جستجو
Close this search box.

چرا حمایت طالبان از مردم فلسطین و مقاومت فلسطینی­ ها مهم است؟

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

حمایت طالبان از مردم فلسطین

مسئله فلسطین هم برای جهان اسلام و هم برای جهان غرب از اهمیت حیاتی برخوردار است. پس از اشغال اراضی فلسطینی و تأسیس دولت جعلی اسرائیل تحت مدیریت و حمایت انگلیس، در جهان بیرون در قبال این مسئله دو رویکرد متقابل شکل‌گرفته است که در بدو امر رهبری جناح حامی رژیم صهیونیستی را دولت انگلیس به عهده داشت؛ اما پس از دهه شصت این رهبری را در حمایت از رژیم غاصب و جعلی اسرائیل آمریکا به عهده گرفته است.

در جانب مقابل، ابتدا کشورهای اسلامی، به‌ویژه کشورهای عربی با تأسیس دولت اسرائیل مخالفت کردند که حاصل آن جنگ‌های اعراب و اسرائیل و عدم شناسایی اسرائیل از سوی کشورهای اسلامی بود؛ اما به‌مرورزمان بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی تغییر جهت دادند و به عادی‌سازی روابطشان با اسرائیل پرداختند. در این میان تنها کشوری که همواره از حق مرد بی‌دفاع فلسطین دفاع کرده است، جمهوری اسلامی ایران بوده است و اخیراً هم طالبان موضع شفاف و روشنی در قبال قضیه فلسطین اتخاذ کرده است که این حمایت طالبان از مردم فلسطین می تواند حایز اهمیت باشد.

  • چرا باید از مردم فلسطین حمایت کرد؟

در چرایی حمایت از مردم فلسطین و مبارزه آنها در برابر رژیم اشغالگر اسرائیل از دو منظر می ­توان نگاه کرد که به نظر می­ رسد هر دو بعد مهم است:

الف) حمایت از فلسطین حمایت از اساسی­ ترین حقوق بشری است

پس از جنگ جهانی اول و دوم، پیدایش منشور ملل متحد و تأسیس سازمان ملل، حمایت از حقوق بشر جهانی، دائمی و غیرقابل‌تفکیک، جایگاه ویژه در ادبیات حقوقی و سیاسی جهان پیدا کرده است. بر مبنای همین نگاه به حقوق بشر، دادگاه‌های کیفری بین‌المللی تأسیس، و تلاش شده است با ناقضین حقوق بشر برخورد جدی صورت گیرد؛ اما متأسفانه دولت­ های غربی باوجوداینکه مدعیان اصلی حقوق بشر هستند، در مواجهه با مسئله فلسطین (اشغال اراضی فلسطینی و جنایات رژیم صهیونیستی) تمام ارزش‌های حقوق بشری را به باد فراموشی سپرده ­اند.

مظلومیت مردم فلسطین تا آنجایی است که چرخ تمام دستگاه ­های به‌ظاهر مدافع حقوق بشر، از ارکان اصلی سازمان ملل متحد در مسئله فلسطین از حرکت بازایستاده است و یا حرکت معکوس داشته­ اند. بیش از هفتاد و پنج سال است که آوارگی، بی­ خانمانی، شکنجه، زندان، کشتار وحشیانه، محرومیت از حق تعیین سرنوشت، فقر و گرسنگی، عدم دسترسی به امکانات اولیه زندگی و اشغال خارجی، قرین زندگی مردم فلسطین هستند.

در این مدت جامعه جهانی به‌ویژه غربی ­ها نه ­تنها از مردم فلسطین دستگیری نداشته ­اند، بلکه با حمایت آشکار و پنهان از رژیم صهیونیستی، روزبه‌روز بر دردهای این ملت افزوده ­اند؛ نظیر آنچه که در ارتباط با جنگ و جنایات وحشیانه­ ای اخیر اسرائیل در نوار غزه شاهد هستیم.

ب) حمایت از فلسطین حمایت از امنیت خاورمیانه به‌ویژه جهان اسلام است

پس از پایان عمر استعمار و استعمارگری و کوتاه‌شدن دست غرب از منابع غنی خاورمیانه، طبیعی بود که غرب دنبال راه­ های بدیل برای تثبیت حضور خود در منطقه بود، تا بتواند همچنان از منابع غنی این سرزمین استفاده کنند و علاوه‌برآن خاورمیانه بازار مصرف و آزمایشگاه فراورده‌های صنعتی آنها باشد. نحوه تعامل غرب و در رأس آمریکا با اسرائیل دقیقاً به همین منظور صورت می­ گیرد. امروزه به جز اسرائیل در این منطقه هیچ کشوری نمی تواند شریک استراتژیک آمریکا و دیگر کشورهای غربی باشد تا بشود به آن اعتماد کرد و از طریق آن به رؤیاهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی خود دست‌یافت.

لذا اسرائیل برای غرب مهم است؛ زیرا از این طریق می ­تواند با به چالش کشیدن امنیت منطقه، از یک­سو زمینه حضور مستقیم خود را در کشورهای درگیر منازعه فراهم کند و از سوی دیگر با حفظ وضعیت آشوب در منطقه، به فروش محصولات نظامی خود بپردازد که نتیجه آن، وابستگی همیشگی کشورهای ضعیف منطقه، آقایی غرب و برداشت منافع اقتصادی کلان برای کشورهای غربی خواهد بود؛ بدین جهت می ­توان گفت حمایت از فلسطین در حقیقت مبارزه جدی با این هدف شوم غربی­ ها و در نتیجه خروج از زیر یوغ بیگانگان و تضمین امنیت خاورمیانه به‌ویژه جهان اسلام است.

حمایت طالبان از مردم فلسطین
حمایت از فلسطین حمایت از امنیت خاورمیانه و جهان است
  • موضع کشورهای اسلامی در قبال فلسطین

پس از تشکیل دولت جعلی اسرائیل، کشورهای اسلامی به کشورهای عربی از این اتفاق ناخشنود بودند. اکنون نیز حدود 30 کشور اسلامی از جمله اعضای اتحادیه عرب اسرائیل را به رسمیت نشناخته ­اند؛ اما با این وجود بسیاری از این کشورها در صدد تقویت روابط خود با اسرائیل هستند که از آن جمله می ­توان به تلاش­ های کشورهای همچون، عربستان، قطر و برخی کشورهای عربی دیگر اشاره کرد.

در این میان تنها کشوری که سیاست ثابت و مبتنی بر حمایت از مردم فلسطین داشته است ایران است که علی­رغم پیامدهای سیاسی و اقتصادی که متوجه خودش بوده است، دست از حمایت از حق بشری و انسانی مردم فلسطین بر نداشته است. اخیرا هم حکومت سرپرست طالبان سیاست مشابهی را اتخاذ کرده است و موقف شان را در حمایت از حقوق مردم فلسطین و مبارزه بر حق این مردم به طور شفاف و و اضح بیان کرده­ است که به عنوان نمونه می توان به حداقل چهار اعلامیه رسمی حکومت طالبان و موضع­ گیری­ های انفرادی این گروه در پیوند به مسئله فلسطین اشاره کرد.

  • اهمیت حمایت طالبان از مردم فلسطین

حمایت طالبان از مردم فلسطین مهم است؛ زیرا حمایت طالبان از فلسطینیان حداقل به دو نگرانی برای مردم افغانستان و منطقه پاسخ می­ دهد. نگرانی اول ناشی از روایت مخالفین خارج طالبان از ماهیت سیاسی این گروه است. بسیاری از مخالفین طالبان که اکنون در بیرون از کشور به سر می­ برند، چنین وانمود می­ کردند که طالبان در نتیجه تعهدات خاص به آمریکایی ­ها، از جمله حمایت از رژیم صهیونیستی یا حداقل عدم اقدام در برابر این جنایات این رژیم به قدرت رسیده ­اند.

لذا می ­گفتند طالبان یا عملاً حامی اسرائیل هستند و یا حداقل به‌عنوان یک گروهی با ادعای مجاهد بودن در برابر جنایات رژیم صهیونیستی، سکوت اختیار می­ کنند که بدون شک سکوت طالبان در قبال فلسطین می­ توانست، ضربه­ ای به مقاومت مردم فلسطین باشد.

نگرانی دوم ناشی از باور همسایه ­ها به وابستگی مطلق طالبان به آمریکا و اتخاذ سیاست همسو با این کشور در افغانستان بود که بدون شک متأثر از دیدگاه ­های مخالفین طالبان بود؛ بدین جهت نویسنده این سطور معتقد است که حمایت طالبان از مردم فلسطین و مقاومت آنان در برابر تجاوزات اسرائیل و اشغالگری رژیم غاصب صهیونیستی نه‌تنها برای فلسطینی ­ها، بلکه برای کلیت جهان اسلام مهم است.

حمایت طالبان از مردم فلسطین
حمایت طالبان از مردم فلسطین برای جهان اسلام مهم است


جاوید یوسفی

 

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=4614

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات