام افغانستان خدمت می‌کرد، تلاش‌های جنگی ایالات متحده را به‌عنوان «صرفاً تلاش‌هایی بی‌نتیجه و فاقد هر نوع استراتژی» توصیف کرد.

دونالد رامسفلد، وزیر دفاع بوش نیز بسیار نگران بود و می‌ترسید که ارتش ایالات متحده در افغانستان گرفتار شود. او نگران بود؛ چون می‌دانست که ارتش کشورش فاقد استراتژی مشخص برای خروج است…

 

منبع: کتاب اسناد افغانستان تاریخ پنهان جنگ، ترجمه محسن شاه رفیعی

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=3335

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات