جستجو
Close this search box.

نگاهی به گزارش جبهه متحد افغانستان درباره داعش خراسان

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

نگاهی به گزارش جبهه متحد افغانستان درباره داعش خراسان

آنچه در این مقاله می خوانید، تلاشی است برای توضیح اهداف و مقاصد گزارش دهی جبهه متحد افغانستان به رهبری سمیع سادات در رابطه به داعش خراسان که تحت عنوان «تهدیدات مواجه از طرف گروه دولت اسلامی ـ ولایت خراسان»، روز چهار شنبه، شانزدهم جوزای سال جاری منتشر گردید.

ادعاهای گزارش جبهه متحد افغانستان مبنی بر اینکه «داعش خراسان دارای 9هزار عسکر است»، «رهبری گروه جیش العدل با داعش ائتلاف نموده است»، همانطور توضیحات مبهم گزارش متذکره در رابطه به پلان­ های آینده ای داعش خراسان و همچنان بسیار موارد دیگری که در این گزارش آمده است، با واقعیت­ها بسیار فاصله دارد و امکان اعتماد و اتکا به آن وجود ندارد. به همین دلیل لازم است تا نگاهی به اهداف و مقاصد این گزارش انداخته شود.

  • نگاهی به وضعیت جبهات ضد طالبان

از آگست 2021 که افغانستان به دست طالبان سقوط کرده است، تا اکنون جبهات متعدد و بعضا متفاوت علیه طالبان تاسیس گردیده و اعلام موجودیت نموده است. از تشکیلاتِ حزبی و سیاسی گرفته تا جبهه های که عمدتا اهداف شان را نظامی و مقابله با طالبان اعلام نموده اند، همگی پس از اعلام موجودیت، بدون هیچگونه فعالیتی به فراموشی سپرده شده است.

افزون بر اینکه در این مدت، جبهات و تشکیلات ­های متعدد علیه طالبان شکل گرفته اند و هیچ کاری از پیش نبرده اند، تمام کسانی که به کشورهای اروپا، آمریکا، کانادا، استرالیا و دیگر کشورها فرار نموده اند، به صورت دسته جمعی تحلیل­گر و نظریه پرداز نیز گردیده اند. چنانچه صفحات شبکه های اجتماعی مملو از تحلیل ­ها و نظریه های استند که در این روزها توسط بسیاری از مقامات حکومت پیشین در رابطه به همه ای مسائل ارایه می گردند.

  • جبهه متحد افغانستان

جبهه متحد افغانستان در نوزدهم اکتوبر سال 2023 توسط سمیع سادات از جنرالان سه ستاره ­ای نظام جمهوریت، همراه با بعضی از دیگر نظامیان، با ادعاهای بسیار زیاد در ویرجینیای آمریکا تاسیس گردید و اعلام موجودیت نمود. شکست طالبان و نجات افغانستان از چنگ طالبان، از جمله اهداف عمده­ای جبهه متحد افغانستان اعلام گردیده بود. هرچند خبرنگاران و رسانه­ ها، با کنایه از سمیع سادات می پرسیدند که چگونه از آمریکا به دنبال نجات افغانستان بر آمده است، ولی وی با ملغمه و شعارهای کلیشه ­ی جواب می داد.

جبهه متحد افغانستان از زمانی که تاسیس گردیده و به رغم اینکه ادعاهای زیادی نیز داشته است، اما تا اکنون هیچگونه فعالیت نظامی و سیاسی نداشته است. «تهدیدات مواجه از طرف گروه دولت اسلامی ـ ولایت خراسان»، ظاهرا اولین فعالیت جبهه متحد افغانستان است که توسط کمیته ای استخبارات این جبهه تهیه و ارایه گردیده است.

واقعیت امر اینست که در رابطه به جبهه متحد افغانستان بیشتر از این چیزی نمی توان گفت و نوشت. زیرا تا اکنون هیچگونه فعالیتی از این جبهه دیده نشده است و به قول بعضی از تحلیل گران «نجات افغانستان از ویرجینیای آمریکا»، با آنکه بعید است، مسخره نیز به نظر می رسد.

  • بررسی گزارش جبهه متحد افغانستان درباره­ داعش خراسان

همانطور که مورد اشاره قرار گرفت، جبهه متحد افغانستان، شانزدهم جوزا، گزارش سیزده صفحه ی در رابطه به تهدیدات و خطرات داعش خراسان منتشر کرده است. گزارش مذکور، با نگاهی گذرا به گذشته ای داعش، تحلیل ها و اطلاعاتی در سطح ویکی­پیدیا ارایه نموده و سپس سعی کرده است که گویا با اطلاعات دست اول، وضعیت و ظرفیت کنونی داعش خراسان را توضیح دهد.

در قسمت توضیح ظرفیت کنونی داعش خراسان، گزارش جبهه متحد افغانستان، تلاش کرده است تا با اتکاء به بعضی از داده­ ها و اطلاعات موجود، وضعیت را مخدوش و نگران کننده­ نشان دهد. به همین دلیل، از اتحادها و ائتلاف­ های داعش خراسان سخن گفته و در قسمت آمار عساکر این گروه، تعداد آنها را 9هزار تن گفته است.

جبهه متحد افغانستان در گزارش خود، پس از اینکه از داعش خراسان که شکست خورده و تضعیف شده، یک تهدیدِ با ظرفیت بسیار بالا، ساخته است و از طالبان گرفته تا دولت های کل منطقه را مقصر وضعیت کنونی نشان داده، به طرز شگفت انگیزی در رابطه به پلان­ های آینده ­ی این گروه نیز نظریه پردازی نموده است.

این در حالی است که بزرگترین سازمان­ های استخباراتی جهان با همه امکاناتی که در دسترس دارند، توانایی اعلام دقیق تعداد جنگجویان داعش و همچنان پلان ­های آینده­ ی این گروه را ندارند و همیشه با احتیاط و با حدس و گمان، تعداد جنگجویان داعش را تخمین زده و در رابطه به پلان ­های آینده ­ی این گروه بعضی از احتمالات را پیش بینی نموده اند.

با این حال؛ اما جبهه متحد افغانستان، به دلایل مختلف و از جمله اینکه بلاتکلیف است و در سر درگمی به سر می ­برد، آمار تعداد اعضای جنگجویان داعش خراسان را دقیق 9هزار نفر گزارش کرده و پلان ­های آینده ­ی گروهی را که بزرگترین سازمان های استخباراتی جهان در مقابله با آنها در مانده اند، با جزئیات توضیح داده است.

  • اهداف جبهه متحد افغانستان از گزارش دهی درباره داعش خراسان

باتوجه به آنچه که گفته شد و با در نظر داشت وضعیت جبهات مخالف طالبان به ویژه جبهه متحد افغانستان تحت رهبری یکی از جنرالان های سه ستاره­ ی نظام جمهوریت که در گذشته در بعضی از مقاطع برای خودش اسم و رسم دست ­و پا کرده بود و از جلال و جایگاه برخوردار بود، می توان گفت که اهداف اساسی جبهه متحد افغانستان از گزارش درباره ای وضعیت داعش چیزی نیست جز اینکه به دنبال مطرح ساختن اسم این جبهه در رسانه ها است.

زیرا جبهه متحد افغانستان از زمانی که تشکیل گردیده است، تا اکنون هیچ گونه فعالیت سیاسی و نظامی نداشته است و به رغم آنهمه رجز خوانی رهبری این جبهه (سمیع سادات) در طول این مدت منزوی بوده و در حال فراموش شدن است. به همین دلیل جبهه متحد افغانستان بر پایه­ ی داده ها و اطلاعات موجود، تلاش کرده است تا با افزودن بعضی از اطلاعات خالی از واقعیت، اسم این جبهه را در رسانه ها مطرح سازد.

جبهه متحد افغانستان
هدف جبهه متحد افغانستان از گزارش داعش، تنها مطرح کردن خود می باشد

عایشه ببرک خیل

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=5979

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات