جستجو
Close this search box.

روز جهانی خانواده؛ افغانستان در تلاطم تهاجم فرهنگی

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

روز جهانی خانواده

هر کشوری، فرهنگ خاص خودش را دارد و در معنی فرهنگ چنین آورده اند که فرهنگ یک مفهوم گسترده ای شامل باورها، ارزش‌ها، و رفتارها است که مطابق ارزش‌های اجتماعی و هنجار‌های موجود در جوامع بشری مطرح شده‌ و همچنین شامل مجموعه‌ای از دانش‌ها، باورها، هنرها، قوانین، آداب و رسوم اجتماعی، و عادت‌های افراد در یک گروه یا در یک جامعه می‌شود. به بهانه روز جهانی خانواده بیراه نیست اگر به حملات هدفمند و برنامه‌ ریزی شده به این نهاد و اجزای تشکیل دهنده‌اش در بطن جامعه بپردازیم.

افغانستان کشور غنی از فرهنگ و عنعات خاص افغانی و اسلامی است که در هر ولایتی با اندک تفاوت، اما در محوریت دین مبین اسلام و فرهنگ اسلامی می‌چرخد. در ادوار مختلف، تلاش شده تا فرهنگ این کشور دستخوش بیگانگان و متجاوزان شود هرازگاهی با مشکلاتی نیز مواجه شده است. با این حال اما مردم مسلمان کشور، همواره در برابر این تهاجمات ایستاده و از داشته‌های دینی و ملی خود حفاظت کرده اند.

  •  تهاجم فرهنگی غرب

در مورد تهاجم فرهنگی باید گفت که تهاجمِ فرهنگی نوعی ناسازگاری است که ارزشها و اعتقادات مختلف فرهنگی با یکدیگر درگیر شوند. همانطور که یاد شد، افغانستان یک کشور مسلمان است که 99.5 درصد افغان‌ها پیرو دین مبین اسلام هستند و اسلام فرهنگ خاص خود را دارد و ناپاکی‌ها و زشتی‌ها را از خود دور کرده است.

زمانیکه امریکا و نیروهای ناتو وارد افغانستان شدند، در کنار اینکه حضور نظامی و سیاسی داشت، تلاش کرد تا جنگ فرهنگی را نیز راه انداخته و در تهاجم فرهنگی، مردم افغانستان را به سوی فرهنگ غربی بکشاند. به همین منظور رسانه هایی را سرپا کرد که اندک اندک چهره واقعی خود را نشان دادند و برنامه هایی را به دست نشر سپردند که در ضدیت با دین و فرهنگ اسلامی و افغانی بود.

امریکا تلاش داشت با تهاجم فرهنگی از طریق رسانه و ابزارهای مختلف اهدافی چون بومی کردن فرهنگ غربی، مقابله با ارزشهای ملی و وطنی، مقابله با ارزشهای اسلامی، تغییر شیوه زندگی مردم افغانستان، تغییر ذایقه و سلیقه مردم افغانستان، غربی کردن ساختار آموزشی و علمی کشور، سرمایه گذاری روی نسل جوان افغانستان برای آلوده شدن با منکرات و فرهنگ ناپسند غرب، مقابله با برنامه های فرهنگی دینی و ده‌ها مورد را دنبال کند.

  • سریال‌هایی که مصداق بارز تهاجم فرهنگی بود

یکی از ابزارهایی که امریکا و غرب می خواست فرهنگ افغانی و دینی مردم افغانستان را از بین ببرد و فحشا و منکرات را ترویج کند، نشر و پخش سریال‌های ساخته ترکیه بود که واضحا در ضدیت با اسلام و فرهنگ اسلامی قرار داشت. محتوای این سریال، تخریب خانواده، تخریب روابط زن و شوهر، تخریب کانون گرم اسلامی خانواده ها و ضدیت با ارزش ها بود. در متن این سریال ها، صحنه ها و رفتارهایی وجود داشت که پیام و هدف آن ایجاد فحشا و ترویج آن بود.

  • تهاجم فرهنگی و مشکلات جوانان

در دو دهه حضور امریکا و نیروهای خارجی در افغانستان، جوانان یکی از هدف هایی بود که امریکا روی آن کار می کرد. هزاران پروژه راه اندازی شد تا جوانان را درگیر فرهنگ های ناپسند غربی کند و حتا در بحث مشکلات ازدواج جوانان و بلند بودن طویانه که برخی ها آنرا یک فرهنگ ناپسند جامعه افغانی می دانند، ولی در درون فعالیت های ضد فرهنگ افغانی امریکا، این موضوع نیز وجود داشت تا با تبلیغاتی برای سخت شدن ازدواج ها، جوانان را به بیراهه و منکرات بکشاند.

  • روز جهانی خانواده؛ با تهاجم فرهنگی مقابله باید 

حدود سه سال قبل، امریکایی ها و خارجی ها از افغانستان فراری شدند و در جنگ نظامی و سیاسی در کشور ما شکست خوردند. اکنون که نظام افغانی در کشور حاکم است، نیاز است برنامه های دینی و فرهنگی مطابق با ارزش های ملی تولید و به دست نشر سپرده شود. متاسفانه در دو دهه حضور امریکا، رسانه های غربی، تولیدات ضد دینی داشتند و رسانه های دیگر اکثریت شان تولیدات مفیدی نداشتند.

حالا زمان آن است که فرهنگ اصیل افغانی و اسلامی را پیاده کنند و برنامه سازی نمایند. جلو ازدواج های سخت گرفته شود تا جوانان بتوانند به سادگی خانه های خود را بسازند. از گرفتن طویانه های نجومی باید جلوگیری شود و قانونی پیرامون آن طرح شود که کسی نتواند از آن سرپیچی نماید. روز جهانی خانواده می تواند شروعی بر تحولات نو باشد.

روز جهانی خانواده
روز جهانی خانواده: باید با تهاجم فرهنگی مقابله کرد

مهدی حسینی

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=5756

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات