جستجو
Close this search box.

نگاهی به نامه آیت الله خامنه ای به دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه های آمریکا

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

نگاهی به نامه آیت الله خامنه ای به دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه های آمریکا

دانشجویان و اساتید حدود ۴۰ دانشگاه آمریکایی بیش از چندین ماه است که در اعتراض به حمایت کشور شان از رژیم صهیونیستی اسرائیل، تحصن و اعتراض نموده ­اند و از فلسطین اعلام حمایت کرده‌اند. در همین رابطه آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران روز شنبه، پنجم جوزا سال جاری، طی نامه ­ای به «دانشجویان حامی مردم مظلوم فلسطین در دانشگاه های ایالات متحده آمریکا»، ضمن ابراز همدردی و همبستگی و حمایت از آنها، حرکت و اعتراضات آنان را شرافتمندانه خوانده و تائید کرده است.

ناظران و تحلیل گران متعقدند که نامه آیت الله خامنه ­ای در شرایط کنونی تاثیرات گسترده و پیامدهای مثبت بر تمام حوزه ­ها دارد، به همین دلیل در یادداشت حاضر تلاش می گردد تا نگاهی گذرا به محتوا و مفاهیم این نامه نظر انداخته شود و تاثیرات آن بر نکبت جاری در فلسطین مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده شود.

  • نامه آیت الله خامنه ای به دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه های آمریکا

آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی که به ندرت نامه می نویسد و بسیار کم در رابطه به جریان­ها و تحولات داخلی دیگر ملت­ ها نظر می ­دهد، روز شنبه پنجم ثور سال جاری، قلم قدیمی‌اش را برداشته است و برای دانشجویانی حامی ملت مظلوم فلسطین نوشته است که: «شما در سمت درست تاریخ ایستاده اید و حرکت شرافت مندانه را آغاز کرده اید».

جمله‌ی آغازین نامه، اهداف نویسنده را تعیین و قابلِ پیش‌بینی می‌کند. با خواندن نخستین جمله‌ی آیت الله خامنه ­ای، به نصایح پدرانه ­ای گوش می­ دهیم که در تلاش است تا از تحولات مثبت نگرش فکری فرزندانش به مسائل انسانی، تمجید کند. خطوط آغازین نامه، نصحیت نیست. تائید است. تمجید است. تشویق است. جملاتِ بعدی آرام آرام در رابطه به محور مقاومت، تضییع حقوق ملت مظلوم فلسطین و جنایت­ های طولانی مدت رژیم صهیونیسم می ­پردازند.

نامه با مهارت ستودنی با 675کلمه، هفتادوشش سال جنایت علیه بشریت اسرائیل، دلایل موجه تشکیل محور مقاومت و دفاع مردم فلسطین از سر زمین و کشور شان را تبیین می­ کند. نامه چنان ماهرانه ترتیب یافته است که وجدان­ های بیدار را تائید، تشویق و ترغیب  و هرجدانی خفته را بیدار می ­نمایند. در نامه همه‌چیز دقیق نوشته شده است.آن‌قدر دقیق که جمله‌ها هم‌ارز فاصله‌میان زخم ­های تن­ های پاره پاره و تکه تکه شده ­ی کودکان و رنج 76 ساله­ ی قربانیان است. نه زیادتر نه کمتر. وقتی جملات به پایان خود نزدیک و قلم به نصحیت در آمده، رهبر جمهوری اسلامی به قران متوسل شده و مخاطبان را توصیه به آشنایی با قران نموده است.

  • نکات کلیدی نامه آیت الله خامنه ای به دانشجویان آمریکا

نامه مملو از کلمات کلیدی است. مفاهیم و کلمات منصفانه و عادلانه به کار رفته است. بخشی از کلمات احترام به حقوق بشر و کرامت انسانی آدمیان را پاس می دارد. مفاهیمی چون: «وجدان بیدار، طرف درست تاریخ، ارزشهای وجدانی و انسانی و دینی، مقاومت انسانی، حق تعیین سر نوشت، آشکار شدن حقیقت، راه حق، کمک­های انسانی و …»، در سرتاسر نامه، نشان از توجه ویژه و عمیق نویسنده به کرامت آدمیان و ارزش های انسانی است.

نامه آیت الله خامنه ای را می توان رنجنامه فلسطینیان نامید. زیرا بسیار واضح و روشن 76 سال قربانی شدن و ستمدیدگی فلسطینیان را توضیح می دهد. «فلسطین یک سرزمین مستقل است با ملّتی متشکّل از مسلمان و مسیحی و یهودی، و با سابقه‌ی تاریخی طولانی.». « سرمایه‌داران شبکه‌ی صهیونیستی پس از جنگ جهانی، با کمک دولت انگلیس، چند هزار تروریست را بتدریج وارد این سرزمین کردند؛ به شهرها و روستاهای آن هجوم بردند؛ ده‌ها هزار نفر را کشتند یا به کشورهای همسایه راندند؛ خانه‌ها و بازارها و مزرعه‌ها را از دست آنان بیرون کشیدند، و در سرزمین غصب‌شده‌ی فلسطین، دولتی به نام اسرائیل تشکیل دادند».

«ظلمِ آشکاری… که یک شبکه‌ی تروریست و بی‌رحم به نام «صهیونیست‌ها»، از سالها پیش بر ملّت فلسطین وارد ساخته و پس از تصرّف کشورشان، آنها را زیر سخت‌ترین فشارها و شکنجه‌ها گذاشته است».« نسل‌کشیِ امروز رژیم آپارتاید صهیونیست، ادامه‌ی رفتار بشدّت ظالمانه در ده‌ها سال گذشته است».

جملات فوق ماهرانه برای بیداری و آگاهی آنعده از کسانی که از ماجرای خونین فلسطین بی خبرند، آورده شده است و سپس با عزبت و فروتنی پرسش ­های چون: «آیا ملّتی که در سرزمین متعلّق به خود در برابر جنایت های اشغالگران صهیونیست از خود دفاع می کند، تروریست است؟ و آیا کمک انسانی به این ملّت و تقویت بازوان او کمک به تروریسم به شمار می رود؟» طرح گردیده است و داوری به عهده ­ی وجدان ­های بیدار گذاشته شده است.

نامه آیت الله خامنه ای
نامه آیت الله خامنه ای به دانشجویان امریکایی: شما در طرف درست تاریخ ایستاده اید
  • تاثیرات نامه آیت الله خامنه ای بر نکبت جاری در فلسطین

نامه در جملات واضح و روشن تائید می کند که «شما بخشی از محور مقاومت را تشکیل داده اید و ضمن اینکه اساتید دانشگاه ها در کنار شما ایستاده اند، من نیز از شما حمایت می نمایم». تائید و حمایت حرکت دانشجویان دانشگاه های آمریکا توسط آیت الله خامنه ای در زیر سایه ­ی مفاهیم وکلمات انسانی که در فوق بدانها اشاره صورت گرفت، چنان فضای دل نشینی را ایجاد کرده است که بسیاری از رهبران و سیاستمداران آمریکایی را ترسانده اند و آنها دو گزینه را جلوی دانشجویان قرار داده که یا «آمریکا را انتخاب کنید یا آیت الله خامنه ای را».

آیت الله خامنه ای با عطوفت و مهربانی، گفتگوی نرم را با دانشجویان و حامیان ملت مظلوم فلسطین آغاز کرده است و بدون تردید همانطورکه مشاهده می گردد، این نامه می تواند مشوق دانشجویان و دیگر حامیان ملت مظلوم فلسطین واقع شود. زیرا تائید حرکت آنها از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران که جایگاه والای مذهبی دارد و ایران نیز یکی از قطب­ های قدرت منطقوی و جهانی محسوب می­ گردد، اعتقادات آنان را راسخ تر و قوی تر خواهد ساخت. از آنطر بازخورد و واکنش ­های ذلیل و رزیل سیاستمداران آمریکا و غربی در قبال این نامه، بیانگرِ ترس عمیق آنهاست که نوید پیروزی دانشجویان و حامیان آزادی فلسطین و مقاومت را می دهد.

باتوجه به آنچه که گفته شد، اینک می توان گفت که رهبر دلير و آزاده، آیت الله خامنه ای با نامه ای به دانشجویان حامی آزادی فلسطین، باب حمایت جهانیان از فلسطین و دانشجویان آزاده را گشوده است و اینک مسئولیت کل مسلمانان است تا دعوت او را لبيک گويند و به نوبه خود ادای تکليف و امر به معروف کنند و ساحه حمایت از فلسطین را کلان تر سازند و برای اولین و آخرین بار، به میدان آمده و گلوی ظلم و ستم را بفشارند و به نکبت جاری در فلسطین خاتمه بدهند.

حبیبه غلامی

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=5932

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات