جستجو
Close this search box.

افشاگری ها و ابهامات جدید حملات اخیر داعش خراسان

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email
Print

حملات داعش خراسان به کرمان ـ ایران، قندهار ـ افغانستان و اخیرا در مسکو ـ روسیه به رغم اینکه بسیاری از ابهامات را روشن ساختند و افشا کردند، یک دسته از ابهامات جدید را نیز ایجاد نموده است. به همین دلیل لازم است تا افشاگری­ ها و ابهامات به وجود آمده در حملات اخیر داعش خراسان مورد تحلیل و تبیین قرار داده شود.

  • افشاگری­ های حملات اخیر داعش خراسان

اولا: منابع امنیتی روسیه و ایران، بارها تاکید کرده اند که داعش و تروریسم را آمریکا در منطقه حمایت و پشتیبانی می ­نماید. با این وجود اما، دولت های منطقه و سازمان ­های استخباراتی کشورها با دیده ­ی تشکیک و تردید به این ادعا نگاه می­ کردند و تا حدودی سعی می­ نمودند که قبول نکنند.

نفوذ داعش خراسان به ایران و روسیه که از منظر امنیتی دژهای تسخیر ناپذیر در منطقه محسوب می گردد، بدون تردید بیانگرِ دست داشتنِ قدرت های بزرگ در این حملات و یا دست کم در حمایت و همکاری داعش است که ادعای منابع روسی و ایرانی را تائید می­ کنند و حمایت آمریکا از داعش را افشا می ­نماید.

ثانیا: داعش خراسان، روسیه و ایران را در تارگیت حملات خویش قرار داده است. این در حالی است که تهران و مسکو از رقیبان و دشمنان اصلی آمریکا در جهان محسوب می­ گردند. بنابراین حملات داعش به دشمنان آمریکا، ثابت می کند که داعش در خدمت و مورد حمایت کاخ سفید و پنتاگون است.

ثالثا: منابع اطلاعاتی و سرویس­ های امنیتی بعضی از کشورهای منطقه طی یکی دو سال اخیر پیوسته از اتباع تاجیکی داعش خراسان اظهار نگرانی می­ نمودند. اما باتوجه به ابهاماتی که در این رابطه وجود داشت، پذیرش این موضوع برای بعضی­ ها مشکل می­ نمودند.

با این وجود اما، حضور اتباع تاجیکستان در حملات اخیر داعش خراسان از شیراز و کرمان ـ ایران گرفته تا قندهار ـ افغانستان و اخیرا در مسکو ـ روسیه، افشا نمودند و ثابت ساختند که بایستی درباره تهدیدات اتباع تاجیکی داعش خراسان به طور جدی پلان و برنامه سازی شود و جلوی مسلمانانی افراطی که به خاطر سیاست های بسته­ ی امامعلی رحمان در قبال احزاب مسلمان در تاجیکستان، متمایل به پیوستن به گروه های تروریستی و افراطی می ­شوند را گرفت.

زیرا در قرن بیست­ و یکم ( که به قرن تکنالوژی معروف است) دولت امامعلی رحمان در تاجیکستان، سیاست بی­ رحمانه و کاملا بسته را در قبال احزاب مسلمان در این کشور روی دست گرفته است که جوانان مسلمان تاجیک را در مرز بی­ هویتی قرار داده اند و از منظر معنوی در یک بلاتکلیفی عمیق فرو برده اند.

حملات اخیر داعش خراسان
حضور نیروهای تاجیک در حملات اخیر داعش خراسان ثابت کرد که بایستی درباره تهدیدات اتباع تاجیکی داعش خراسان به طور جدی پلان و برنامه سازی شود
  • ابهامات حملات داعش خراسان

اینکه داعش مورد حمایت آمریکاست و از اتباع تاجیکستان به راحتی نیروی انسانی اش را تامین می ­نماید، اکنون افشا گردیده اند. از این­ رو دولت ­های منطقه و سازمان­ های امنیتی کشورها، مکلف است که به صورت جدی پلان­ها و طرح های عملی را روی دست گیرند تا از نفوذ آمریکا ـ غرب در منطقه جلوگیری نموده و نگذارند که آنها همچنان به خلق فاجعه و ایجاد تراژدی ­های بعدی در خاورمیانه موفق شوند.

با این حال اما، ابهاماتی جدیدی که به وجود آمده است، اینست که داعش با همکاری و کمک کدام دولت­ یا دولت­ های منطقه، مجری طرح ­ها و برنامه­ های آمریکاست؟ زیرا با فروپاشی افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور، به نظر می ­رسد که آمریکا در حال حاضر در منطقه دست کم در افغانستان، ایران و کشورهای آسیای میانه هیچ دوستی ندارند. از سوی دیگر حضور دولت یا سازمانی که در اجرایی شدن طرح های آمریکا به عنوان تسهیل­گر نقش بازی کنند نیز انکار ناپذیرند.

باتوجه به روابط در هم ­تنیده و عمیق پاکستان با گروه ­های تروریستی، در حال حاضر می­ توان گفت که رژیم اسلام آباد ممکن است به عنوان همکار منطقوی طراحان پنتاگون و کاخ سفید نقش ایفا کند. زیرا ارتش پاکستان در تعامل با گروه های تروریستی یدِ طولا دارد و متاسفانه تراژدی­ های وحشتناکی را نیز خلق کرده است.

باهمه حال آنچه که از قرائین و شواهد پیداست، با قطع یقین می توان گفت که آمریکا طراح و تمویل کننده ­ی اصلی تمام فجایعی است که از کرمان و شیراز گرفته تا قندهار و مسکو صدها انسان را کشتند و صدها انسان دیگر را مجروح نمودند. در این میان پاکستان نیز به عنوان تسهیل­گر و همکار، و اتباع تاجیکستان به عنوان مجریان و نیروی انسانی در این پروژه نقش ایفا کردند و در نهایت از داعش به عنوان پوششی بر این جنایات استفاده گردید تا رد پای آمریکا محو و ناپدید شود.

عایشه ببرک خیل

 

لینک کوتاه:​ https://tahlilroz.com/?p=5368

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات